دو پزشک اظهارات هیات داوران مبنی بر غیرعلمی بودن داستان فیلم «حوض نقاشی» را رد کردند و گفتند کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند.

الهام نداف: فیلم سینمایی «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت.

این فیلم با وجود استقبال مردم و مخاطبان مورد توجه هیات داوران قرار نگرفت و تنها در سه رشته بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
 

تازه‌ترین اثر میری در اختتامیه جشنواره سی و یکم و بنا به نظر هیات داوران توانست سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند، اما سیمرغ دوم این فیلم را مردم به عنوان بهترین فیلم جشنواره به منوچهر محمدی و مازیار میری اهدا کردند.


نامزد شدن بهترین فیلم از نگاه مردم در سه رشته و اهدا یک سیمرغ توسط هیات داوران به آن، واکنش برخی منتقدان و اهالی سینما را در پی داشت، اما دو عضو هیات داوران دلیل بی‌توجهی به این فیلم را مشکل اساسی و علمی فیلمنامه آن عنوان کردند.

 

شورجه: «حوض نقاشی» غلط علمی دارد
جمال شورجه یکی از اعضای هیات داوران در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «در اینجا نمی‌توانم وارد نقد فیلم‌ شوم اما به نظر من خصوصا فیلم «حوض نقاشی» غلط علمی و پزشکی داشت. ما حتی به کتاب‌ها و سایت‌های پزشکی مراجعه کردیم و دیدیم افرادی که معلولیت ذهنی و جسمی دارند در موارد خیلی نادری می‌توانند بارور شوند و تازه در این موارد نادر هم فرزند آن‌ها نمی‌تواند سالم باشد. به نظرم این موضوع، یکی از اشتباهات فیلم بود که در آرا هیات داوران اثر بسیار زیادی داشت.»


جمال شورجه دلایل دیگری هم برای بی‌توجهی به «حوض نقاشی» از جمله معمولی بودن فیلم و اشاره به تحریم‌ها در آن عنوان کرد و در نهایت خاطرنشان کرد :«ما نسبت این فیلم را با رسالت اصلی سازمان تبلیغات اسلامی که وظیفه‌اش تبلیغ حوزه‌ دین است را متوجه نشدیم.»


افخمی: غیرممکن است عقب ماندگان ذهنی «حوض نقاشی» بچه‌دار شوند

بهروز افخمی عضو دیگر هیات داوران جشنواره فیلم فجر نیز با غیرعلمی شمردن داستان «حوض نقاشی» به مهر گفت: «این فیلم ایراد داستانی دارد. اتفاقی که در «حوض نقاشی» می‌افتد غیرممکن است. عقب‌ماندگان ذهنی‌ای که کارگردان در فیلمش به تصویر می‌کشد، غیرممکن است بچه‌دار شوند. به همین دلیل چنین داستانی هم ممکن نیست.»


او با غلط شمردن بازی شهاب حسینی در فیلم خاطرنشان کرد: «با توجه به این ایراد بزرگ باید فیلمنامه و کارگردانی را از قضاوت خارج می‌کردیم. شهاب حسینی هم به عنوان بازیگر باید درباره خصوصیت این افراد تحقیق می‌کرد که به نظر می‌رسد چنین کاری را انجام نداده است. به همین دلیل شهاب حسینی هم از این دور خارج شد.»


بچه‌دار شدن کم توانان ذهنی عملی است

با این اظهارات داوران غیرعلمی بودن داستان «حوض نقاشی» را دلیل بی‌توجهی به آن دانستند. اما ارسیا تقوا روانپزشک در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در خصوص توانایی بچه‌دار شدن دو کم توان ذهنی توضیح داد: « زن و مردی که کم توان ذهنی هستند به لحاظ عملی می‌توانند بچه‌دار شوند. خیلی وقت‌ها فرزند آن‌ها سالم است چرا که  ژن کند ذهنی 100 درصد منتقل نمی‌شود.»


تقوا درباره ازدواج این افراد و توانایی اداره خانواده‌شان گفت: «عقب‌ماندگی ذهنی طیف وسیعی از اختلالات است که همانطور که گفتم ژن آن 100 درصد منتقل نمی‌شود. کم توان‌های ذهنی دسته‌بندی دارند. به افراد با بهره هوشی 70 تا 90 می‌گویند کم‌توان ذهنی با بهره هوشی مرزی. اما بین 50 تا 70 با بهره هوشی خفیف هستند.»


این روانپزشک با تاکید بر اینکه فیلم «حوض نقاشی» را دیده، افزود: «دو شخصیت کم توان ذهنی در این فیلم بهره هوشی بین 50 تا 90 دارند. هر چند که نمی‌توان آن‌ها را در یکی از دسته‌های هوش مرزی یا هوش خفیف قرار داد و جزییات خیلی مشخص نشده، اما افرادی که در این دسته‌بندی قرار دارند، می‌توانند زندگی کنند و حداقل تا مقطع سیکل هم ادامه تحصیل دهند.»


او درباره عدم تعادل دو شخصیت کم توان ذهنی این فیلم گفت: «این مربوط به معلولیت جسمی نیست. کم توان ذهنی عدم تعادل در حرکت‌ و اعضا و جوارح بدنی را هم دارد که به آن (clumsines) می‌گویند. البته شخصیت‌های این فیلم برابر با نمونه‌های تیپیک نیستند، اما حداقل‌های لازم را برای عملکرد مستقل در فعالیت‌های جامعه دارند.»


اما دکتر آریا همدانچی که در مرکز جامع توانبخشی معلولان ذهنی عمل فعالیت می‌کند، با اشاره به اینکه برخی کم توان‌های ذهنی در ظاهر مشخص نیستند، عنوان کرد: « آن دسته از کم‌توان‌های ذهنی که اختلالات ذهنی‌شان کم است، می‌توانند زندگی عادی داشته باشند و این‌ها حتی تحصیلات دانشگاهی هم دارند. البته توصیه می‌شود در ابتدا تحت حمایت خانواده‌هایشان قرار بگیرند.»


او ادامه داد: «این افراد برای بچه‌دار شدن مشکل ژنتیکی ندارند. ممکن است به خاطر ضایعه‌ای در مغزشان مشکل داشته باشند که این ربطی به مسائل ژنتیکی ندارد. در ضمن آن‌هایی که مشکل ژنتیکی هم دارند لزوما بچه‌شان معلول به دنیا نمی‌آید. ممکن است ژن معلولیت به آ‌ن‌ها منتقل شود ممکن است منتقل نشود.»


دکتر همدانچی در خصوص نحوه زندگی این افراد توضیح داد: «آن‌هایی که معلولیت ذهنی‌شان خفیف است می‌توانند زندگی‌شان را بکنند، خرید بروند، درس بخوانند اما اینکه چطور در کنار هم می‌توانند زندگی کنند، باید بگویم افراد سالم هم که با هم ازدواج می‌کنند دچار مشکل می‌شوند، چه برسد به ناسالم. ما ازدواج را به این افراد  با احتیاط و برای موارد منحصر به فرد توصیه می‌کنیم.»


او با اشاره به عاشق شدن کم توان‌های ذهنی و احساساتی بودن این افراد گفت: «بر اساس تجربه و کاری که با این افراد داشتم می‌توانم بگویم که به مراتب عاطفی‌تر از افراد سالم هستند. چرا که در افراد سالم عقل احساسات را مهار می‌کند اما این افراد به احساسات خود اجازه ظهور و بروز می‌دهند.»

 

«حوض نقاشی» داستان مریم و رضا است که با آدم‌های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آن‌ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده‌‌اند. 

 

شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی و سیامک احصایی در این فیلم بازی می‌کنند.
 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صبا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    3 2
    فیلم را در سینمای مطبوعات و به عنوان یک خبرنگار و بعضا منتقدی که درس رسانه خوانده، دیدم. فیلم نقاط قوت و ضعف فراوانی دارد. سوژه فیلم در کلیت اش برای سینمای ایران بکر و تازه است. به عقیده نگارنده اگر روی موضوع تحقیق و تفحص بیشتری صورت می گرفت شاید کار بهتر از چیزی می شد که در حال حاضر iست؛ اما مسئله اصلی در کنار ابهامات فیلمنامه، بازی بازیگرانش است که علیرغم کارنامه درخشان شهاب حسینی و بی بدیل بودنش ولی نتوانسته بر نقش مسلط شود. اتفاقی که اگر در هر دو بازیگر می افتاد فیلم را به اثری درخشان در سینمای ایران تبدیل می کرد. اما در یک نگاه کلی؛ «حوض نقاشی» نمود بیرونی عینی در جامعه ندارد و داستانش بیشتر در یک فضای فانتزی روایت می شود اما در کل صمیمیتی دارد که آن را به مخاطب عام منتقل می کند.
  • مرجان IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    5 1
    حالا ما نظرات دكتر شورجه و دكتر افخمي را قبول كنيم يا دكتر همدانچي و تقوا