ایسنا نوشت:

معاون آموزشی وزیر بهداشت پس از ارائه حکم سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران، دلایل احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران را تشریح کرد.

دکتر بهرام عین‌اللهی درباره چرایی احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: پس از ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با تهران و در طی این مدت، با تقاضای کثیری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران مبنی بر "احیای مجدد دانشگاه" روبرو شدیم. در این زمینه طومارهای زیادی به ما و قسمت‌های مختلف ریاست جمهوری نوشته شد.

وی ادامه داد: عمده نیروهای موثر دانشگاه، اساتید هستند و اگر استادی در دانشگاه نظر خاصی داشته باشد، باید به آن احترام بگذاریم. ما به احترام نظر اساتید، جلسه گسترش را تشکیل دادیم و در جلسه مصوب شد که احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که برای احیای دانشگاه آیا تنها مصوبه شورای گسترش کافی است؟ گفت: بله کافی است، چرا که طبق قانون مجلس، ایجاد و انحلال دانشگاه‌ها و رشته‌ها در تمام مقاطع و رشته‌ها از وظایف شورای گسترش است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره چرایی احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقطع زمانی فعلی، گفت: این موضوع چهار دلیل دارد. ابتدا آنکه اکنون بودجه دانشگاه‌ها در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، چرا که اکنون ردیف مشخص بودجه‌ای برای دانشگاه ایران وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین در کمیسیون تلفیق باید برای آن، ردیف‌ ایجاد شود، بر این اساس اگر این موضوع در این مقطع زمانی اتفاق نمی‌افتاد، سه چهار ماه آینده بودجه‌ای برای این دانشگاه وجود نمی‌داشت و در نتیجه این دانشگاه با مشکل مواجه می‌شد.

عین‌اللهی در این باره ادامه داد: دلیل دوم آن است که ما سه امتحان بزرگ در پیش داریم که باید در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز دیده شود. نخستین امتحان ما، امتحان دستیاری است که باید دانشجوی دستیاری به عنوان دانشجوی دانشگاه ایران بگیریم و اکنون برای آزمون دستیاری برای دانشگاه علوم پزشکی ایران کد رشته محل ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: امتحان بعدی ما، کارشناسی ارشد است، ما در رشته کارشناسی ارشد نیز باید کد رشته محل برای دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد کنیم و کسانی که قبول می‌شوند، از ابتدا تکلیفشان مشخص باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: دلیل آخر ما نیز "سنجش" است. ما باید تا پایان این ماه کد رشته محل‌ها را به سازمان سنجش اعلام کنیم. در آنجا نیز کد دانشگاه علوم پزشکی ایران باید جدولی جدا داشته باشد، یعنی اگر اکنون این کارها را انجام نمی‌دادیم، بعدا امکان انجام آن برایمان وجود نداشت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص تکلیف دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: انتظارات دانشجویی را اکنون انجام نمی‌دهیم و قرار شده که تا پایان ترم، کلیه مسائل آموزشی با معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد. یعنی دانشجویان در هر جایی هستند، باید در همان‌جا ترمشان را تمام کنند.

وی با بیان اینکه حتی مدارک فارغ‌التحصیلی و ... نیز به شکل قبلی از طریق دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر می‌شود، تصریح کرد: پس از آن تاریخ، کمیته منتخبی در شورای گسترش مشخص شده که این کمیته در رابطه با مسائل مختلف دانشگاه از جمله ساختمانی، اموال و دانشجویی تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: با این حال سیاست کلی ما این است که با نظر دانشجویان هر جایی که دانشجویان مایل باشند، ادامه تحصیل دهند. شاید در این زمینه فرم‌هایی را تهیه کنیم که هر کس مایل است به دانشگاه ایران بیاید و هر کس مایل است در دانشگاه تهران ادامه دهد.

عین‌اللهی در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت "توازن" در دو دانشگاه بر هم نمی‌خورد؟ گفت: چنین به نظر نمی‌رسد. باید در عمل ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. در این زمینه چندان نگرانی نداریم، علت نیز آن است که ظرفیت پذیرش این دو دانشگاه با احتساب یکدیگر، کم شده است، یعنی فضا بیشتر از ظرفیت اعلامی است. به گونه‌ای که سال گذشته حدود 300 دانشجوی پزشکی پذیرش شد، این در حالی است که می‌توانست حدود 500 دانشجو در دو دانشگاه پذیرش شود، بنابراین ظرفیت دانشگاه‌ها اکنون این اجازه را می‌دهد.

وی در این باره ادامه داد: همچنین از سویی دیگر اینجا دانشگاه تهران است و تقاضا برای انتقال زیاد است و فکر نمی‌کنیم مشکلی پیش بیاید.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: دانشجویان نگرانی نداشته باشند و حتما به مباحث آنها رسیدگی می‌شود. در مجموع تا پایان این ترم، انتظاری صورت نمی‌گیرد و همه مسائل آموزشی، نمرات و ... با دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود و پس از آن با نظرخواهی دانشجویان، جابه‌جایی‌ها صورت می‌گیرد.

عین‌اللهی در رابطه با دستیاران نیز گفت: هر دستیاری در هر بیمارستانی که فعالیت دارد، طبق نظر رییس بخش مربوطه بیمارستان، انجام وظیفه خواهد کرد تا تکلیف مدیر گروه‌ها و دیگر مباحث مشخص شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    34 0
    چرا قبل از ادغام به این موارد فکر نکردید؟ اگر کارشناسی نشده بود چرا ادغام کردید؟اگر کارشناسی شده بود پس چرا جداش میکنید؟ شورشو در اوردید بابا.
  • ح IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    5 1
    این همه هزینه دادیم دوباره برگشتیم سر جای اول در ضمن منظور ایشون انتزاع است نه انتظار. احتمالا کسی که نوار مصاحبه رو پیاده کرده متوجه نشده .
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    7 3
    صحیح نبود دانشگاه بزرگتر دانشگاه کوچکتر را بخورد. کاش ادغام وزارت بهداری از اموزش پزشکی را هم لغو کنند. درمان مردم متولی ندارد و دانشگاه ها نمی توانند مشکل درمان را همراه با آموزش تواما اداره کنند و هر دو مختل شده است.
  • دستیار IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    3 5
    عالی بود این حرکت شجاعانه ......
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    1 2
    احیاء دانشگاه علوم پزشکی ایران کاملا منطقی و مدبرانه است دانشگاهها برای ارتقاء خود نباید از این قبیل راهکارها (مانند انحلال دانشگاههای دیگر استفاده نمایند)استفاده نمایند