ایسنا نوشت:

وزیر پیشین بازرگانی و عضو شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر سیاست خارجی و روابط خارجی مقتدری حاکم باشد، با وجود همه خباثت‌هایی که از دشمن انتظار است، ‌می‏‌توان با ایجاد موازنه‏ منفی شرایط مطلوبی را فراهم کرد که البته به معنی وابستگی به هیچ کشوری نباشد.
محمد شریعتمداری با اشاره به سیاست خارجی کشورمان اظهار کرد: به اعتقاد من در دل اتحادیه اروپا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که یک دیپلماسی مقتدر می‌تواند از رویکردهای مثبت آن به نفع جمهوری اسلامی ایران بهره‌گیری کند.
وی در ادامه به تاثیرات سیاست خارجی بر مسایل اقتصادی اشاره کرد و با بیان اینکه "برخی تصمیمات، بعضا موجب کاهش رشد اقتصادی در کشور شده است نه سیاست خارجی تهاجمی"، گفت: بسیاری از مشکلات به عملکرد نادرست مدیریتی در داخل برمی‏‌گردد و بخش کمتری از آن به سیاست خارجی مربوط است.
شریعتمداری ادامه داد: رهبری فرمودند که باید سیاست خارجی کشور سیاست تهاجمی باشد و عده‏‌ای به غلط فکر کردند که این یعنی سیاست خارجی کشور باید تخاصمی باشد، در صورتی که بین ادبیات سیاست خارجی که دنبال تخاصم با دنیا و حتی دشمن است با ادبیاتی که به دنبال تهاجم در مذاکرات برای حفظ منافع ملی کشور است، تفاوت وجود دارد.
وی با بیان اینکه "بسیاری از گرفتاری‏‌های امروز ناشی از عدم‏ رابطه با آمریکا و حتی اعمال سیاست خارجی تهاجمی نیست و بخش قابل ملاحظه‏‌ای از آن به عملکرد ما و مشکلاتی مدیریتی برمی‏‌گردد"، افزود: برطرف شدن مشکلات کشور در گرو برقراری رابطه با آمریکا یا اعمال سیاست خارجی منفعل نیست و معتقدم هنوز با آن‏ نقطه که صرفا محدودیت‏‌های ناشی از تحریم‌های وحشیانه آمریکا و پیروان او برای ما مانع اصلی در کاهش رشد اقتصادی شود، فاصله زیادی داریم.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی ضمن گلایه از برخی اقدامات دولت در سیاست خارجی تصریح کرد: هنر سیاست خارجی، هنر برقراری توازن و استفاده‏ کردن از موازنه منفی است. در یک کلام، استفاده کردن از شرایط مطلوب در جهان برای حل مشکلات کشور یک هنر است و دستگاه دیپلماسی ما باید به این نکته بیشتر توهج کند. اگر سیاست خارجی و ورابط خارجی مقتدری سر کار باشد، ‌می‏‌تواند با ایجاد موازنه‏ منفی شرایط مطلوبی را فراهم کند که وابستگی به چین، روسیه یا هر کشور دیگری نباشد. همچنین در دل اروپا می‏‌شود از مکانیزم‌های صحیح در دیپلماسی خارجی استفاده کرد که منافع ملی ایران بیش از پیش تامین شود. اگر ناکارآمدی در دستگاه دیپلماسی موجبات پراکنده شدن اختیارات این دستگاه را فراهم آورد، مایه تاسف خواهد بود؛ هرچند خوشبختانه اعمال برخی سیاست‌های صحیح خارجی در حوزه خاورمیانه و برخی همسایگان منافع ملی فراوانی را برای ما تضمین کرده است.
شریعتمداری در ادامه، به ضرورت حاکمیت قانون در کشور اشاره کرد و با مورد توجه قرار دادن آمارهایی از برخی سازمان‌های بین‌المللی درباره وضعیت ایران از نظر رعایت و حاکمیت قانون در میان کشورهای جهان، گفت: این روند در گزارش‌های مختلفی از دستگاه‌های نظارتی از جمله گزارش تفریغ بودجه ایران و سازمان بازرسی کل کشور هم مشاهده می‌شود. اگر دولتمردان بگویند این آمار از سوی بیگانگان اعلام شده است، باید به گزارش دیوان محاسبات که هرساله به مجلس ارائه می‌شود رجوع کنند که بر چنین آمارهایی صحه می‌گذارد. بنابراین مسئولان کشور باید بر اساس قانون گام‌های خود را بردارند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =