پیکر سعدی افشار، دوست داشتنی‌ترین سیاه ایران، صبح یک شنبه اول اردیبهشت بر دوش علاقمندانش از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تنها بازمانده نسل طلایی نمایش‌های شادی آور سنتی ایران (تخت حوضی) بعد از شش دهه خنداندن مردم، در میان اندوه و سوگ دوستدارانش در خانه ابدی خود آرام گرفت.


در مراسم تشییع این هنرمند پیشکسوت که با حضور تعدادی از اهالی تئا‌تر به ویژه هنرمندان عرصه نمایش‌های سنتی، مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انبوه مردم برگزار شد، علاقمندان سعدی افشار عکس‌هایی در دست داشتند که بر آن‌ها نوشته «درود و بدرود با سلطان سیاه» نقش بسته بود.


در آیین بدرقه پیکر سعدی افشار، تاثر و گریه هم محلی‌های این هنرمند (ساکنان خیابان شیخ هادی)، بازیگران جوان و تازه کار گروه‌های آزاد نمایشی و نوه دختری او که خبر فوت پدر بزرگش را از اخبار صدا و سیما شنیده و از اصفهان به تهران آمده بود، فضایی احساسی را پدید آورده بود.

 


در ابتدای این مراسم که اجرایش بر عهده جواد انصافی از چهره‌های شناخته شده نمایش‌های سنتی بود، داوود فتحعلی بیگی پشت تریبون آمد و در رثای سعدی افشار سخن گفت. این کارگردان، نویسنده و پژوهشگر تئا‌تر با اشاره به اینکه نمایش تخت حوضی ایران برجسته‌ترین هنرمند خود را از دست داده است، افزود: «سوگوار هنرمندی هستیم که نامش همیشه یادآور جشن‌ها و مراسم‌های شادی‌آور مردم است. از او میراثی گرانقدر برای ما مانده که تنها پل ارتباطی نسل امروز هنرمندان نمایش‌های شادی آور با گذشته درخشان این هنر سنتی است.»


این مدرس تئا‌تر ادامه داد: «اگر شرایط فرهنگی مناسب بود، امروز نه تنها آثار باقی‌مانده از سعدی‌ افشار چراغ راه نمایش ایرانی می‌شد، بلکه تعداد هنرمندان این رشته بیش از انگشتان یک دست بود.»


فتحعلی بیگی با اشاره به شیوه و سبک شخصی بازی سعدی‌ افشار تاکید کرد: «او در نقش سیاه حاضر جواب بود و حرف را به موقع می‌گفت. کمدی کلامی او بی‌همتا بود و اگر بازیگر توانایی مقابلش قرار می‌گرفت، ساعت‌ها می‌توانست به صورت بداهه نمایش را پیش ببرد و با حرف‌های کنایه آمیز خود مردم را بخنداند.»


مجید جعفری، دیگر هنرمند تئا‌تر بود که به نمایندگی از انجمن تئا‌تر آزاد در باره ویژگی‌های شخصیتی و هنری سعدی افشار گفت: ‌ «کلام این سلطان کمدی ایرانی، همیشه عمیق و پرمحتوا بود. او انسانی ساده اما ژرف اندیش بود، به یاد دارم زمانی گفت کاش می‌توانستیم کتاب زندگی را از انتها بخوانیم که در آن صورت این گونه زندگی نمی‌کردیم.»

 


درادامه این مراسم، ایرج راد به عنوان مدیرعامل خانه تئا‌تر در سخنانی گفت: «سعدی افشار هم رفت. بالاخره همه روزی به دنیا می‌آیند و می‌روند، ولی برخی افراد اثرگذار زندگی می‌کنند و زندگیشان بی‌حاصل و بی‌ثمر نمی‌گذرد.»


او ادامه داد: «با اینکه سعدی افشار در شرایطی بسیار سخت و در محیط‌هایی بسیار عجیب زندگی کرد، اما سالم و سربلند از این محیط‌ها بیرون آمد و ماندگار شد. او بدون پشتیبان و به تنهایی در محله‌های فقیر نشین کار کرد و بالا آمد تا اینکه به عنوان یکی از بازیگران شاخص تئا‌تر سنتی ایران اوج گرفت.»


در پایان این مراسم، پیکر سعدی افشار تا بهشت زهرا تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.


57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =