رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران معتقد است: جریان اصولگرا اگر هم تقصیری داشته باشد، مربوط به بعد از روی کار آوردن آقای احمدی​نژاد است نه روی کار آوردن وی.

به گزارش خبرآنلاين، عباس سليمي​نمين در بخشي از مناظره آنلاين خود با عباس عبدي گفت: در دو انتخاب، اصولگرايان بسيار خوب عمل کردند. انتخاب احمدي​نژاد، «چرخش قدرت» بود و انتخابات بعد، «ماندگاري در قدرت» بود. اين انتقاد به جريان اصولگرا وارد است که در خيلي موارد از «ماندگاري در قدرت» و ماندگار شدن يک جريان دفاع کرده است. کار اصولگرايان در انتخاب گزينه آقاي احمدي​نژاد که رأي دادن به «چرخش قدرت» بود، بسيار خوب عمل کردند. اگر انتقادي به اصولگرايان باشد، اين است که در برابر برخي بي​قانوني​هاي احمدي‌نژاد سکوت کردند و به تدريج او (احمدي‌نژاد) را دچار توهم کردند. من اين انتقاد را وارد مي​دانم اما شما انتظار داريد بنده به جرياني رأي بدهم که مي​خواهد در قدرت باقي بماند و قدرت را ترک نکند، جلوي چرخش قدرت را هموار نکنيم.
عبدي هم كه مي​گفت «اينگونه نيست»، در پاسخ به وي ادامه داد: هيچ ترديدي در چرخش قدرت نيست اما «چرخش قدرت» امر فرع بر اين است كه «چه كسي را بياورند و از آن دفاع كنند.» يعني آن هدف است كه بگويند از چرخش قدرت دفاع كنند. كسي روي كار بوده و چه عيبي دارد كه كس ديگري بيايد اما از آن كسي كه مي‌خواهد بيايد هم بايد به صورت ايجايي دفاع كرد و نه فقط به صرف چرخش قدرت! آقاي احمدي‌نژاد در دوره شهرداري‌شان نيز مسائلي وجود داشت. پس اينطور نيست كه این اتفاقات پس از رياست جمهوري‌اش رخ داده باشد. همين رويكرد‌هاي ايشان را قبل از انتخابات رياست جمهوري هم داشتيم. ديگر نامزد‌هاي اصولگرا در سال 84 مثلاً آقاي قاليباف يا آقاي لاريجاني، اگر به جاي آقاي احمدي‌نژاد مي‌آمدند اصلاً اصلاح‌طلب‌ها چنين اعتراضاتي كه الان دارند را نمي‌كردند. چون فرضشان اين بود كه اين آقايان در جريان اصولگرا هستند و منطقي بود كه اين جريان از آنها دفاع كند اما حمايت اصولگرا‌ها از آقاي احمدي‌نژاد فقط به دليل دشمني با اين طرف (اصلاح‌طلب‌ها)‌ بود و هم هزينه‌ها و تبعات آن را هم ناديده گرفتند. اگر آقاي لاريجاني رئيس‌جمهور مي‌شد، ممكن بود در عمل اشكالاتي به‌وجود مي‌آمد اما كسي به حمايت اصولگرا‌ها از او ايراد نمي‌گرفت ولو اينكه بعد‌ها به هر شيوه‌اي رفتار مي‌كرد. اما انتخاب آقاي احمدي‌نژاد براساس ايجابيات مربوط به خودش نبود بلكه بيشتر براساس ضديت با اصلاح‌طلبان بود بدون اينكه متوجه تبعات خاص چنين انتخابي باشند. در انتخابات 88 هم اين قضيه وجود داشت.
مشروح اين مناظره را اينجا بخوانيد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =