رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: دو طرح اقتصادی با همکاری تشکل ها و کمیسیون انرژی اتاق های بازرگانی ایران و تهران برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور تهیه شد.

 محمد پارسا در توضیح جزئیات این دو طرح تصریح کرد: یکی از این طرح ها در قالب توصیه ای به دولت بعدی تهیه شده که در آن تاکید کرده اگر دولت بعدی بتواند از شرکت ملی نفت بگذرد و این شرکت به صورت مستقل عمل کند و تنها بهره مالکانه و مالیات به دولت بدهد این به نفع هم دولت و هم اقتصاد کشور خواهد بود. چرا که در این صورت منابع این شرکت صرف توسعه میادین و ایجاد درآمدزایی بالاتر برای کشور می شود.
وی افزود: اما پیشنهاد دیگری که از کمیسیون انرژی به شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی قراراست فرستاده شود پیشنهادی در خصوص تغییر در مدت زمان اجرای هدفمندی یارانه ها از سه سال به 10 سال است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در این پیشنهاد اعضای کمیسیون انرژی اتاق های ایران و تهران و تشکل های مختلف مخالفت کرده اند با اجرای طرح هدفمندی ظرف سه سال آتی چرا که پیشنهاد ما اجرای این قانون در یک برنامه 10 ساله است. برای این مدت تورم 10 درصد،15 درصد،20 درصد را شاخص گرفتیم و برمبنای آن گفتیم درآمدهای ما چیست و اگر قیمت ها را بر مبنای 15 تا 20 درصد بالای نرخ تورم سالیانه رشد دهیم چه درآمدی گیر دولت می آید؟ متوسط درآمد در کمترین حالت سه برابر بودجه فعلی بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان است.
پارسا افزود: بنابراین دولت اگر نخواهد هدفمندی را تبدیل به حقوق برای جامعه بکند ما چون معادل 5.5 میلیون بشکه داریم سوخت مصرف می کنیم و پولی از مردم نمی گیریم این یک درآمد متمرکز بسیار بالا برای دولت دارد.درعین حال ما در این پیشنهاد مثل دولت گازرا 40 سنت در نظرنگرفتیم فکر کردیم گاز کشش قیمت بالای 20 سنت در هر مترمکعب را ندارد ضمن آنکه با احتساب همین 20 سنت هم باز درآمد بالایی نصیب دولت خواهد شد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران تاکید کرد: تفکر ما این است که این درآمد بزرگ از محل هدفمندی را تبدیل به موتور رشد اقتصاد کنیم و اشغال و کار ایجاد کنیم. فکر هم کردیم  در صورت اجرای این پیشنهاد دولت می تواند با درامد ناشی از هدفمندی یارانه ها خودش را مدیریت کند. البته در این صورت افزایش حقوق نیز مد نظر قرار گرفته چرا که درآمد دولت به نحوی بالا خواهد رفت که مشکلی برای پرداخت حقوق کارکنان وجود ندارد.
پارسا خاطرنشان کرد:از سویی دیگر اگر در ده سال گذشته طبق برنامه حامل های انرژی و نرخ ارز سالیانه رشد پیدا می کردو مجلس هفتم آن خطای تاریخی ( طرح تثبیت قیمت ها)را انجام نمی داد 800 هزار میلیارد تومان در این مدت درآمد دولت بیشتر بود که متوسط سالی 80 هزار میلیارد تومان 70 درصد بودجه کل کشور است. به هرحال ما امیدواریم به جای سازمان مدیریت و برنامه ریزی که منحل شد سازمانی ملی خارج از سیستم دولت شکل بگیرد تا این گذر تاریخی را دولت و مردم به نحوی عبور کنند که اقشار ضعیف صدمه نبینند و در عین حال هم موتور اشتغال روشن بماند.  

 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =