واکنش جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین که به «پرده» جعفر پناهی رسیده است، مهم‌ترین نکته اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.

به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از این مراسم محمد سلوکی مجری این مراسم از شمقدری دعوت کرد روی سن بیاید. او نیز درباره تازه‌ترین جایزه سینمایی ایران در جهان گفت: «ما اعتراض خودمان را درباره این اتفاق به جشنواره برلین اعلام کرده‌ایم. فکر می‌کنیم مسوولان جشنواره برلین باید این رفتار خودشان را اصلاح کنند چراکه در تعاملات فرهنگی و سینمایی چنین رفتاری درست نبود.همه می‌دانند در کشور ما فیلم ساختن و ارسال فیلم به خارج از کشور نیاز به دریافت مجوز دارد، اما عده کمی هستند که بدون مجوز فیلم می‌سازند یا بدون مجوز فیلم خود را به خارج از کشور می‌فرستند.»


شمقدری ادامه داد: «البته این فیلم‌ها جرم و رفتارهای غیرقانونی است اما تاکنون نظام جمهوری اسلامی در برابر این رفتارهای غیرقانونی صبوری کرده است.سازمان سینمایی حوزه نظامی و انتظامی نیست و برخورد بارفتارهای غیرقانونی جزو وظایف ما محسوب نمی‌شود. امیدواریم پس از تشکیل صنوف سینمایی، راهکارهایی را پیدا کنیم که دیگر شاهد چنین اتفاقات فراقانونی نباشیم. چیزی که در اینجا باید بر آن تاکید کنم، این است که فیلمی که بدون مجوز ساخته می‌شود، به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.»


رئیس سازمان سینمایی در خصوص ادعای جشنواره برلین اظهار داشت: «ممکن است جشنواره برلین دربرابر اعتراض ما بگوید که در دفاع از آزادی چنین رفتاری را انجام می‌دهد اما من به آنها خاطرشان می‌کنم در همان قاره اروپا آقای کونتر گراس که یکی از برندگان جایزه نوبل ادبیات محسوب می‌شود، تنها به جرم یک حق‌گویی کوچک تحت فشارهای بسیار زیادی قرار می‌گیرد اما می‌بینیم که مسئولان جشنواره برلین چگونه با نادیده گرفتن چنین موضوعاتی رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند.»


او بدون نام بردن از جعفر پناهی و فیلمش توضیح داد: «ما در اولین فرصت این فیلم را در جمع کارشناسان، سینماگران و اصحاب رسانه نمایش خواهیم داد تا ببینیم عیار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین چقدر است.»


رئیس سازمان سینمایی در خصوص اعترضا به داوری‌ها نیز وانش نشان داد: «افرادی وارد جشنواره فیلم فجر می‌شوند یعنی اینکه همه قواعد آن را پذیرفته‌اند اما متاسفانه جشنواره آفت اعتراض به داوری‌ها را دارد که در سال‌های مختلف تکرار می‌شود. فکر می‌کنم اگر اعتراضی به داوری‌ها داریم بهتر است آرای خودمان را به عنوان افراد مستقل در مجامع دیگر یا رسانه‌ها، بیان کنیم نه اینکه داوران را به مسائل مختلف متهم کنیم.»


او با تقدیر از مهرجویی بابت اعتراض نکردن به داوری‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «واقعا باید اینجا از آقای مهرجویی تشکر کنم که چند ماه قبل از جشنواره با شوق و ذوق فیلم‌شان را ساختند و به جشنواره رساندند و در حالی که هیچ جایزه‌ای نگرفتند، تاکنون هیچ‌کس حرف و حدیثی از ایشان نشنیده و به نظرم این یک رفتار پسندیده است.»

 

رییس سازمان سینمایی کشورمان در پایان سخنانش به رفتار دیگر برخی سینماگران نسبت به کم اهمیت شمردن سیمرغ جشنواره فجر انتقاد کرد و گفت: «چه می‌شود که ما بارها به جایزه اجنبی بوسه می‌زنیم اما سیمرغ وطنی را خار می‌کنیم. این رفتاری پسندیده نیست؛ به خصوص از کسانی که الگوی جوانان فیلمساز این کشور هستند.»


حسینی: همه چیز را به جان خریدیم
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، ضمن قدردانی از مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این جشنواره گفت: «تشویق‌هایی مانند تشویق نهادها و سازمان‌ها باعث دلگرمی سینماگران می‌شود. ما باید به‌جای آن‌که دائم نقاط منفی را ببینیم، بر نیکی‌ها صحه بگذاریم. اگر می‌گوییم سینما یکی از دستاوردهای باشکوه انقلاب ماست، همه باید کمک کنیم تا زیبایی‌ها روی پرده سینما به نمایش درآید. اگر می‌خواهیم در سینما از امید و زیبایی‌ها سخن گفته شود و تنها تلخی‌ها را روی پرده نبینیم همه باید دست به دست هم بدهیم.»


وزیر ارشاد سپس به برخی از سخنانی که از آنها به بی‌انصافی یاد می‌کند، اشاره کرد و گفت: «گاهی نامهربانی‌ها و بی‌انصافی‌هایی وجود دارد اما کسی که مسوولیت‌پذیر است باید سعه صدر داشته باشد. گاها گفته می‌شود نگاه سیاسی در رفتارهای ما وجود دارد. اما تمام تلاشمان این بود که نگاهمان نگاه فرهنگی و جذب حداکثری باشد.کسانی گاها ما را متهم کردند که خودشان شدیدالحن‌ترین بیانیه‌ها را در کارهای فرهنگی، سینمایی و سیاسی صادر می‌کنند. در هر صورت ما همه‌ی اینها را به جان می‌پذیریم.»


جوایزی که دستگاه‌ها و نهادهای کشور به فیلم‌های جشنواره فجر اهدا کردند:
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: «گهواره ای برای مادر» ساخته پناه برخدا رضایی.

شورای فرهنگ عمومی: «رسوایی» ساخته مسعود ده نمکی.


شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه حسینی.


اتاق بازرگانی، صنایع معاون و کشاورزی: فیلم‌های «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور، «کلاس هنرپیشگی» علیرضا داوود‌نژاد، «دربند» پرویز شهبازی، «حوض نقاشی» مازیار میری.


وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرائی‌مقدم و «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه‌حسینی.


معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری: «رسوایی» ساخته مسعوده ده‌نمکی.


جمعیت هلال احمر: «فرزند چهارم ساخته وحید موسائیان.
 

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران: «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری و «گهواره ای برای مادر» پناه برخدا رضایی و «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی.


سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری: «خسته نباشید» محسن قرائی و مستند «نغمه‌های محمدی» به تهیه‌کنندگی محمد علی حسین‌نژاد.


شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران: «سر به مهر» هادی مقدم دوست.


مرکز ملی فرش ایران: «خسته نباشید» محسن قرائی و «ترنج» مجتبی راعی.


بسیج جامعه زنان کشور: اکبر عبدی بازیگر فیلم «رسوایی».


بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه حسینی، مستند «آخرین روزهای زمستان» حسین مهدویان، «بزرگمرد کوچک» صادق دقیقی و «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور.


سازمان بهزیستی کشور: «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی.


معاونت حمل و نقل و ترافیک: «ابرهای ارغوانی» ساخته سیامک شایقی.


روابط عمومی پاسداران انقلاب اسلامی: «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور و تهیه‌کننده «آخرین روزهای زمستان» حبیب‌الله والی‌نژاد.


آموزشگاه سینمایی دار الفنون: «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده و «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور.


واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی: مستند «بهانه ای برای بودن» علی پالیزدار.


شرکت سرمایه گذاری سیمرغ پارس: «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی.


کانون سینمایی روشنا دانشگاه هنر: «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور.


بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان: «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی‌پور.


اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور.


انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات سمعی و بصری: «خاکستر و برف» روح الله سهرابی.


ستاد اقامه نماز: «گهواره‌ای برای مادر» ساخته پناه برخدا رضایی و «سربه مهر» هادی مقدم دوست.


جشنواره همایش روحانی در قاب سینما: «گهواره‌ ای برای مادر» به کارگردانی پناه برخدا رضایی.


بنیاد شهید و امور ایثارگران: «زیباتر از زندگی» انسیه شاه‌حسینی.


سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج: مستند «آخرین روزهای زمستان» محمدحسین مهدویان و «زیباتر از زندگی» انسیه شاه‌حسینی.


معاونت اجتماعی ناجا: «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده.


ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه: «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی.


مجمع هنرمندان خراسان: «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی.


سفارت افغانستان: «خاک و مرجان» به کارگردانی مسعود اطیابی.


اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری.


جشنواره روستا: «خسته نباشید» محسن قرائی.


انجمن مدیران تولید سینمای ایران: آزیتا موگویی «فرزند چهارم» به ساخته وحید موسائیان و پوران درخشنده برای «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند».


کانون ایرانی مدرسان سینما: «ترنج» به کارگردانی مجتبی راعی و «هیس» ساخته پوران درخشنده.


سازمان بسیج دانشجویی: «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی.


جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور.


فرهنگ سرای انقلاب: «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی‌پور.


دفتر تحکیم وحدت: «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی‌پور.


جمعیت دفاع از ملت فلسطین: «فرشتگان قصاب» به کارگردانی سهیل سلیم.


جایزه نهاد ریاست جمهوری بنا به اعلام مجری ابتدا به فیلم «تنهای تنهای تنها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور رسیده است. اما پس از دقایقی که عبدی‌پور تعلق گرفت، اما سلوکی اعلام کرد اشتباه شده و باید این جایزه به «رسوایی» ده‌نمکی اهدا شود.


ده‌نمکی نیز بعد از رفتن روی سن جایزه خود را دوباره به احسان عبدی‌پور اهدا کرد. عبدی‌پور که بیشترین جوایز را از این بخش گرفت گفت: «فکر می‌کنم این جایزه‌ها به برکت جایزه آقای ده‌نمکی بود.»
 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    238 4
    آقای شمقدری چرا این قدر ناراحتی؟مگر لابی نکردی تا به فرهادی اسکار بدهند.شاید همکارانت لابی کرده باشند تا به پناهی هم خرس نقره ای بدهند.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
      99 5
      خواسته با این حرفش احمدی نژاد رو عزیز کنه
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
      83 1
      نحوه لابيگري رو بعدا ميگن!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
      25 1
      خیلی لایک
  • شادی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    175 2
    آقای شمقدری لابی های شما فقط یکطرفه جواب می دهند؟ یعنی فقط می تونی لابی کنی جایزه بدن؟ نمی تونی لابی کنی جایزه نـــــدن ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    89 3
    سیمرغ وطنی را خار می‌کنیم؟! خوار یا خار؟!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    43 5
    تیتر غلط انداز است
    • پیمان شادمان IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
      23 1
      کجای تیتر غلط اندازه؟ شما ظاهرا مطلب رو اصلا نخوندنی چون شمقدری توی حرف هاش به این مساله اشاره کرده. آدم که هر چی به فکرش می رسه زود نمی نویسه، یک ذره فکر و جستجو هم خوب چیزیه.
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    34 1
    بابا تو ديگه كي هستي !!!!!!!!!!!!!!!