به گزارش خبرآنلاین، فیلم ماجرایی/اکشن/فانتری «جک غولکش» که از روز جمعه در آمریکای شمالی روی پرده رفته، با وجود بودجه زیاد، ظاهر شیک و دریافت درجه B+ در وبسایت سینمااسکور از سوی تماشاگران، در هفته اول اکران شرایط سختی دارد.
این فیلم که یک قصه پریان مدرن درباره نبردی باستانی است، جمعه در 3525 سینما 7.7 میلیون دلار فروخت و شاید تا پایان روز یکشنبه 25 میلیون دلار هم به دست نیاورد، این در حالی است که با بودجهای حدود 300 میلیون دلار ساخته شده است.
داستان درباره یک کشاورز جوان به نام جک (با بازی نیکلاس هولت) است که بیخبر دروازه بین دنیای انسانها و نژادی ترسناک از غولها را باز میکند. غولها پس از قرنها برای اولین بار روی زمین رها میشوند و میکوشند سرزمینی را که زمانی از دست دادند، باز پس بگیرند. جک برای مقابله با غولها وارد عمل میشود. او در راه مبارزه برای امپراتوری، مردم کشورش و به عشق یک پرنسس شجاع با جنگجویانی غیرقابلتوقف رودررو میشود، موجوداتی که فکر میکرد تنها در افسانهها وجود دارند و در این راه فرصت پیدا میکند خودش یک افسانه شود.
استنلی توچی، ایان مکشین، بیل نایی، الینور تاملینسن و یوان مگرگور دیگر بازیگران «جک غولکش» هستند.
سینگر که سال 1995 با کارگردانی فیلم برنده اسکار «مظنونین همیشگی» به شهرت رسید، در «جک غولکش» نگاهی تازه به این قصه پریان بریتانیایی دارد.
«جک غولکش» در وبسایت راتن تومیتوز 52 درصد رای مثبت منتقدان را به دست آورده است. آنچه در ادامه میآید نظر تعدادی از منتقدان سینما درباره اولین فیلم بسیار پرهزینه هالیوود در سال 2013 است:
تاد مکارتی منتقد ارشد هالیوود ریپورتر «جک غولکش» را فیلم خوبی میداند، اما معتقد است فیلم چیز تازهای ندارد.
او مینویسد: «"جک غولکش" فیلم بدی نیست؛ خوشساخت است، بازیگران جذاب و لحظههایی سرزنده دارد، اما یک قصر شاهانه پیشکش هر کس که در این اقتباس شیک جدید از قصه پریان بریتانیایی، عنصری بدیع یا استثنایی پیدا کند. فیلم، بیشتر برای جلوههای ویژه خوب و جمعیت زیاد غولها درخور توجه است.»
کنت توران منتقد لس آنجلس بخش زیادی از ایرادات فیلم را متوجه فیلمنامه آن میداند که نتیجه کار چهار نفر است.
او مینویسد: «هر فیلمنامهای که نام چهار نویسنده را یدک میکشد (فیلمنامه را داران لمکه، کریستوفر مکواری و دان استادنی بر اساس داستانی از لمکه و دیوید دابکین نوشتهاند) باید درمورد خیلی چیزها توضیح داشته باشد، اما درمورد «جک غولکش» این طور نیست.»
توران ادامه میدهد: «فیلمنامه معمولی و بدون تعجب این مردان همه نشانههای یک قرارداد صرف را دارد، تجربهای اتفاقی بدون اینکه یک دلیل تشکلیافته در میان باشد. اگر هم هر انسانی (از طرف غولها نمیتوانم حرف بزنم) حتی کمی علاقه شخصی به این پروژه داشته، روی پرده که هیچ نشانی از آن نمیبینیم.»
مانولا دارگس منتقد لس آنجلس تایمز 90 دقیقه اول «جک غولکش» را تحسین میکند، اما اعتقاد دارد فیلم از آنجا به بعد راه خود را گم میکند.
او مینویسد: «طراحی تصویری غولها و ساقههای لوبیا چشم شما را مشغول نگه میدارد، حتی زمانی که داستان ذهن شما را به حیرت میاندازد. «جک غولکش» برداشتی به لحاظ دیجیتالی دستکاریشده و تکبعدی از جک و «لوبیای سحرآمیز» و در نهایت نوعی سورچرانی پایانناپذیر است که باعث میشود خیلی از فیلمهای پرهزینه استودیویی مانند آخرین اسکار طولانی به نظر برسند. در حالی که ساقههای لوبیا همچنان چشمگیر هستند، خود فیلم قدرت پایدار ندارد.»
مایکل اُسالیوان منتقد واشنگتن پست تردید دارد فیلم بتواند برای قشر وسیعی از تماشاگران جذابیت داشته باشد. به اعتقاد او «جک غولکش» برای بزرگترها بیش از حد احمقانه و برای بچهها بیش از حد ترسناک است.
اُسالیوان مینویسد: «فیلم در لحظههایی جلوههای ویژه تر و تمیز هرچند نه حیرتآور دارد، اما کل ماجرا هیچگاه واقعی به نظر نمیرسد. به عنوان مثال، چرا این همه غول مرد؟ پس خانمهای غول یا بچههای غول کجا هستند؟»
نقد کریستی لیمایر منتقد اسوشیتدپرس بر «جک غولکش» مثبت است و آن را «یک فیلم زیرکانه، هیجانانگیز و بسیار مفرح» میداند.
ریچارد روپر در شیکاگو سان تایمز هم «جک غولکش» را «یک ماجرای شورانگیز، بدیع و در تمام مدت سرگرمکننده» توصیف میکند.
اسکات فانداس در ویلیج وویس مینویسد: «"جک غولکش" با استانداردهای فیلمهای پرطمطراق امروز یک تلاش متوسط اما تر و تازه است، تلاشی که در آن رویداد اصلی با مهارت توجه ما را معطوف خود نگه میدارد.»
جیمز براردینلی هم در ریلویوز «جک غولکش» را یک فیلم فانتزی/ماجرایی لذتبخش میداند که جلوههای سهبعدی کماهمیت کمی از جادوی آن کاسته است.
هالیوود ریپورتر / 2 مارس / ترجمه: علی افتخاری
5858
نظر شما