۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

فارس نوشت:

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی ایران گفت:‌ سال گذشته به‌رغم تولید بیش از نیاز گندم در کشور، به دلیل مدیریت و برنامه‌ریزی نامناسب 7 میلیون تن واردات داشتیم و امسال نیز اگر نرخ خرید تضمینی اصلاح نشود به سرنوشت سال گذشته دچار می‌شویم.

مسعود اسدی با اعلام این خبر اظهار داشت:‌سال گذشته در حالی که قیمت جهانی گندم بیش از 750 تومان بود، دولت ابتدا قیمت 380 تومان و بعد از انتقادات زیاد قیمت 420 تومان را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد.

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی ایران افزود: قیمت بسیار پایین خرید تضمینی گندم در سال گذشته باعث شد گندم‌های تولیدی به جای دولت به دلالان فروخته شود و همچنین به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌ها خوراک دام شود.

وی افزود: نتیجه آن شد که در سال گذشته به رغم تولید 14 میلیون تن گندم بنابر آمار فائو که می‌توانست علاوه بر تأمین نیاز داخل مقدار زیادی هم برای سال‌های دیگر ذخیره‌سازی شود، اما 7 میلیون تن گندم وارد کشور شد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت میزان نیاز گندم کشور 10 میلیون تن است که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به 9 میلیون تن کاهش یافته است.

اسدی گفت: کل خرید تضمینی گندم توسط دولت 2 میلیون و 100 هزار تن بود و همه گندم‌های تولید داخل یا به دلالان فروخته شد و از مرزها خارج شد و یا خوراک دام شد.

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی ایران افزود: 7 میلیون گندمی که سال گذشته وارد کشور شد گفته می‌شد کیلویی هزار تومان برای دولت تمام شده است.

*قیمت خرید تضمینی گندم امسال پایین است

اسدی گفت: در سال جاری نیز نرخ خرید تضمینی گندم 550 تومان و به اضافه پاداش در مجموع 650 تومان تعیین شده است که باز نسبت به قیمت‌های جهانی بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: محاسبه شده است در صورتی که دولت بخواهد گندام وارد کشور کند با ارز مبادله‌ای کیلویی هزار تومان و با ارز آزاد کیلویی هزار و 300 تومان تمام خواهد شد.

*پیشنهاد گندم کیلویی 800 تومان

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی ایران تأکید کرد: با توجه به آغاز برداشت از استان‌های جنوبی و آغاز خرید تضمینی گندم هرچه سریعتر نسبت به اصلاح قیمت این محصول اقدام کند که در غیر این صورت به مشکل سال گذشته دچار خواهد شد.

وی تصریح کرد: قیمت پیشنهاد شده 650 تومان برای خرید تضمینی گندم در سال جاری با توجه به افزایش هزینه‌های تولید آنقدر پایین است که کشاورزان به فروش آن به دولت تمایلی نخواهند داشت و محصول خود را دوباره به دلالان می‌فروشند.

اسدی پیشنهاد کرد: دولت قیمت خرید تضمینی گندم را بر مبنای قیمت جهانی انتخاب کند و حداقل قیمت کیلویی 800 تومان برای خرید تضمینی گندم اعلام کند.

وی اعلام کرد:‌ در صورتی که حتی یک روز هم تأخیر در اعلام قیمت‌ها به وجود آید تبعات و عواقب ناگواری برای کشور رقم خواهد خورد.

*بخش خودرو می‌تواند اما کشاورز نمی‌تواند

وی افزود: در حالی که بخش خودرو قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد و در مقابل مصوبات دولت هم قیمت‌ها را پایین نمی‌آورد، اما بخش کشاورزی از حداقل حقوق خود نیز نمی‌تواند دفاع کند و دولت هم توجهی به این موضوع ندارد.

*دولت از کشاورز حمایت نمی کند،اما قیمت تعیین می‌کند

اسدی گفت‌: در حالی که دولت هیچ حمایتی از تولید گندم ندارد و تنها حمایتش یارانه جزیی و به اندازه 20 تا 30 هزار تومان در هر هکتار برای تأمین کود شیمیایی است اما انتظار دارد که کشاورز محصول خود را به بهای اندک به آنها بفروشد.

وی تأکید کرد: توجیهی که دولت درباره خرید تضمینی دارد این است که اگر کشاورز محصول خود را در بازار به قیمت مناسب نفروخت به قیمت تعیین شده به دولت بفروشد، اما این استدلال درستی نیست چرا که همین قیمت اعلام شده از سوی دولت مبنا برای دلالان می‌شود.

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر دولت در مورد محصولات استراتژیک مانند گندم باید توجه جدی داشته باشد، چرا که در شرایط فعلی واردات آن برای کشور بسیار سنگین تمام می‌شود در حالی که با مدیریت مناسب می‌توان جلوی واردات را گرفت.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =