نویسنده معتقد است: «ایرانی بودن با همه مصیبت‌ها به زبان فارسی‌اش می‌ارزد، در یادداشت‌هایم آرزوی زبانی را می‌کنم که وقتی از کوه صحبت می‌کند به سختی کوه باشد و وقتی از جان یا روح... از سَبُکی به دست نتواند آمد».

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «شکاریم یک سر همه پیش مرگ» اثر شاهرخ مسکوب، هفت سال پس از مرگش توسط انتشارات نی منتشر شد. مسکوب، پژوهشگر، شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسنده ایرانی در سال 1303 در بابل به دنیا آمد و در 13 سالگی همراه خانواده خود به اصفهان کوچ کرد.آشنایی او با ادبیات اروپا از طریق ترجمه های آثار هوگو، لامارتین و شاتو بریان صورت گرفت. مسکوب در سال 1324 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و در سال 1328 فارغ التحصیل شد. فعالیت سیاسی ضد سلطنت وی باعث شد تا در دهه 30 گرفتار بند شود و سال ها در تبعید، زندگی کند. وی بعد از انقلاب به پاریس مهاجرت کرد و در آنجا تا آخرین لحظات حیات به فعالیت های ادبی خود ادامه داد.
کتاب «شکاریم یک سر همه پیش مرگ» در 10 فصل مجزا و اکثرا مفصل است که دارای عناویی چون: یادداشت، منشا عقل در اندیشه ناصر خسرو، معنای عقل در اندیشه ناصر خسرو، نگاهی ناتمام به شعر متعهد فارسی در دهه سی و چهل، ایران در آسیا، یادداشت‌هایی درباره‌ی مینیاتور، درباره‌ی هنر نقاشی قاجار، ملاحظاتی درباره‌ی خاطرات مبارزان حزب توده ایران، ذات مکان یا سفر به ناکجاآباد، روزهای پیش از روزها در راه، شکاریم یکسر همه پیش مرگ، می باشد.

در پشت جلد این کتاب می خوانیم:
شاهرخ مسکوب بیش و پیش از هر چیز خود را جستارنویس (essayiste) می‌دانست نه محقق: «محقق به هیزم و خاکستر توجه دارد، جستارنویس به آتش». نمونه برجسته جستارهایش ارمغان مور بود که در سال‌های پایانی عمر نوشت. خود او با فروتنی همیشگی‌اش می‌گوید: «این چیزهایی که من می‌نویسم تحقیق به معنای کلاسیک نیست... کارم فکر کردن به ادبیات خودمان است، چه غنایی چه حماسی. برای این کار باید پژوهش کرد، اما سختی کار در این است که بعد حاصل تمام این سوادی را که به دست‌ آمده به فراموشی سپرد. آدم باید یاد بگیرد اقوال این و آن را دور بریزد و فقط بینش آن‌ها را بگیرد.»
شاهرخ مسکوب عاشق زبان فارسی بود. «ایرانی بودن با همه مصیبت‌ها به زبان فارسی‌اش می‌ارزد. من در یادداشت‌هایم آرزوی زبانی را می‌کنم که وقتی از کوه صحبت می‌کند به سختی کوه باشد و وقتی از جان یا روح... از سَبُکی به دست نتواند آمد».
 

دو فصل اول این کتاب در 66 صفحه به اندیشه‌های ناصرخسرو قبادیانی، شاعر و نویسنده قرن پنجم قمری پرداخته است. ناصر خسرو از آن دست نویسندگانی است که گرچه از شهرت بسیار زیادی برخوردار است اما کمتر کسی درباره او و آثارش نوشته است. اما درباره محتوای این فصول به اختصار می‌توان گفت که در فصل اول ابتدا نویسنده درباره «عقل در قرآن»،«عقل کلامی»، «معتزلیان و اسماعیلیان» و عقاید آنها و توافقات فکری آنها و همچنین پاره‌ای ازاندیشه‌هایی که پایه فکری ناصر خسرو را می‌ساختند، مقدمه‌ای مفصل آورده و سپس در فصل دوم به تحلیل اندیشه‌ها و آثار او پرداخته است.


در این کتاب فصل های کوتاه و نیز بسیار خواندنی و جالب وجود دارد؛ مانند فصل «ذات مکان به سفر به ناکجا آباد» که شامل مصاحبه‌ای مفصل است و آنچنان که از نامش برمی‌آید بیشتر حول مفاهیم فلسفی می‌گردد. و دیگری، فصل «ملاحظاتی درباره خاطرات مبارزان حزب توده ایران» می باشد.
در این فصل مسکوب با نگاهی به گذشته خود و دوستانش به نقد کتاب‌های مطرح خاطرات حزب توده پرداخته است و کوشیده تا به وسیله تحلیلی محتوایی، چیستی این حزب و تفکرات پشت آن را مورد تامل قرار دهد.

 

 

بنابراین گزارش، در بخشی از این کتاب با عنوان «ایران در آسیا» می خوانیم:
گذشته از دین، «تاریخ» ملی ما نیز در شرق و شمال شرق تدوین می‌شود و سپس در تمام کشور و در باور همگان راه می‌یابد. پادشاهان افسانه‌ای اوستا، پیشدادیان و کیانیان به صورت پادشاهان واقعی و تاریخی درمی‌آیند و سرگذشت‌شان، در دوره پارت‌ها، با داستان‌های پهلوانان پیوند می‌خورد و در این میان از کارنامه سیاوش و کیخسرو و گیو و گودرز و رستم زال و نام‌آوران دیگر، «تاریخ» ملی ما فراهم می‌آید. تاریخ واقعی یا تاریخ «تاریخی» ما (مادها و هخامنشیان و جانشینان به جز اسکندر) از یاد می‌رود و تاریخ افسانه‌ای جای آن را می‌گیرد...
در دوران اخیر آسیا دیگر تاریخ‌ساز نبود و سرنوشت تاریخی‌اش به کارکرد تاریخ اروپا وابسته شد. از سوی دیگر به سبب تحول وسایل ارتباطی و نظامی، اثر واقعیت‌های جغرافیایی و از جمله همجواری کشورها دگرگون شد و مثلا ما با انگلستان و اروپای غربی دور «همسایه‌تر» شدیم تا با کشوری چون افغانستان که در پستوی جغرافیای جهان‌گیر افتاده بود. بنابراین مطالعه «ژئوپلیتیک» ایران در تاریخ معاصر کاری دیگر است با برداشتی به جز این ملاحظات اجمالی و فهرست‌وار که ما از دیدگاهی معین بیان کردیم...
 

این کتاب در 294 صفحه و قیمت 9800 تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است. 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 282525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =