سیدمحمد حسینی با تاکید بر اینکه مشکل قانونی خانه سینما حل شده ابراز امیدواری کرد این نهاد سینمایی به زودی به فعالیت خود ادامه ‌دهد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در نشستی خبری در خصوص سینما، موسیقی و نقش هنرمندان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 صحبت کرد.
 
او همچنین یادآور شد مانند انتخابات سال 88 نباید از هنرمندان بهره‌برداری سیاسی شود. بخش‌هایی از صحبت‌های حسینی را در ادامه و به نقل از مهر، می‌خوانید:

 

- آنچه بیش از حمایت هنرمندان از کاندیداهای ریاست‌جمهوری اهمیت دارد حفظ شأن و جایگاه آنها است به این معنا که به اسم انتخابات مورد بهره‌برداری‌های سیاسی قرار نگیرند. هنرمند آزاد و آزاده آفریده شده است و این حق را دارد در برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته و حمایت خود را اعلام کند ولی تاکید می‌کنم که باید شان هنرمندان حفظ شود.

 

- متاسفانه در سال 88 شاهد بهره‌برداری سیاسی و افراط‌هایی درباره حضور هنرمندان در کنار برخی از کاندیداها بودیم و این مسئله موجب زیر سئوال رفتن شان هنرمند شد.

 

- حمایت از هنرمندان که در قالب کارت‌های هدیه محقق شد تنها متعلق به سال گذشته نبود بلکه در پایان سال 90 هم حمایت‌هایی از این دست از هنرمندان وجود داشت. همان گونه که این حمایت‌ها در طول دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از خبرنگاران نیز انجام شد. بنابراین بین هنرمندان خط کشی وجود ندارد اما می‌دانم صاحبان اندیشه هوشیارتر از این هستند که مورد بهره‌برداری‌های سیاسی قرار بگیرند.

 

- موسیقی رشد قابل توجهی در طول این چهار سال داشته است و خوشبختانه مجوزهای خوبی هم چه در تهران و چه در شهرستان‌ها صادر شد اما برخی از افراد در برهه خاصی از زمان در خارج از کشور، جمهوری اسلامی را مورد نقد قرار دادند بنابراین واضح است که صدور مجوز برای چهره‌هایی از این دست امکان ندارد اما در نگاه کلی به هیچ عنوان شرایط انسدادی برای هنرمندان ایجاد نکرده‌ایم.

 

- معتقدم بودجه و اعتبار سینما در این دوره افزایش پیدا کرده است و تشکیل سازمان سینمایی به دلیل بالا رفتن همین اعتبار بوده است.

 

- تولید آثار سینمایی فاخر از جمله اهداف و برنامه‌های سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم بوده است و برنامه‌های جدی برای به ثمر رساندن این آثار داشتیم. اهمیت این موضوع تا اندازه ای بود که مجلس نیز بودجه‌ای به تولید این آثار اختصاص داد.

 

- برای تولید فیلم‌های پرهزینه جنگی و تاریخی چون شهید «چمران» و یا فیلم ناسترداد» باید هزینه‌های بسیاری ثبت می شد. بنابراین صرف هزینه برای تولید آثار فاخر یک ضرورت است. به اعتقاد من باید برای معرفی سینمای ایران به دنیا آثار فاخر تولید کرد. بنابراین صرف هزینه های هنگفت برای تولید آثار ارزشمند یک ضرورت فرهنگی است.

 

- بحث ریزش مخاطب فقط در دولت دهم مطرح نبوده است بلکه از گذشته  با وجود شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و ابزار متنوع سرگرمی شاهد ریزش مخاطب بوده ایم و این نکته ای است که اتفاقا اهالی سینما باید در نظر داشته باشند؛ چرا که تجربه در طول این چهار سال نشان داد که فیلم‌هایی که از تولید و محتوای خوبی برخوردار بودند با استقبال مخاطب مواجه شدند اما به هر حال امیدوارم تنوع آثار رونق بیشتری به سینمای کشور ببخشد.

 

- عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا یک اثر و یا یک جریان فرهنگی رشد و یا افت داشته باشد. متاسفانه در دو سال اخیر نگاه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد حیطه فرهنگ و هنر به‌ویژه در عرصه سینما شده‌اند که متاسفانه با غرض‌ورزی‌ها و اختلاف‌نظرهایی سینما را به چالش کشیدند و سعی آن‌ها بد جلوه دادن پدیده‌های فرهنگ و هنر بوده است. این در حالی است که هنرمندان خودشان باید راه خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال ما از شهید آوینی تا مخملباف سینماگر داریم اما این هنرمند است که خود انتخاب می‌کند که در کدام مسیر قرار گیرد.

 

- متاسفانه در طول این چهار سال ناروایی‌های بسیاری را که در برخی مواقع به هتاکی ختم می‌شد با چشم خود دیدم و سعی کردم با سعه صدر از کنار آن‌ها عبور کنم. در بحث سینما منکر ضعف مدیریت نمی‌شوم اما اینکه تمام مشکلات را سوءمدیریت بنامیم بی‌انصافی است.

 

- از ابتدای فعالیت های خود در وزارت ارشاد بر فعالیت صنفی تاکید داشته‌ام و خود من هم مشوق تشکیل موسسات غیردولتی بوده‌ام اما در مورد خانه سینما از ابتدا مشکل قانونی مطرح بود و خوشبختانه این مشکل قانونی را پذیرفتند و قرار شد اساسنامه جدیدی در این زمینه نوشته شود و در حال حاضر در مراحل نهایی کار هستیم  و روال اداری آن در حال طی شدن است که امیدوارم به زودی این خانه باز شود.

 

- خوشبختانه دوره مدیریت من بیشترین تعامل بین هنرمندان و وزارتخانه برقرار شد و آمار موجود حکایت از رضایت هنرمندان دارد ولی متاسفانه فضای موجود در رسانه با واقعیت ها تطابق ندارد. گاهی بزرگ‌نمایی‌هایی انجام می شود که خلاف حقیقت است. مثلا با تیتر بزرگ می‌نویسند سینما تعطیل شد و این بزرگ‌نمایی به جایی می رسد که خود سینماگران هم باور می‌کنند.

 

- سعی کردیم هنرمندانی را که قدرت کار اجرایی دارند به عنوان مدیر در هر بخش انتخاب کنیم منتهی این مدیران پس از مدتی دیگر تمایل به کارهای اجرایی ندارند و ترجیح می‌دهند که از کار خود انصراف دهند. بنابراین به جای آن‌ها تا تعیین مدیریت بعدی از عنوان سرپرست استفاده می‌کنیم.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد کامل EU ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
    3 0
    یک سوال از جناب وزیر: اینکه کسی مثل جواد شمقدری، برای آقای احمدی نژاد فیلم تبلیغاتی بسازد و بعد به سمت معاون امور سینمایی منصوب شود هم، جزو دسته بندی شما در گفتن این جمله که:«متاسفانه در سال 88 شاهد بهره‌برداری سیاسی و افراط‌هایی درباره حضور هنرمندان در کنار برخی از کاندیداها بودیم و این مسئله موجب زیر سئوال رفتن شان هنرمند شد» هم می شود و یا فقط مربوط به بقیه هنرمندانی است که در ستادهای رقیب کار می کردند؟!!!!! یا فقط مرغ همسایه غاز است؟!!!