مدیولی شومیکر کارمند جامعه تروما در آلمان است. مسئولیت او دراین جامعه جلوگیری از تصادفات و صدمات و حوادث و نیزبالا بردن ایمنی جاده ها درآلمان است

مهدی قنبر:او از جمله مهمانانی بود که مقاله ای را نیز در کنگره بین المللی جاده ها در مشهد ارائه کرده بود.شومیکر در این گفت و گو بر نا مناسب بودن جاده های روستایی در ایران تاکید کرد.
 

جامعه تروما چیست و هدف اصلی این جامعه درکشورآلمان چیست و چه نوع مواردی را شامل می شود؟
مشکل اصلی در کل جهان و بسیاری از کشور های دنیا تصادفات جاده ای و جراحات ناشی از آن است. این مهمترین فعالیت من در موسسه ای به نام جامعه تروما در آلمان است. فعالیت این جامعه درکشورآلمان درزمینه پشتیبانی و حمایت از مصدومین تصادفات است. در این راستا می کوشیم تا کلیه ارگانهای که در این زمینه فعایت می کنند مانند بیمارستانها و پلیس ها را در خدمات رسانی بهتر همیاری کنیم. به عنوان مثال اگر در یک روستای کوچک فردی دچار یک حادثه شود با حمایت ها و کمک ونظارت این جامعه در بیمارستان کوچکی در آن منطقه مورد درمان قرار می گیرد. به همین دلیل آن بیمارستان موظف می شود تابانظارت های این جامعه این بیماررا به بیمارستان بزرگتر و مجهز تر برساند. از سوی دیگرایجاد تعامل و هماهنگی با ارگان ها کشور هدف اصلی این جامعه است.
 

شما مقاله ای در این کنگره ارائه کردید تاثیر گذاری برپایی چنین کنگره ها و همایش های تا چه حد می تواند در کاهش تلفات تصادفات جاده ای در کشور تاثیر گذار باشد؟
بی شک برپایی چنین کنگره هایی می تواند در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن تا ثیر گذاراست. من سال گذشته هم در این همایش شرکت داشته ام. تعداد بازدید کنندگان در این همایش روند افزایشی و رو به رشدی داشته است. افراد شرکت کننده از طیف های مختلف و ارگانهایی مرتبط در این همایش حضور داشتند.از سوی دیگر آمار مقالات و سخنرانی هایی که در اینجا صورت می گیرد نشان دهنده آن است که این همایش در سال گذشته توانسته تاثیرات موثری برجای بگذارد.براساس آماری هم که ارائه شده است در طی 12 ماه اخیر شاهد30 درصد کاهش تصادفات را در ایران بوده ایم. قطعاً این آمار در سال آینده بهتر هم خواهد شد. از این رو لزوم برپایی این همایش ها در سطح ایران و کشورهایی که در آنها تصادفات رانندگی بالا است لازم به نظر می رسد. تا به این طریق شاهد کاهش بیش از پیش آمار تصادفات در ایران باشیم. کاهش تصادفات رانندگی در آلمان بیش از 30 سال زمان برد. امروز آمار تصادفات جاده ای در آلمان از 20 هزار نفر به 4 هزار نفر رسده است.
 

یکی از عوامل مهم در تصادفات جاده ای کیفیت جاده ونقش یک جاده مناسب و استاندارددر کاهش تصادفات است. داشتن یک جاده مناسب تنها با آموزش به مردم به سرانجام نمی رسد. زیرا ساختن راه های استاندارد دراختیار مدیران و دولت مردان وبا تزریق پول امکان پذیراست. به نظر می رسد در این همایش ها باید این موضوع را برای مدیران گوشزد کند؟
این سئوال و نکته مهمی است.زیرا جاده های در تصادفات بسیار موثر هستند.جاده استاندارد هم می تواند در کاهش تصادفات نقش مهمی ایفا کنند.پیشنهاد من این است که باید در برنامه های آینده از مهندسین و مدیران جاده ای نیز در این کنگره دعوت شود. کسانی که صاحب تکنولوژی خودرو ها هستند هم باید در این همایش بیاییند.زیرا ما دراین همایش ها بیشتر به مسئله آموزش و پزشکی می پردازیم. اما باید مهندسین جاده و خودرو نیز درمیان ما باشند تا موضوع را همه جانبه بررسی کنیم و بتوانیم به نتایج قابل قبولی برسیم.زیرا این موضوع درامنیت جاده ها نقش بسیاری دارد.متاسفانه با توجه به آماری که من داشته ام 20 درصد حوادث جاده ای در ایرن به دلیل وضعیت نا مناسب جاده ها و نا مناسب بودن تجهیزات فنی خودرو ها بوده است. این موضوع را با توجه به گزارش های پلیس در ایران به دست اورده ام. این آمار در کشور آلمان بسیار کمتر است. آمار موجود در حدود 5 درصد است. این موضوع باید در ایران رشد داشته باشد.
 

جاده های بین شهری ایران را چگونه دیدید؟
جاده ها ایران در برخی از مناطق مانند خراسان بسیار خوب است اما باید روی جاده های مناطق روستایی بیشتر کار شود.
 

شما در سخنانتان به تامل گروهی جامعه تروما درمیان ارگانهای و سازمان های مرتبط سخن گفتید. این تعامل در ایران باید چگونه باشد. این تعامل گروهی میان ارگانهای ذی صلاح در ایران و بین ایران و المان چه میزان می تواند در کاهش تصادفات نقش داشته باشد؟
بی شک تعاملات میان سازمان ها در این باره می تواند بسیارموثرباشد. به عنوان مثال جامعه تروما می کوشد تا تعاملات بین بیمارستانهای ایران و شرکت های مهموتاثیر گذار در آلمان را ایجاد کند تا بتوانیم در این زمینه گامهای مهمی برداریم.امروز ما این تعاملات در بین کشورهای دیگر و سازمانهای متعدد و متفاوت برقرار کرده ایم.این نوع همکاری و تعامل خواست ما در ارتباط با ایران هم داریم.
 

نقش انسان در تصادفات جاده ای تا چه اندازه تعیین کننده است؟
با توجه به آماری و تحقبیقاتی در این باره انجام شده چیزی در حدود 70 تا 90 درصد آمار تصادفات جاده ای به دلیل خطا های انسانی است.البته خودروی ایمن هم می تواند در این میان بسیار موثر باشد ولی یک راننده بیش از دیگر عوامل می تواند از ایجاد تصادفات جاده ای نقش داشته باشد.
4545
 

کد خبر 277664

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =