اسدالله بادامچیان در مناظره​ای که با حسین مرعشی در خبرآنلاین داشت، به بازخوانی بخش​هایی از خاطراتش پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين، اين عضو حزب موتلفه اسلامي در خلال سخنانش از شهيد بهشتي، آيت الله مهدوي کني، مرحوم مشکيني، مهندس بازرگان و حتي مصطفي تاج​زاده ياد کرد. اين بخش از سخنان وي را در ادامه بخوانيد. {متن کامل اين مناظره را اينجا ببينيد}.
·         آیت‌الله مهدوی نزد امام رفتند و گفتند که به ما می‌گویند اسلام آمریکایی! حضرت امام فرمودند چه کسی به شما گفته است اسلام آمریکایی؟ حضرت امام به آیت‌الله مشکینی فرمودند که به جوانان طلاب بگویید تندروی عاقبت خوشی ندارد و اگر جذب اسلام مدرسین نشوند، گرفتار اسلام آمریکایی می‌شوند.
·         آن موقع که شما {حسين مرعشي} چهار، پنج ساله بوديد، من با آقاي بهشتي در يک مجموعه تحقيقاتي کار مي​کردم. در آنجا عناوين حکومت اسلامي را مي​نوشتيم. آنجا بحث مي​کرديم که رأي اکثريت، حجت شرعي دارد يا نه؟ به اين نتيجه رسيديم که حجت شرعي نيست اما رجحان عقلي است.
·         من به همراه اين پنج نفر در کنار شهيد بهشتي حزب جمهوري اسلامي را راه انداختيم و گفتيم همه نيروهايي که مي گويند امام را قبول داريم، بايد به اين حزب بيايند و از همه نيروهايي که در پايه گذاري و ساخته شدن نظام اسلامي نقش داشته​اند، استفاده کنيم.
·         خدا رحمت کند آقاي موحدي‌ساوجي را. او به من {در جلسات کميسيون ماده 10 احزاب} مي​گفت شما يک آدم انقلابي هستي ولي اينجا خيلي ليبرالي! من به او گفتم که به اندازه انقلابي بودن آقاي بهشتي. شهيد بهشتي مي گفتند که اگر به احزاب رسميت نبخشيم، افراد دور شخصيت​ها جمع مي​شوند، بعد شخصيت زده مي​شوند و تشکيل باندهاي قدرت مي دهند که براي کشور ضرر دارد. از اين رو بهتر است که احزاب شکل بگيرند تا عملکردشان قانوني باشد. بنابراين من به اندازه آقاي بهشتي، در کميسيون ماده 10 احزاب، انقلابي عمل کردم.
·         (با خنده) رفيقتان را يادتان باشد که آقاي تاج‌زاده وقتي مي​خواست خانه احزاب را راه بيندازد، به او گفتم که اين حرف​ها را نزن، خودت که مي داني... او هم گفت بله ما جايش باشد از هر فاشيستي فاشيست‌تريم! يادش بخير حالا آن بنده خدا هم اين روزها گرفتار است.
·         دولت مهندس بازرگان که خودش منسوب و منتخب امام بود و همه چيزش از امام بود تا احساس کرد که اين مجلس مي خواهد مجلس «خبرگان» باشد، گفت که بايد اين مجلس «مؤسسان» باشد. بعد هم نتوانست کاري از پيش ببرد. در مجلس خبرگان هم به محض اينکه احساس کردند، مسئله ولايت فقيه در دست مطرح شدن است، تصميم به تعطيل کردن مجلس خبرگان گرفتند. اينها واقعيات تاريخ است. آقاي بازرگان يک فرد مسلمان و نماز شب‌خوان بود. من با ايشان همدوره زندان هم بودم. پس من نمي خواهم در مسلماني او حرفي بزنم، بلکه مي گويم تفکر او ليبرالي بود و نتوانست انقلابي عمل کند. براي همين در کردستان آقاي يونسي توده​اي را استاندار کرد و او به چريک​هاي فدايي خلق ميدان مي​داد.
·         ما در حزب جمهوري اسلامي، مقدمات وحدت را فراهم آورديم اما ديديم که اولين تذکر را امام به مهندس بازرگان داد و به او گفت که اين کارهاي نهضتي (نهضت آزادي) را نکن! من در کتاب نهضت آزادي هم اين را نوشته​ام که او تمام جبهه ملي و نهضت آزادي را در تيم پيمان گذاشت.
·         بازرگان در مصاحبه با اوريانا فالاچي و حامد اولگار به صراحت مي​گويد که «همه کار من، دعواي با امام (ره) است! ما در همه‌چيز با هم اختلاف داريم. حتي در انقلاب!» براي همين است که نتوانست دولت را اداره کند.
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =