۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۲

تحلیل داوود دانش جعفری و محمد خوشچهره از فراز و فرود اقتصاد ایران در سال 88

 

 گروه اقتصاد: نشست بررسی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‏های کلی برنامه پنجم با حضور داوود دانش جعفری و محمد خوش چهره برگزار شد.

به گزارش"خبرآنلاین"داوود دانش جعفری؛عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر سابق اقتصاد با پیش بینی وضعیت سال آینده اقتصاد ایران گفت :"کسری موازنه پرداخت ها و ارز ، کاهش در آمدهای نفتی و غیر واقعی بودن بخشی از درآمدها در بودجه سال آینده سبب شده تا سال آتی سال سختی برای اقتصاد ایران باشد."

داوود دانش جعفری در این نشست که صبح روز سه شنبه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد افزود: سیاست‏های کلی ابلاغ شده، جهت گیری کلی کشور را نشان می‏دهد و منزل بعدی ما باید آن باشد که چگونه و براساس چه برنامه اجرایی حرکت کنیم.

وی در بررسی سیاست‏های کلی برنامه پنجم توسعه بیان کرد: بر اساس اصل 110 قانون اساسی بند الف، تعیین سیاست‏های کلان کشور بر عهده رهبر قرار دارد و این سیاست به منزله اسناد بالادستی اقدامات قانونی که طی برنامه صورت می‏گیرد می‏باشد.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ این سیاست‏ها به دولت، دولت ملزم است برنامه اجرایی این سیاست‏ها را طرح و تدوین کند.

دانش جعفری در خصوص زمان اجرای برنامه پنجم توسعه اظهار داشت:"با توجه به مراحلی که تدوین و تصویب برنامه اجرایی این سیاست‏ها باید طی کنند، این برنامه از ابتدای سال 89 اجرایی خواهند شد."

وی در خصوص تفاوت‏های برنامه پنجم توسعه با برنامه‏های توسعه‏ای دوره‏های قبل گفت: برخلاف برنامه‏های قبلی، سیاست‏های برنامه پنجم توسعه "کمی" بوده و از طریق اعداد و ارقام مطرح شده‏اند.

وی در توضیح این مطلب اذعان داشت:"به عنوان مثال،در این سیاست‏ها رشد اقتصادی 8 درصد، واریز حداقل 20 درصد از منابع درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی و رسیدن بهره وری به یک سوم رقم رشد ذکر شده‏ است. ابلاغ سیاست‏ها به طور کمی تاکنون تجربه نشده بود."

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد دیگر تفاوت این سیاست‏ها با سیاست‏های ابلاغ شده در دوره‏های گذشته گفت: بحث جدیدی که در این سیاست‏ها مطرح شده است، تغییر ساختار تولید کشور از غیرمتشکل به متشکل است. هر کشوری که تولید در آن نهادینه شده باشد، ساختار تولیدی متشکل دارد.
وی در مورد نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی مورد نظر در این سیاست‏ها اظهار داشت: رسیدن به این نرخ رشد امکان پذیر است، مشروط بر این که برنامه‏های اجرایی آن به درستی تدوین شوند.

محمد خوش چهره استاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس هفتم نیز در این نشست درخصوص رشد اقتصادی 8 درصدی ابلاغ شده در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه گفت:"تمام دولت ها تلاش می کنند تا نرخ رشد اقتصادی خود را افزایش دهند زیرا این نرخ بیان کننده میزان کارآمدی و توانمندی دولت و شاخص تعیین کننده هدف توسعه است."

وی ادامه داد:"اما نرخ رشد اقتصادی خود موجب به وجود آمدن انحرافاتی شده است که از آن جمله می توان به روش های تعیین نرخ رشد اقتصادی اشاره کرد."

وی با ارتباط دادن بحث سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه و چشم انداز بیست ساله بیان کرد:"این برنامه بیست ساله مخالفان و موافقان زیادی دارد و هر دسته نیز دلایلی را برای اثبات عقیده خود مطرح می کنند."

خوش چهره در خصوص دلیل مخالفان برنامه بیست ساله اظهار داشت: آن ها معتقدند که برنامه بلندمدت با سرعت تحولات دنیا تطابق ندارد و باید برنامه ها را در قالب کوتاه مدت و میان مدت تدوین کرد.

وی ادامه داد: اما موافقین این تحولات را یک فرصت می دادنند که باتوجه به نوع برنامه انتخاب شده می توان از آن استفاده کرد و یا از متضرر شد.

وی اضافه کرد:"برنامه بلندمدت به خصوص برنامه بیست ساله در کشور ما نتیجه خوبی را در پی داشته است زیرا با روی کار آمدن دولت های مختلف با سلایق متفاوت نیاز به برنامه ای برای وحدت دادن این دولت ها احساس می شود که چشم انداز بیست ساله در کشور ما این وظیفه را برعهده دارد."

وی گفت برای رسیدن به رشد 8 درصدی مشخص شده در سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه، باید زیربخش های اقتصاد را تعریف کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =