آبان ماه امسال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده که به موجب آن زنان مجرد زیر 40 سال باید با اجازه "ولی قهری" خود یا اجازه " حاکم شرع" از کشور خارج شوند.

زهرا تالانی: این طرح مخالفان زیادی پیدا کرد و برای مدتی مسکوت ماند تا اینکه سرانجام تصویب شد. هنوز لایحه اصلاح قانون گذرنامه در صحن علنی مجلس تصویب نشده است که پیشنهادات دیگری هم برای اصلاح آن داده می شود. لاله افتخاری سخنگوی فراکسیون زنان می گوید: باید گذرنامه کسانی که کارهای غیر اخلاقی انجام می دهند ابطال شود.

گفت و گوی خبرآنلاین با او را می خوانید:


شما پیشنهاد دادید که در صورت تخلف اخلاقی در خارج از کشور، گذرنامه افراد باطل شود. چطور امکان بررسی این موضع در خارج از کشور وجود دارد؟
من در لایحه گذرنامه پیشنهاد دادم که در صوردت تخلف در خارج از کشور گذرنامه افراد باطل شود. این موضوع به راحتی امکان پذیر است چون افرادی که با نیت خاصی به خارج از کشور سفر می کنند مشخص هستند. این افراد معمولا به کشورهای خاصی می روند و کلاهبرداری، کارهای خلاف و غیر اخلاقی انجام می دهند. بالاخره کسانی که با اهداف مشخصی مانند شرکت در کنفرانس ها، انجام فعالیت های بازرگانی و تحصیل، به خارج از کشور می روند، از دیگران مشخص هستند.


اما در خارج از کشور نمی توان به سادگی عملکرد افراد را در نظر گرفت.
عملکرد افراد مشخص است. شاید به سادگی نتوان این کار را انجام داد اما می توان با ایجاد محدودیت از انجام کارهای غیر اخلاقی افراد جلوگیری کرد تا به حیثیت کشور هم صدمه نزنند. به نظر من به نظر نباید به صورت مطلق به هر کسی اجازه خروج از کشور داد که تبعات داشته باشد و نه اینکه به صورت مطلق جلوی خروج را گرفت.


البته در ماده 13 لایحه گذرنامه کنونی آمده است ،اگر فرد به خاطرانجام کارهای خلاف اخلاق مشهور شد، گذرنامه اش باطل شود که این کار راحتتر انجام می شود.
بله اما ما پیشنهاد دادیم در صورتیکه فرد اقدام به کار خلاف اخلاق کند حتی اگر به انجام کار شهرت پیدا نکرده باشد گذرنامه شخص باطل شود.


لایحه اصلاح گذرنامه الان در چه مرحله ای است؟
در کمیسیون امنیت ملی است و باید به صحن برود تا تصویب شود .


امسال این لایحه مصوب می شود؟

ممکن است، چون در نوبت رسیدگی قرار گرفته است. به هرحال ما امیدواریم که این لایحه به گونه ای مصوب شود که در زمان اجرا مشکل پیدا نکند.


اما شما قبلا اعلام کرده بودید که فراکسیون پیشنهاد بازگشت لایحه گذرنامه به دولت را داده است.
با توجه به اینکه ماده 13 این لایحه مانع برخی سوءاستفاده‌ها و آسیب‌ها می‌شود، فراکسیون زنان پیشنهاد حذف آن را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را داد. اما چون اصلاحات انجام شده فعلا در کمیسیون امنیت قرار دارد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم مغانی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    54 16
    با سلام محضر خانم افتخاری عرض کنم این گونه قوانین منجر به این نشود که حداقل در کشورهای همسایه که از این قوانین ما مطلع میشوند موجبات اخاذی ماموران و پلیس از هموطنان ما گردد. زیرا بارها اتفاق افتاده است که برای حتی برخی مسایل جزیی هم که کارهای غیر اخلاقی هم نیست تهدید میکنند که یا به سفارت ایران تحویل میدهیم یا باید رشوه بدهید . در هر صورت میخواهم بگویم قوانین طوری نباشد که یک ایرانی نتواند از حقوق خود در خارج دفاع نکند فقط به این خاطر که انگ فساد اخلاقی میزنند.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
    46 11
    اخر فقط زنان ممكنه براي كار خلاف بروند خارج؟؟؟؟؟؟ پس مردها را ميخواهيد چه كنيد ؟؟؟؟؟؟؟ مردان كه بيشتر در معرض خلاف كاري هستند