هفته نامه تجارت فردا در نخستین شماره سال 1392 سراغ رابرت لوکاس، یک نوبلیست اقتصاد رفته و با او در مورد مسائل مهم روز اقتصاد جهان وایران گفت وگو کرده است.

قرار گفت‌وگو با رابرت لوکاس روز دوشنبه 28 اسفند تنظیم شد. در یک طرف این گفت‌وگو رابرت لوکاس و در طرف دیگر فرهاد نیلی -رئیس پژوهشکده پولی بانک‌ مرکزی ایران- همراه با پویا جبل‌عاملی –اقتصاددان و مشاور علمی نشریه- در تهران حضور داشتند. دراین گفت وگوی اینترنتی، موضوعاتی شامل بحران مالی، بانک مرکزی و ارتباط آن با اقتصاد کلان، شاخه‌های جدید در اقتصاد کلان، مباحث مربوط به رشد اقتصادی، کاربرد ریاضیات در اقتصاد، پیش‌بینی برنده بعدی جایزه نوبل اقتصاد، نحوه حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه شیکاگو، وضعیت تورم در ایران، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران مطرح شد".
در ادامه بخش هایی ازاین گفت وگوی حایز اهمیت را می خوانید:
*هیچ کس فکر نمی‌کند که مشکلات بحران مالی حل شده است. اینکه چه چیزی ظهور خواهد کرد، من نمی‌دانم. این برای من مساله خیلی دشواری است.
* به نظر من بانک مرکزی نباید نگران نرخ ارز باشد، همچنین به نظر من بانک مرکزی نباید درصدد رفع بیکاری باشد. بلکه بانک مرکزی می‌بایست تمرکز خود را بر ثبات و استحکام قیمت‌ها معطوف کند. ثبات و استحکام قیمت‌ها به منظور حفاظت از پول ملی.
* بانک مرکزی نباید خود منبع و منشاء بروز مشکل در اقتصاد باشد. در عین حال نباید حلال مشکلات نیز باشد. مشکلات زیادی وجود دارند که بانک مرکزی از پس حل آنها برنمی‌آید. پروژه‌های دیگری باید در دستور اجرا قرار گیرند. ما می‌توانیم از مالیات‌ستانی و پرداخت‌های دولتی استفاده کنیم.
*در حال حاضر در هند اتفاقات خوبی رخ داده است. هر دو کشور هند و مصر به شدت در سیاست‌های سوسیالیستی و برنامه‌ریزی متمرکز غرق شده بودند. اینها چیزهایی نبودند که برای راه حل مورد نظر ما ساخته شده باشند. اما هم‌اینک هر دو این کشورها (مصر و هند) از سوسیالیسم فاصله گرفته‌اند که همین به آنها کمک می‌کند.
* رسیدن به آمریکا بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. همه ما فکر می‌کردیم ژاپن در دهه‌های 60 و 70 میلادی به آمریکا خواهد رسید و همچنین فکر می‌کردیم که اروپا نیز به آمریکا خواهد رسید. اما هنوز هم شکافی حدوداً به اندازه 40 درصد از نظر استاندارد زندگی بین آمریکا در یک طرف و اروپا و ژاپن در طرف دیگر وجود دارد.
* استاندارد زندگی در چین هنوز خیلی پایین است. حدس من این است که در حال حاضر استاندارد زندگی در این کشور به میزان قابل توجهی پایین‌تر از ایران است. آیا این موضوع صحت دارد؟
* من خیلی در مورد اقتصاد ایران نمی‌دانم. عنصر کلیدی و مهمی که باید به آن اشاره کنم، آزادی اقتصادی است. مردم باید برای شروع ایده‌هایشان آزادی داشته باشند بنابراین باید آنها را به سمت بهترین راه ممکن که بهترین کارکرد را دارد، ترغیب کرد. این همان چیزی است که در چین شروع شده است. این موضوع در کره جنوبی نیز رخ داده ولی در کره شمالی خیر.
* از شما (فرهاد نیلی) می‌خواهم که دانشجویان ایرانی را برای تحصیلات تکمیلی به شیکاگو بفرستید. ما همین جا هستیم. دانشگاه شیکاگو تجربه خوبی از دانشجویان ایرانی دارد. آنها سختکوش، باهوش و خلاق هستند.
* اوه. این مقدار تورم(30درصد) خیلی زیاد است. عجیب و دور از ذهن. بانک مرکزی ایران حتماً باید به مقدار کافی سیاست‌های پولی خود را انقباضی کند.
* عجیب است. در همسایگی شما یعنی در کشور ترکیه موفق شدند نرخ تورم را از رقم‌های بسیار بالا به رقم‌های پایین کاهش دهند. این را دوستان اهل ترکیه من بازگو کرده‌اند.
*چرا نروژ تورم دو‌رقمی ندارد؟ نروژ هم مثل ایران نفتی است و از درآمدهای نفتی استفاده می‌کند. هرگز از خود پرسیده‌اید چرا آنها نرخ تورم پایین‌تری دارند؟ آنها درآمدهای نفتی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. استفاده مستقیم از منابع نفتی نفت سیاست خوبی محسوب نمی‌شود.
* لازم است بانک مرکزی مستقلی داشته باشید و دولتی که بانک مرکزی را برای چاپ اسکناس و تامین منابع مالی تحت فشار قرار ندهد.
*امیدوارم صحبت‌های من مورد توجه قرار گیرد. به خصوص این که شما (فرهاد نیلی) نقش مشورت‌دهنده به بانک مرکزی کشور خود دارید. من باز هم تکرار می‌کنم. در دنیا کشورهای زیادی هستند که روزگاری با ابرتورم دست و پنجه نرم کرده‌اند اما اکنون تورم آنها به پایین‌ترین حد رسیده است. مثلاً به آرژانتین نگاه کنید. به شیلی نگاه کنید. این کشورها خیلی بهتر از ایران توانستند تورم را مهار کنند. اشتباه از کجاست؟
* به نظر من ایران و ترکیه در مورد اعمال سیاست‌های پولی خوب و بد، مثال‌های خوبی هستند. در ترکیه هم مشکل مشابهی برای مدتی طولانی وجود داشته است. احتمالاً مشکل آنها به مشکل شما هم مربوط می‌شود. شما مهمت یوروکوغلو را می‌شناسید؟ او یکی از همکاران من در دانشگاه شیکاگو بود و در بانک مرکزی ترکیه کار می‌کرد. او مردی بسیار باهوش است و زمانی که مشغول کار بود، فقط جلوی انتشار پول را گرفت.
* آنچه من در مورد ترکیه می‌دانم این است که آنها برای سال‌های طولانی، مشکل اقتصاد خود را اشتباه تشخیص دادند. یعنی هر دولت پس از دولت دیگر، همان اشتباه دولت قبلی را تکرار کرد. حتماً می‌پرسید اشتباه آنها چه بود؟ اشتباه آنها در تشخیص نقش بانک مرکزی در اقتصاد بود. خیلی سخت است که سیاستمداران این نکته را بفهمند اما وقتی مشکل فهمیده شد، راه درمان مشخص و آسان است.
* من نمی‌توانم بفهمم که دولت ایران چرا چنین سیاستی(توزیع نقدی یارانه ها) در پیش گرفته است. این کار چیزی جز چاپ پول و تورمی کردن پول ملی نیست. از نظر من نباید این کار را انجام بدهند.
*تحریم منبع تورم نیست. این یک هزینه رفاهی (Welfare Cost) محسوب می‌شود. مثل آنکه ذخایر نفتی را یک پیامد رفاهی مثبت (Welfare Plus) به حساب آوریم. این اتفاق، برای کشورتان کمبود نفت را پررنگ می‌کند. تحریم‌ها برای شما به منزله این است که اگر نفت نمی‌داشتید، چه می‌شد. بسیار خوب. اما این بهانه خوبی برای وجود تورم نیست.
*به نظر من خصوصی‌سازی نفت درایران سیاست خوبی است. تشخیص من این است که این کار را انجام دهند.
* من نمی‌فهمم تا وقتی شما مالیات دارید، چرا از نفت استفاده می‌کنید؟

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ES ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    675 7
    بنده خدا همه چیزه اقتصاد ایران براش عجیبه.
    • بدون نام US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      160 3
      بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه اصلی دارد آن هم حفظ ارزش پول است که در آن شکست خورده، بدجوری هم شکست خورده. به طوری که فقط در طول یک سال، دو قسمت از سه قسمت ارزش پول کشور از دست رفت، و این یک فاجعه است که جنبه های اجتماعی و سیاسی هم دارد.
    • بدون نام US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      119 0
      "*چرا نروژ تورم دو‌رقمی ندارد؟ نروژ هم مثل ایران نفتی است و از درآمدهای نفتی استفاده می‌کند. هرگز از خود پرسیده‌اید چرا آنها نرخ تورم پایین‌تری دارند؟ آنها درآمدهای نفتی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. استفاده مستقیم از منابع نفتی نفت سیاست خوبی محسوب نمی‌شود." این را به تیم احمدی نژاد بگویید که از پول نفت به ملت پول تو جیبی میدهد. که حداقل بخشی از این درآمد نجومی 800 میلیارد دلار نفت در طول 8 سال که معادل رقم دیوانه کننده 3000 تریلیون تومان است را صرف احداث راه آهن سریع السیر یا احداث آزاد راه ها میکردیم و از این دست سرمایه گذاری ها.
  • سینا US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    برنده نوبل که سهله اگر ابداع کننده اقتصاد بیاد بگه تورم از تحریم ها نیست از توزیع نقدی یارانه ها است رییس جمهور قبول نمیکنه. ایشون آخه کارشناس در همه موارد هستند.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      رییس جمهور کارشناس ارشد است!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    461 8
    مشكل ما اينه كه تصميم گيري توي ايران توسط جمعي اقتصاد ندان و اقتصاد خراب كن گرفته ميشه تا وقتي آدم كاردان سر كار نباشه اميدي به بهبود نيست.
  • mostafa IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    من نمی‌فهمم تا وقتی شما مالیات دارید، چرا از نفت استفاده می‌کنید؟
    • 110 IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      54 6
      هم نفت هم مالیات . مالیات یعنی بدبختی ما . الان هم ورد زبانشون افتاده .
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    بنظر مي رسد يشون نگاه سرمايه داري دارند نه نگاه انساني
    • علي IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      236 9
      اونوقت نگاه انساني چيه. چاپ اسكناس بدون پشتوانه و توزيع ان بين مردم بنام يارانه نقدي؟ تشويق به تنبلي و از بين بردن توليد و گداپروري.؟ اينه نگاه انساني مورد نظر شما؟
    • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      126 5
      اگر منظور شما از نگاه انسانی همون نگاه کمنیستی است باید بگم که 20 سال پیش معلوم شد که این نگاه حیوانی ترین نگاه بشریت بوده ...
    • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      88 5
      نگاه سرمایه داری انسانی ترین و پویاترین نوع نگاه به اقتصاد بوده تا الان... کارآمدی این مکتب بارها در فراز و نشیب های مالی کشورها امتحان شده و بیش ترین کمک رو به "انسان" ها در زمینه ی مالی کرده. کمی به نتایج درخشان(!!!) سایر مکاتب دقت کنی قضیه دست میاد
    • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      2 81
      علي خان اگه يارانه نميدادن تنبلي از بين ميرفت ؟ اقتصاد دولت از اوني كه شرح دادي هم بدتره ولي دليل نميشه شما هر چيزي رو بي دليل نسبت بدين.
  • amir IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    آقا مشکل از سو مدیریته ، مثل اینکه همین چند سال پیش هم تحریم بودیم ، اما گرانی ها همین چند ساله کمر شکن شده ، بیش از سی ساله تحریمیم ، چرا باید این چند ساله اینجوری بشه ؟ سو مدیریت همین . یه بچه دبیرستانی هم میدونه توزیع پول نقدی بین مردم تورم زاست .
    • نیما IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      آن تحریم کجا و این کجا!! هر گردی که گردو نیست آقا امیر، مشکل سوء مدیریت هم هست، ولی مساله ی اصلی تحریمه، با یه تحقیق و مطالعه ی کوچولو میتونین اینو درک کنین
    • سیدمهدی موسوی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      80 16
      تحریم از الان شروع نشده که این مملکت از سال 57 تحت تحریم است این دولت با درآمد 700 میلیاردی نفت بدون کوچکترین هزینه جنگ و هزینه بازسازی عرضه مدیریت نداشت . بنده خودم فارغ التحصیل مدیریت هستم و سالهاست راجع به توسعه اقتصادی و الگوهای آن از مالزی گرفته تا آلمان و ... مطالعه کرده ام بحث خلاصه در عملکرد بد دولت است.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    8 336
    این میخواد با برداشتن یارانه ایران رو متشنج کنه .اینجور آدما مفت برای کسی کار نمی کنن. حالا دلش برای ایران سوخته؟ مراقب اینجور آدما باشید به اصطلاح اقتصاد دانها. بعدشم اینا هر کاری که میکنن یا برای نفوذه یا ضربه زدن یا درخواست حاجتی در آینده بخاطر کار به اصطلاح خوبی که کردند.
    • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      183 7
      آخه داداش برو اول رابرت لوکاس رو بشناس و نظراتش رو بخون بعد بیا حرف بزن
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      158 4
      آخه انسان شریف این چه دیدگاهی است که دارید؟حیطه این اقتصاد دان بزرگ وافرادی نظیر ایشان با دلال های وطنی خیلی متفاوت است.
    • رضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      162 3
      رابرت لوکاس همون کسیه که بحران مالی امریکا رو با راهکارهایی که داد تونست نجات بده اون وقت جنابعالی داری اینجوری در موردش صحبت میکنی. همین که وقتشو گذاشته و اومده در مورد اقتصادی که همه چیزش غیر عادی و غیر کارشناسیه، نظر داده کلی باید ممنونشم بشیم.
    • بینام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      56 2
      رابرت لوکاس همون کسیه که با راحکارهایی که ارائه داد تونست امریکا رو از بحران مالی نجات بده اونوقت شما داری در مورد ایشون اینجوری صحبت میکنی. همین که وقت گذاشته و در مورد اقتصادی که همه چیزش غیر عادی و غیر کارشناسی نظر داده باید ممنونش باشیم، در ضمن یه کم اطلاعاتت رو در مورد ادما بیشتر کن بعد بیا در موردشون نظر بده!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      101 3
      هر چی می کشیم از دست بی سواداییه که راجع به همه چیز اظهار نظر میکنن
    • پیمان EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
      16 0
      بابا بیخیال... با روبرتو کارلوس اشتباه گرفته!!!
  • محسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    165 5
    تازمانیکه سیاسیون دراقتصادایران تصمیم گیرنده هستندواقتصاددانان منزوی شده اندوباآنان مشورتی صورت نمیگیرداتفاق مثبتی رخ نخواهددادپتانسیل اقتصادی ایران خیلی بیشترومهمترازمنابع نفتی ومالیات هم دارد
  • گیلانی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    26 94
    همه گفته هایش بجز جمله زیر عالی بود. *به نظر من خصوصی‌سازی نفت درایران سیاست خوبی است. تشخیص من این است که این کار را انجام دهند. * من نمی‌فهمم تا وقتی شما مالیات دارید، چرا از نفت استفاده می‌کنید؟ جمله بالا بعد از اینکه مشاوره خوبی ارائه داد، در آخر حالت استعماری داشت. اگر خصوصی شود دوباره به قبل از ملی شدن صنعت نفت بر می گردیم و دیگر مال ملت نخواهد بود. اگر باهوش باشیم باید به جزء حرف آخرش را پیاده کنیم. در ضمن او به تولید یعنی شعار دو سال فعلی اشاره ای نکرد. تولید نباشد، خدماتی نیست. پس مالیات از کجا. بستر تولید ایجاد شود، کاریابی ایجاد شود. مالیات هم مردم می دهند تا کشورشان را پیشرفت دهند. امیدوارم پخش کنید
    • بدون نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      61 20
      به بخشی که می گوید شما پول نفت را سرمایهگذاری کنید نیز توجه کنید. ضمت این که این خبر یک خلاصه ای از یک گفتگوی احتمالا مفصلی است. ما سوال هایی را که پرسیده شده نخوانده ایم.
    • عباس افتخاری IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      77 4
      همه صحبت های ایشان منطقی بود.حتی در مورد خصوصی شدن مالکیت نفت در ایران.در ضمن آقای مصدق نفت را ملی نکرد ودولتی کرد.نفت قبل از آن هم خصوصی نبود.
    • امیرحسین IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      58 0
      خصوصی سازی یعنی اینکه محیط رقابتی بشه ، نه اینکه مثل صنعت خودرو انحصار باشه
    • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      32 0
      آقای گیلانی درست می گویند زیرا خصوصی سازی که مد نظر این دانشمند است هیچ وقت در کشور به اجرا در نمی آید و خصوصی سازی در دنیا یا شرکت های سرمایه دار شرکت های دولتی را خریداری می کنند و یا در بورس سهام دار عمده مردم هستند و در کشور ما خصوصی سازی یعنی بخشید یک شرکت دولتی سود ده به یک ارگان یا افراد خاص و به این افراد وام می دهند تا شرکت را خریداری کنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    141 2
    معلومه که وقتی هر ماه بیش از 3 هزار میلیارد تومان پول تو جامعه تزریق بشه تورم زا خواهد بود .
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    125 2
    پدر مردم رو این پارتی بازیها درآورد
  • منوچهر مقصودی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    110 1
    کجاست گوش شنوا
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    117 4
    در حال حاضر کشور بیش از هر چیز به یک رئیس جمهور اقتصاد دان نیازمنده
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    135 4
    آقای لوکاس!! ما هم به خدا توی کشورمون اقتصاد دانان کاردرست زیاد داریم که راهکارهایی مثل شما ارایه دهند اما متاسفانه تا وقتی افرادی با روحیات آقای احمدی نژاد بر سر کار هستند که صرفا حرف حرف خودشون هست و کاری به نظرات کارشناسان ندارند وضعیت همینی می شود که میبینید! در واقع اقتصاد کشور ما را یک نفر داره اداره میکنه!!!!
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    29 36
    اگر مالیات رو اونجوری که شما میگید بگیرن که کلا...
    • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      50 1
      اگر مالیات پلکانی بر درآمد مستقیم اجرا بشه (که شرطش اینه که تمامی جابه‌جایی‌های پول در مملکت ثبت بشه) باعث میشه بسیاری از مشاغل که چون آلترناتیو براشون نیست دارن خون مردم رو تو شیشه میکنن بسیار ارزان تر بشه و به طبع درآمد رد مملکت توزیع بشه ... مثلا یه پزشکی که درآمد ماهیانش 900 میلیونه(هستنا زیادم هستن من فقط اسم نمی‌برم که حذف نشه نظرم) اگر بدونه که اگر درآمدش 900 میلیون باشه باید 300 میلیون مالیات بده اما اگر 600 میلیون باشه باید 50 میلیون مالیات بده خوب براش میصرفه که 600 میلیون درآمد داشته باشه اون وقت به جای اینکه هر عملش 50 میلیون بگیره 30 میلیون میگره ... که به نفع مردم هست ...
  • بدون نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    76 10
    تورم رو خیلی از کشورها به صورت ناجور و وحشتناک تجربه کرده اند آمریکا رد دهه 30 میلادی آلمان قبل از نازی ها و..... کشورهای با اون عظمت بالاخره تورم داشته اند ولی کمتر از دو سه سال نه این همه مدت و اینقدر وحشتناک دارم کم کم نامید می شم نه شغل درست و درمونی دارم نه بیمه ای نه چیزی مردن هم پول می خواد که به اون هم نیاید فکر کرد
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    110 0
    لازم نیست ریس جمهور اقتصاد دان باشد.باید مدیریت علمی داشته باشد در هر پستی متخصص مربوط با رشته علمی گمارده شوند وبه انها ازادی عمل داده شود . همه حرف های لوکاس همان چیزهایی است که ما انجام نمی دهیم زیرا کشور را یک روستا فرض کرده وکدخدا (دولت)در همه امور دستور صادر میکندو......
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    23 97
    وقتی رهبری انقلاب در زمان آقای هاشمی که الان یه عده اون را ناجی کشور معرفی میکنند، گفتند که از اقتصاد نفتی باید دور شویم؛ همین آقای هاشمی و حزب محترمشون یعنی کارگزاران سازندگی گفتند چنین چیزی امکان نداره و نمیشه این کار راکرد. در صورتیکه اگر همون روز شروع میکردند به برنامه ریزی، الان با یه تحریم خرید نفت به پیسی نمی افتادیم بلکه باید التماسمون را میکردند که تو بازارا نفت تزریق کنیم تا قیمتا متعادل بشه. تا وقتی که اقتصاد نفتی داریم همین آشه و همین کاسه!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      25 0
      ای خدا *چرا نروژ تورم دو‌رقمی ندارد؟ نروژ هم مثل ایران نفتی است و از درآمدهای نفتی استفاده می‌کند. هرگز از خود پرسیده‌اید چرا آنها نرخ تورم پایین‌تری دارند؟ آنها درآمدهای نفتی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. استفاده مستقیم از منابع نفتی نفت سیاست خوبی محسوب نمی‌شود.
    • بدون نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      10 1
      میزان نقدینگی به 450 هزار میلیارد تومان رسیده قبلا 70 هزار میلیارد بود این رقم وحشتناکه دلیل اصلی تورم ما نقدینگیه زیاد بعد تحریمها هم کمی موثرند.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    80 12
    وقتی شکافی حدوداً به اندازه 40 درصد از نظر استاندارد زندگی بین آمریکا در یک طرف و اروپا و ژاپن در طرف دیگر وجود دارد. شکاف بین ایران و آمریکا چقدر است؟!!! 200 درصد؟!
    • امیرحسین IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      33 1
      یک به ده یعنی 1000% چون سرانه درآمد در آمریکا 10 برابر ایرانه
  • بدون نام NL ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    57 10
    "هرگز از خود پرسیده‌اید چرا آنها نرخ تورم پایین‌تری دارند؟ آنها درآمدهای نفتی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. استفاده مستقیم از منابع نفتی نفت سیاست خوبی محسوب نمی‌شود."
  • ramin SE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    7 177
    با یک راننده تاکسی مصاحبه می‌کردین از این آقا کارشناسانه تر و دقیقتر حرف میزد.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      74 5
      سطح شعور از گفته ها پيدا ميشه!!!
  • سعيد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    4 100
    با سلام. بسيار متاسفم.درست است كه انسانها بايد از هر شخصي و جدا از مذهب و طرز تفكرش استفاده كنند ولي چرا بايد كشور ما بعنوان يك كشور اسلامي كه بهترين نوع اقتصاد در اسلام وجود دارد، نگاهش به ديگران باشد و از شخصي غير مسلمان مشورت بگيرد.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    63 2
    اگه بانک مرکزی را از دولت بگیرند که دیگه دولت ها نمی تونند با دادن پول رای بیارند
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    53 1
    سیستم مالیاتی ما خرابه . فقط حقوق بگیر بدبخت داره مالیات میده در صورتیکه سرمایه دار و کارخونه دار و امثالهم با هزار تا راه قانونی و غیر قانونی که بلدند از دادن مالیات فرار می کنند. وقتی طرف با یک میلیارد تومن سود سالیانه فقط 5 میلیون مالیات میده و تازه شاکی هم هست؛یا وقتی مغازه دار اسمش تو سیستم مالیاتی نیست ولی تو فاکتورش از مشتری ارزش افزوده میگیره و میذاره تو جیب خودش این یعنی ضعف شدید سیستم. آقایون باید قوانین و بعدش هم نظارتشون را قوی کنند نه اینکه زورشون به یه سری حقوق بگیر با چندر غاز حقوق برسه!
    • 110 IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      20 19
      ما که کارمند نیستیم جان و مالمونو دستمون گرفتیم و داریم باهاش بازی میکنیم . اما کارمند چی . به غیر بعضی اندک دارن تو اداره فقط وقت گذرانی میکنن تا سر ماه برسه .
  • تورج IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    10 44
    خوب معلومه برا چي ژاپن و اروپا 40% با آمريكا فاصله دارن چون اونا دو تا جنگ جهاني پشت سرگذاشتن بعلاوه اينكه آمريكا رو نخبه هاي همونا ساختن نه آمريكايي ها.
  • داش آکل IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    46 2
    این آقا نمیدونه ما نفتو آوردیم سر سفره.........
  • رضا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    45 0
    از زمانی که دولت جدید روی کار امد فقط پول به عناوین مختلف به جامعه تزریق نمود که اکثر این پولها در جای خودش مصرف نشدوپولها بیشتر به دللالی کشیده شد وهیچ برنامه اقتصادی مشخصی نداشت هر روز برای اقتصاد یک تصمیم جدید گرفته می شد ونظارتی برکارهای دولت نمی شد اقتصادی که برنامه مشخصی برای پولهای سرگردان نداشته باشدعاقبتش تورم است تولید از کار افتادمردم بیکار شدند به جای اینکه هر شخصی دنبال کار خودش باشد همه به دلالی گرایش پیدا کردن پولها ازمسیر تولید بیرون امدبیکاری زیاد شدتورم بیداد کرد ودولت فقط تماشگر بود ودر صددرفع نیازهای خودش بود باید کاری کرد که کار ارزش داشته باشدوبرای درامد به دنبال تولید رفت دادن پول به مردم کار اشتباهی بود باید این پولها صرف تولید ومسکن وبهداشت می شد
  • بدون نام DE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    52 2
    اقتصادی که تصمیم گیرندگان آن امثال فرزین، پژویان و حسینی باشند (اینها دیگه مغزاشون هستند!) وضعیتی بهتر از این نباید هم داشته باشه.
  • رسول IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    16 14
    تو خیلی دکتری کلا" تز نروژش به درد مملکت ما میخوره
  • بهزاد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    33 15
    همش پیش خودم فکر میکنم که تو ایران,چه کسایی از اینترنت استفاده میکنن!؟ آیا آدمای تحصیل کرده و تو موقعیت فکری بالاتری از سطح جامعه هستند یا نه!؟ وقتی که بعضی از نظرات دوستان رو میخونم کلا شیرازه فکری ام بهم میریزه...که بعضی ها چطور اینقد سطحی,بدون فکر و از همه مهمتر به دور از منافع کشورشون فکر میکنند و به این راحتی در رابطه با درستی یا نادرستی موضوعی نظر میدهند بیشتر از این چیزی نمی تونم بگم,چونکه دلم پر است از این در ودل های نگفته,که حالا بغضی شده که تا میخوام دو کلمه حرف بزنم گلومو فشار میده... موفق باشین
  • اسد IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    35 11
    اشكال عمده در نوع گزينش در قانون كشور است(شايسته سالاري وجود ندارد)ملاك باد علم باشد !
  • بدون نام RU ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    45 12
    از کامنت های بالا معلومه کشور ما چقدر اقتصادان نهفته داره
  • علی اکبر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    7 36
    کسی که شناختی از اقتصاد ایران ندارد اظهار نظر نکند سنگین تر است. در ایران ریشه تورم چیزی غیر از سخنان استاد لوکاس است.به فرض بانک مرکزی مستقل باشد آیا آثار ایجاد نقدینگی و سیاست های نابجای آن تا کنون حذف می شود.؟ازکجا معلوم ک تورم ما ریشه پولی دارد؟ما که تولیدی نداریم ک تقاضای اساسی را جواب دهد..حال سیاست انقباضی پولی باعث می شود کف نیازهای اساسی را هم اقشار خاصی به دست نیاورند.آیا این هدف ماست؟ اقتصاد ما بیسار متفاوت تر از آن است که از راهکار های تجربه شده درغرب به حل مشکل آن پرداخت. اقتصادی که پایه های خرد آن خراب است ،در آن سیاست کلان جز به آسیب بیشتر نمی انجامد. خوب است که از خرد به کلان حرکت کنیم ک البته بایست افق کلان واقع بینانه را برایش در نظر داشت
  • rostami IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    9 10
    این که وضع اقتصاد خرابه رشد نقدینگی بالاست ارزش پول ملی رو به افول سطح زندگی و سرانه مردم پایین تورم بالا بله بله این مشکلات را مردم نه می دانند بلکه خوب درک می کنند. اما می خواستم عرض کنم راه چاره آن چیزی نیست که آقای لوکاس می فرمایند آقای لوکاس اقتصاد دان برجسته ای هستند ولی متأسفانه همه حقیقت را در مورد مثال خود نمی گویند در مورد شیلی و حکومت ژنرال پینوشه چیزی بر زبان نمی رانند از جنایت های که چبرب نگوییم از بدبدختی مردم و اینکه شکاف درآمدی و ضریب جینی چقدر زیاد شد از این که طی سال های اجرای سیاست های استاد و یار غار آقای لوکاس جناب میلتون فریدمن در مقام مشاوره به مردم شیلی چه بر سرمردم آمد از اینکه کرایه اتوبوس تبدیل به یک کالای لوکس شد از اینکه 70 درصد درآمد یک خانواده متوسط
  • rostami IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    18 0
    ادامه... صرف خرید نان (نه غذا فقط فقط نان) میشد از اینکه اجرای سیاست پولی صرف در اکثر کشورهای مجری آن به دیکتاتوری انجامید حتی در انگلستان با بیک بنگ تاچر زایید شد و از فرط فشار به مردم او را بانوی آهنین نامیدند آرژانتین مدل دوم آقای فریدمن و تست شماره دوی مکتب پولی شیکاگو به رهبری میلتون فریدمن بود که وضعیتی بهتر از شیلی پیدا نکرد همین اقای رامسفلد که چندی وزیر امور خارجه امریکا بود از پسران شیکاگو است از کسانی است که آنجا درس خوانده طبیعیت سیاست اجرایی فریدمن همین است بلکه ترکیه خوب است اما هر از چند گاهی به جای انتخابات با کودتا دولت عوض می کنند شیلی هم خوب با پینوشه و انگلیس با تاچر اقتصاد بازار ازاد بر مبنای چیزی که آقای لوکاس می فرمایند در جاهای بسیاز زیادی اجرا شده و نتیجه خود را
  • rostami IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    17 5
    ادامه...2 پس داده همانطور که اقای لوکاس فرمودند و اعتقاد استاد بزرگشان فریدمن هم بود برای رسیدن به آزادی بیان باید به بازار آزاد رسید دموکراسی ناب در دل فری مارکت خوابیده فقط نمیدانم چرا این بازار آزاد از دلش پینوشه ها و تاچرها و رامسفلد ها در می آید چرا پسران شیکاگو با دیکتاتور ها اینقدر خوش دارند چرا حرفشان را فقط دیکتاتور ها گوش می کنند اگر دقت کرده باشد توصیه ایشان همین است که عده ای بروند در دانشگاه شیکاگو اقتصاد بخوانند و بیایند اینجا پیاده کنند آقای لوکاس درست است شما ایران را نمی شناسید ولی ما میدانیم شما چه در سر دارید کارهای را که خود روزولت در امریکا حاضر به انجام آن نشد برخی از دوستان اقتصاد دادن یادشان می رود آقای فریدمن به مخالفت از نیو دیل مقاله نوشت و با کم لطفی دولت
  • rostami IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    17 0
    روزولت مواجه شد چرا نمی گویند که طرح مارشال در اروپا که نمونه ای اروپایی نیو دیل خوانده می شد اروپا را زنده کرد واقعاً نصفه واقعیت های تاریخی انسان را گمراه می کند من کینزی نیستم اما چیزی امریکایی ها دارند این است که عقلانی فکر میکنند و تصمیم می گیرند نه بر مبنای حرف و تست های و ایده های افراد سعی می کنند بهترین تصمیم را بگیرند این را بیاموزید عقلانی فکر کردن و تصمیم گرفتن را یلسین و گورباچوف با همین بازی بازار اقتصاد آزاد شوروی کمونیست را به سمت فروپاشی سوق دادند کشوری که ده ها برابر ایران قدرت اقتصادی داشت.
  • rostami IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    8 11
    در مورد سیاست مداران ایرانی پر واضح است که آقای احمدی نژاد و اقتصاد دانان دولت وی امثال آقای پژویان تفکری مثل آقای رابرت لوکاس دارند و در طی این هشت ساله با طرح هدف مندی همین کار را پیاده کردند خیلی جالب است آقای پژویان هم همین را می گفت "یارانه ندهید" فقط آزاد سازی قیمت ها صورت بگیرد حجم دولت کم شود و دولت را بفروشید البته آقایانی هم که 16 سال دولت در دستشان بود نئو کینزی هستند و توصیه های اینچنینی هر روز چاپ می کنند آقا خود آنها بدون فکر کاری نمی کنند چرا شما بدون فکر این کار ها را می کنند نه فریدمنی احمدی نژادی نه کینزی هاشمی و خاتمی آقا بشینید فکر کنید تصمیم بگیرید نه فقط بگویید فلان جا فلان کار را کردند خوب بود برویم انجام دهیم نه چشمتان به حرکات اقتصادی امریکایی ها باشد.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    7 0
    سلام متاسفانه اقتصاد دانان داخلی که اکثرا استاد دانشگاه هستند مشغول دادن ترجمه به دانشجویان جهت ارتقاء علمی هستند و این بسیار تاسف اور است.استاد خود بنده که از دانشکده اقتصاد دانشگاه...است هنوز مشغول این کارها است باید از این دوستان پرسید خروجی شماها بعد این همه سال درس خوندن برای کشور چه بوده؟بله می فرمایند درسته ما کتاب ترجمه می کنیم ولی یه نامه ای هم به امضای 50 نفر فرستادیم که این کارها غلطه اما متاسفانه ما موضع گیری قاطعی از انها و سخنرانی چیزی ندیدیم تحرکی حرفی حدیثی هیچی همه کسانی که یه ذره اقتصاد خونده باشند می دانند که این کارها غلط است و نیاز به نامه 50 نفر هم نبود انتظارات بیشتری از این قشر می رود اما متاسفانه دوستان دنبال ترجمه کتاب و کارهای ساختمانی و ساخت و ساز هستند.
  • کیوان US ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    من حساب کردم با پول یارانه های که به مردم میدن در هر شهر کوچیک هر سال میتونن 10ها کارخونه بسازن.و به جای پول به مردم سهام بدن بهتره هم کارخونه به اسمشونه هم میتونن اونجا کار کنن. مثلا من الان مهاباد زندگی میکنم یک شهر کرد نیشین با جمعیت تقریبا 400 هزار نفر که یارانه این تعداد افراد تقریبا چیزی حولو حوشه هر ماه 18 میلیارد تومان میشه و در سال 216 میلیارد تومان میشه .
  • سهيل IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 0
    متاسفانه در كشور ما بعد از پزشك اقتصاد دان زياده