۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴

محمد شریعتمداری

ما با دشمن هوشمندی مواجه هستیم. دشمن ما حقیر و بیچاره نیست و نبايد دشمن را حقیر و بیچاره شمرد. ما همین الان در یک جنگ اقتصادی بی امان هستیم. اگر قرار شود این جنگ را اداره کنیم باید افراد فکوری را به كار بگيريم. مشت باز که سوال ندارد. الان دولت ما مشتش باز است. دشمن برای اینکه بداند چه کار می کند، اصلاً نیاز به فکر ندارد. من می گویم اول باید اين مشت بسته شود. معلوم شود که درون اين مشت، خرد و اندیشه است؛ و این خرد و اندیشه، تاثیرگذار است. هم دشمنی را بايد با كشورمان به حداقل ممکن کاهش داد، تا هزینه آن به مردم ایران تحمیل نشود. من تعهد می کنم اگر رئیس جمهور ایران شدم، سخنی نمی گویم که هزینه هایش به مردم ایران تحمیل شود. اما در مورد رياضتي كردن بودجه، بايد بگويم ما در شرايط كنوني، مکلف به حاکم کردن ریاضت خواهیم شد. جای تردید ندارد. راهی جز این نداریم. می دانید الان با شما چه کار کردند؟ کاری کردند که از حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز، صادرات نفت به 800 هزار بشکه برسد. همه تلاش شان را می کنند که باز هم توليد ايران پایین بیايد. از آن سو قرار به افزایش جدی در قیمت نفت هم نیست. پس درآمدهای شما افزایش پیدا نمی کند. در زمان مصدق نفت تحریم شد، انگلیس نخرید، به خیلی ها هم فشار آورد که نخرند. با همان اندک فروش مان، صادرات تشویق شد، كار به جايي رسيد كه مردم چوب را هم صادر می کردند، حاصل این شد که مصدق، از تحریم انگلیس درست عبور کرد. ما الان در شرایطی هستیم که غربی ها از نفت اهرم فشار ساخته اند و درآمدهای مطمئن نفتی کشور را هدف قرار داده اند. تا مرحله تهدید به بستن تنگه هرمز هم جلو رفتند. ما هنوز تهدیدمان را عملی نکرده ایم.

اگر تمهیدات لازم برای جبران آثار ناشی از قطعنامه ها صورت نگيرد، یعنی خیانت. شوخی ندارد. اگر لطف خدای متعال شامل ما شود، می توان از اين شرايط به سلامت عبور كرد. زیر پای ما نفتی را گذاشته که درآمد 100 میلیارد دلاری در سال به ما می دهد، این جزو لطف خدا به ملت ایران است. از آن سو ايران در منطقه اي واقع شده كه هر لحظه آن بحراني است. اين بحران ها در اقتصاد جهانی التهاب می آفریند، هر روز اعتصاب در یونان را دامن می زند، بر اختلافات ميان اعضای هیات های اروپایی می افزاید. اوبامایی را رئيس جمهور آمريكا می کند که یک روزی در آمریکا گفته می شد ورود سگ و سیاه ممنوع، این اتفاقها مربوط به مدت زمان زیادی نیست، خیلی دور هم نیست.

از آن سو رئیس دولت اسرائیل، نتانیاهو در اختلاف جدی با آقای اوباما، رئیس جمهور آمریکاست. وزیر منتخب رئیس جمهور آمریکا، از بین جمهوری خواهانی انتخاب می شود که نئوکانها به خونش تشنه اند، بعضی از دموکراتها هم به دلیل سیاستهای ضدصهیونیستی مورد انتقاد قرار دارند. آقاي جان كري سر کار می آید که مواضعاش تا حدود زیادی روشن است. مشکلات امروز ما به دلیل رابطه نداشتن با آمریکا نیست. یک بخش آن به دلیل به کارنگرفتن کامل عقل است. یک بخش دیگرش به دلیل به کارنگرفتن کامل سایر روابط با همسایگان مان و اتحادیه اروپاست. همه، همه تخم مرغها را روی سبد چین و روسیه چیده ایم. الان چقدر در حوزه همکاری تکنولوژی با چین و روسیه پیش رفته ایم؟ چقدر توانسته ایم از همسایگانمان حساب کشی کنیم. آيا کسی هست كه اين مسائل را ارزیابی کند؟ واقعاً چه منفعتی از اين شيوه سياست خارجي نصيب ما شده است؟ چقدر با ما بازی کردند؟ درحالیکه ایران قابلیت تولید قابل دسترس هفت میلیون بشکه نفت در روز را دارد. این اقتصاد خیلی تواناست. اما زمینگیرش کرده اند. با اين حال می شود نجاتش داد. خیلی سخت و پیچیده نیست. به شرط آنكه خرد و دانایی به کار گرفته شود، آنگاه میتوان گفت آینده امیدبخشی جلوی چشم شماست. بخشی از اين هدف پایمردی است. پایمردی واقعي؛ نه اینکه شعار بدهیم.

* وزیر بازرگانی دولت هشتم

3939

کد خبر 284255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =