سه هفته پس از احیاء دانشگاه علوم پزشکی ایران و انتزاع بخش های درمانی و آموزشی آن از دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، دیوان محاسبات کشور رای به غیرقانونی بودن این تصمیم وزارت بهداشت داده است.

امید کریمی: یکشنبه 19 فروردین 1392، شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، به پیشنهاد محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت رای به احیا دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران داد.

اما دیوان محاسبات کشور این رای را غیرقانونی دانسته است.

در نامه ای که چهارشنبه 4 اردیبهشت 92 از دیوان محاسبات کشور به وزیر بهداشت ارسال شده است آمده که مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، ادغام، انتزاع و انحلال وزارتخانه ها، موسسات، سازمان ها و واحدهای زیرمحموعه وزارتخانه ها باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

متن نامه را در زیر می بینید؛

برای دیدن نامه در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

 

چرا دیوان محسبات؟

معمولا دیوان عدالت اداری به چنین کشمکش هایی رسیدگی می کند. اما این رسیدگی درصورتی است که دعوا حداقل یک طرف شکایت کننده داشته باشد. اما اکنون دیوان محاسبات کشور وارد ماجرا شده و خودش مدعی است.

درواقع نهاد ناظر بر حسن اجرای قوانین برنامه های پنج ساله توسعه و قوانین بودجه سنواتی دیوان محاسبات است که در گزارش عملکردهای دولت میزان انحراف در اجرا  از اصل قوانین مصوب در مجلس را طی گزارشی به رییس مجلس ابلاغ می کند و این گزارش در صحن علنی ارائه می شود.

این بار اما دیوان محاسبات تخلف دولت را در اجرای برنامه توسعه پنجم گزارش کرده است. تخلفی که درآن ذکر شده انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران، غیرقانونی است و "موجب اتلاف یا تضییع بیت المال می شود."

 

احیا پس از ادغام

دانشگاه علوم پزشکی ایران، در 8 آبان سال 89، با مصوبه همین شورا، در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران ادغام شد. آن ادغام و این احیا، البته در دوره وزارت دو نفر بود؛ ادغام در دوره مرضیه وحید دستجردی و احیا در دوره طریقت منفرد. جالب اینکه جو دولت در این دوره ها هم کاملا متفاوت است و هرکدام سازی می زنند؛ در زمان ادغام بحث کوچک سازی دولت و خروج سازمان های دولتی داغ و پرطرفدار بود، اما اکنون نه دولت دنبال طرح های خلوت کردن تهران است و نه اصلا فضای آن وجود دارد.

اما در این فضا، وزیر بهداشت ظاهرا با نامه چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیشنهادی به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی برده است و دانشگاه علوم پزشکی ایران را دوباره احیا کرده. وزارت بهداشت هم البته چندباری گفته که این احیا و انتزاع کاملا قانونی است. چه اینکه به ادغام هم شورای گسترش رای داده بود.

دراین باره بهرام عین الهی، معاون آموزشی وزیر بهداشت گفته است: "برای احیای دانشگاه تنها مصوبه شورای گسترش کافی است. چرا که طبق قانون مجلس، ایجاد و انحلال دانشگاه‌ها و رشته‌ها در تمام مقاطع و رشته‌ها از وظایف شورای گسترش است."

البته نکته اینجاست که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران پیش از اجرای برنامه پنجم توسعه انجام شده است و احیا در سال دوم اجرای برنامه پنجم که تاکید دارد "هرگونه انحلال، ادغام و تاسیس وزارتخانه ها و نیز انحلال، انتزاع، ادغام و تاسیس سازمان ها و واحدهای مذکور منوط به تصویب مجلس شورای شورای اسلامی است."
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    15 7
    اينقذه نامه بنويسند تا نامه دونشون پاره بشه!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      9 9
      چرا اون موقع که 2 دانشگاه ادغام شد،اعتراض نکردید؟پ اون موقع هم این کار غیر قانونی بود حالا اون کار غیر قانونی با احیا دانشگاه منتفی شده
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    18 3
    بابا ولمون کنین دیگه هی ماها بخشامونو انتخاب میکنیم دوباره یکی این وسط یه چی میگه. اینقد با اعصاب ماها بازی نکنین.گند زدین با این تصمیم گیریاتون
  • پزشکی نود IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    11 5
    مگه دکتر عین اللهی از قبول میکنه؟؟؟؟ مگه دکتر طریقت گوشش بدهکاره ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    9 2
    باید یکی بیاد از وضعیت دانشگاه ها گزارش بگیره... کار کلا تعطیل شده و همه توی روی هم ایستادند. ایرانی ها از ترس حرف نمی زنند و همه از بازگشت به ایران می ترسند.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    6 5
    دیوان محاسبات، مجلس؛ کی به حرف اینها گوش می ده؟ اعتمادیان راه افتاده داره همه بیمارستان ها و دانشکده هاشو جمع می کنه ... تیم های دانشکده ها رو دارن می چینند. هیئت علمی ها رو تهدید کردند که همه باید به ایران برگردند و کسی حق موندن نداره ... اونوقت مجلس دلش خوشه که نشسته حرف می زنه ؟ دیوان محاسبات نامه می زنه ...؟ همه چیز تموم می شه تا چند روز دیگه؛ رو سیاهی اش می مونه
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 1
    خوب همه سركارن نه
  • اميد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    با سلام همانطوريكه شما هم مي دانيد اين نامه كه بعنوان وزير محترم بهداشت است ابتدا در دستان نماينده مجلس در شبكه خبر استفاده ابزاري گرديد سپس به رسانه ها داده شد و پس از بارگذاري در وب سايت دانشگاه علوم پزشكي تهران ظاهرا قرار است به دست وزير محترم بهداشت برسد حالا شما پيدا كنيبد پرتغال فروش را ...
    • پزشكي نود IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
      8 1
      اميد راستشو بگو تو عين اللهي نيستى؟
  • الف IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 0
    یکی لطفا از نظر حقوقی بفرماید که این رای و نامه دیوان محاسبات چه قدر تعیین کننده است؟؟؟؟
  • الف IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    8 3
    این انفصال بوی بدی می دهد. به نظر می رسد این وزیر جدید بهداشت و یکی دو تن از معاونینش در یک دو راهی ماندن و رفتن گیر کرده اند. چون دستور از ریاست جمهوری بود. آیا این تصمیمات عجولانه و انتقام جویانه همان مصداق بیانات مقام معظم رهبر ی نیست که فرمودند از از اقدامات شتابزده بپرهیزید؟؟
  • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 14
    با سلام و ادب ما کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران کارمند درجه 2 بودن را در دانشگاه علوم پزشکی تهران تجربه کرده ایم ار مقام محترم وزارت کمال تشکر و قدر دانی را داریم
  • الف IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    10 2
    از طرف جمع نظر ندهید. می توانی بگویی من کارمند....
  • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    3 1
    اين ادغام و تفکيک ها مصداق عيني چپاول بيت الماله، يکي اون جور يکي اين اين جور
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    2 0
    سلام علیکم. من فقط از همه مسولین و ملت یک سوال دارم: مگر نمیگویید اینجا مملکت امام زمان (عج) است؟ قضاوت با خودتان