کیوان کثیریان

"دیشب ماهواره همسایه داشت فلان برنامه رو نشون میداد..."؛ خود شما چندبار این جمله را به زبان آورده اید یا از زبان دوست و همکار شنیده اید و بعد هم کلی با تمسخر خندیده اید؟
چند سالی است که این شوخی بی مزه بین همه ما جریان دارد. مثل یک رازِ مگو که از قضا همه دنیا از آن خبر دارند و تبدیل به یک شوخی تلخ شده است. گمان می کنم دیگر همه باید بپذیریم که تعارف بس است.
"ماهواره" پدیده ای است که به جای مواجهه درست با آن، سال هاست صورت مساله اش پاک می شود. به گواه آمارهای رسمی و غیررسمی درصد بالایی از ایرانیان ماهواره دارند و برنامه های آن را می بینند. برخوردهای مختلف غلاظ و شداد و ممنوعیت های بی نتیجه هم نه تنها تاکنون هیچ تاثیری نداشته بلکه موجب گسترش و ترویج آن هم شده است. این کار متناوباً رسیورها و دیش های مدل بالاتر را به بازار سرازیر می کند. همان آمارها طبیعتاً نشان خواهد داد که صددرصد آنها که ماهواره شان جمع می شود، به فاصله یکی دو روز، به راحتی دوباره صاحب ورژن پیشرفته تر این تجهیزات می شوند. این ها قابل انکار نیست.

دیگر همه می دانند که برای مقابله با ماهواره نه پارازیت انداختن کارگر می افتد و نه برخوردهای تندِ پلیسی، تنها چاره اصولی این ماجرا، ارتقاء کیفیت و رقابت است و بس.
آنها که صورت مساله را پاک کرده اند از این غافلند که خدمتی بزرگ تر از این نمی توان به شبکه های ماهواره ای کرد. ظاهراً همه فراموش کرده ایم که ده ها نهاد، در این باره مسوولند که شاید تنها وظیفه یکی دوتایشان(از جمله پلیس و دوستان پارازیت انداز)، مقابله سلبی و توام با شدت عمل است و بقیه تماماً موظف به اقدامات اثباتی اند. بعضی هایشان باید فرهنگ سازی کنند، بعضی باید قوانین مفید و کاربردی تصویب کنند، بعضی باید بودجه کافی به تولید و برنامه ریزی تخصیص دهند، بعضی هایشان باید برنامه جذاب تولید کنند، بعضی ها باید فقط فکر کنند و.... اما ظاهراً همه، وظایفشان را فراموش کرده اند، دستجمعی خودشان را به بی خبری زده اند و دارند فقط خودشان را گول می زنند.

علاوه بر اینها ممنوعیت هایی که در عرصه رسانه برای حرف زدن دراین باره پدید آمده است هم، امکان تحلیل، آسیب شناسی و آگاه سازی را از کارشناسان می گیرد و مخاطب را دودستی تقدیم رقیب می کند.
این وسط مثل همیشه تنها به بخش سلبی و مقابله خشن توجه جدی نشان داده می شود. آدم یاد حکایت آن سه بنده خدا می افتد که قرار بود زمین را حفر کنند، لوله ای نصب کنند و بعد چاله را پر کنند و اگر لوله گذار غایب باشد، باز هم دونفر دیگر بدون لوله گذاری، زمین را می کَنَند و بعد هم پر می کنند!
از اینها گذشته هیچکس هنوز به سوالات کلیدی افکار عمومی پاسخ نداده که اگر مطابق قانون ممنوعیتی وجود دارد، پس این همه – میلیون ها دستگاه -  تجهیزات پیشرفته ماهواره ای از کجا می آید؟ توسط چه کسانی وارد می شود؟ و چرا سرِ مرزها جلوی این تجهیزات گرفته نمی شود؟

در میانه این همه سیاست های غلط، سوء مدیریت، کم کاری و خواب غفلت، میلیون ها نفر دارند "حریم سلطان" می بینند، با "شعر یادت نره" و "چراکه نه" همراه می شوند، "بفرمایید شام" تماشا می کنند، برای آکادمی موسیقی از تلفن های مختلف رای می فرستند، بحث های داغ خانوادگی شان درباره آینده رابطه مثلث یشیم، چنار، توپراک و سرگذشت یوسف و حوّا و لامیا و ایزل است و حول محورِ تحلیل دشمنی خرّم با ماهی دوران و والده سلطان یا خوشمزگی های سنبل خان و سرنوشت ابراهیم پاشا و نگار کالفا دور می زند. هنوز بحث اول شدن ارمیا و حذف شدن امیرحسین، داغ است. برای خیلی ها اخبار یعنی "60 دقیقه" و خیلی ها اخبار فرهنگی شان را از "شباهنگ" کسب می کنند و تحلیل هایشان را از "افق". داروهای لاغری، موسسات کاشت مو، افزایش قد و کِرِم های رنگ و وارنگ دکترمظاهری و ... برای خودشان جای محکمی توی خانواده ها باز کرده اند. حالا دیگر نه تنها برنامه دکتر هلاکویی پربیننده است بلکه سی دی های او دست به دست می چرخد.

در خیلی از میهمانی ها سرِشام، بحث مِین کورس و استارتر  و این شوخی که از یک تا ده به میزبان چند می دهند متداول است، "تیرامیسو" حالا مثل شیرینی دانمارکی و "زبون" توی همه قنادی ها هست، توی دشت و صحرا خیلی ها دارند می گویند؛ "اینجا فلانجاست مام فلانی ایم، آی لاو یو پی ام سی"، یا توی آسانسور و کلاس درس و بیمارستان و دستشویی دارند برای سالی تاک، ویدیو می گیرند. بچه ها را به سختی می شود از پای شبکه "پرشین تون" بلند کرد. همین کودکان یا نقاشی می کشند یا با اسلحه اسباب بازی عکس می گیرند و می فرستند برای دکتر کپی.
 
یکی از دوستان که اخیراً سفری به ترکیه داشت نقل می کند کودک چهارساله اش در جزیره بیوک آدا از مادر پرسیده که؛ مامان اینجا خونه "لامیا" نیست؟!  خدا می داند ترکیه با همین سریال ها به قاعده چندهزارمیلیارد برای تاریخ و فرهنگ و گردشگری اش تبلیغ موثر کرده و ما هم در خلاء خوراک فرهنگی خودمان، هرچه را سریال های ترکی – راست و دروغ – به خوردمان دادند، پذیرفته ایم. وقتی تلویزیون خودمان علاقه ای به شناساندن شاه عباس و نادرشاه و کوروش و کریم خان زند ندارد، سلطان سلیمان عثمانی با کلی ضعف و تحریف، می شود مرد اول شب های زنان و مردان و کودکان و نوجوانان ما. چرا نشود؟ واقعاً چرا که نه؟!
وقتی بخشی از تاریخ این سرزمین از کتاب های درسی حذف می شود و  انگار کوروش و داریوش و خشایار  و نادر هرگز وجود خارجی نداشته اند، چرا نباید توقع داشته باشیم کودک و نوجوان ایرانی تاریخ عثمانی و سلطان سلیمان و شاهزاده مصطفی را بهتر از تاریخ پرافتخار ایران بشناسد؟ جداً جای شرمندگی است.

وقتی برنامه های کودک تلویزیون ما از هر خلاقیت وجذابیتی خالی می شود، چرا یکی دو شبکه خارجی نیایند و این فضای خالی را با انواع و اقسام  کارتون ها پُرنکنند؟ کارتون هایی که بعضاً تصاویر خشن و یا غیرمتعارفشان، مناسب این رده های سنی نیست. وقتی تلویزیون ما دوست دارد هم فیلم های سینمایی امریکایی پخش کند و هم سروتهش را بزند و حتی برایش داستان جدید بنویسد، چرا کلی شبکه مثل قارچ نرویند و صبح تا شب فیلم پخش نکنند؟
 ترا به خدا از خط قرمزها و محدودیت های ناگزیر حرف نزنیم که این خط قرمزها از فرط سلیقه ای شدن و نامشخص بودن و تنگ و تار بودن امان همه را بریده اند.

گاهی هم برنامه ریزان ما از کارها و ایده های آنطرفی ها الگو می گیرند؛ وقتی بعضی تلویزیون های آنها صبح تا شب سریال ها و فیلم های سال های گذشته تلویزیون و سینمای خود ما را پخش می کنند، تازه حواس تلویزیون خودمان جمع می شود که می توان شبکه نمایش و آی فیلم و تماشا را با نمایش تکراری همین فیلم ها و سریال ها پر کرد. یا وقتی می بینند که مردم به فلان شبکه که فقط مستند پخش می کند اقبال نشان می دهند، یک شبکه مستند تاسیس می کنند و همینگونه است ماجرای تاسیس شبکه پویا که مشابه یکی دو شبکه ماهواره ای فقط کارتون پخش کند. ناگفته پیداست که موفقیت چنین اقدامات واکنشی و تقلیدی و توفیق شان درجذب مخاطبانی که به آن یکی شبکه عادت کرده اند، چقدر دشوار است و نیاز به محتوای فوق العاده دارد.

قرار شد تعارف نداشته باشیم؛ قضیه ماهواره گسترده تر و جدی تر از این حرفهاست. عامی و نخبه هم نداریم، روشنفکر و امّل هم نداریم، پیر و جوان وکودک هم نداریم. ماه و خورشید همین آینه می گردانند.
با یک نگاه، حریم سلطان و عمرگل لاله و عشق و جزا و ... را باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد. فرصتی برای بیدار شدن مدیران تلویزیون و ترغیب آنها برای آنکه تکانی به خود بدهند و از بی اعتنایی به نیازها و خواست های مردم دست بردارند. این برنامه ها ثابت می کنند چقدر کم کاری و سوء مدیریت در تلویزیون و البته سینمای ما بیداد می کند، که چقدر پول کلان و ارزشمند بیت المال دارد به دلیل نابلدی و بی کفایتی در حوزه فرهنگ هرز می رود، که چقدر بی خیالی و سهل انگاری در مدیریت فرهنگی ما وجود دارد. اینها ثابت می کنند که ما چقدر نسبت به ظرفیت های داستانی، تاریخی، فرهنگی، اسطوره ای و گردشگری مان بی توجهیم. در تلویزیون ما بحران خلاقیت وجود دارد؛ خلاقیت در مدیریت و خلاقیت در برنامه سازی. این برنامه ها ثابت می کند چقدر خلاقیت در مدیریت و برنامه ریزی و برنامه سازی در تلویزیون ما عنصری کمیاب و حتی نایاب است.

متاسفانه باید اعتراف کرد در حال حاضر رقابت تنگاتنگی میان سه چهار شبکه تلویزیونی فارسی زبان برون مرزی برای جذب مخاطب ایرانی داخل کشور درجریان است و صداوسیمای ما بیشتر در نقش یک ناظر بی آزار، بی هدف و ناامید در این بازی نقش آفرینی می کند که نیازی هم به شرکت در رقابت نمی بیند.
شبکه ای با تنها شش هفت ساعت برنامه در روز - که کمتر از نیمی از آن تولیدی است-  با سه چهاربار تکرار در شبانه روز، صدا و سیمای ما با این عرض و طول را مستاصل کرده است؛ چرا واقعاً؟ آن یکی شبکه با چهارتا سریال ترکی زیر متوسط توانسته آنچنان مخاطب انبوهی را جذب کند که شگفت آور است. واقعاً چطور؟

این وسط تلویزیون ما دارد چکار می کند؟ نگویید آنها دارند پول بی حساب خرج می کنند – که می کنند – که این دلیل ابداً قابل قبول نیست. سازمان صدا و سیمای ما با بودجه و درآمد هنگفت، ده ها شبکه، صدها ساعت برنامه در روز، هزاران نفر پرسنل و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار وسیع، اصلا قابل مقایسه با هزینه و امکانات هیچکدام از آنها نیست. واقعاً نیست. و نگویید که جذابیت های آنها "خط قرمزی" است و دست شبکه های داخلی از این بابت بسته. این هم اصلاً پذیرفتنی نیست. هروقت تلویزیون خودمان درست عمل کرده و برنامه جذابی نزدیک به سلیقه عمومی و خواست مخاطبان تهیه و درست عرضه شده، اقبال مخاطبان را نیز به همراه داشته است. سریال های خوب گذشته مثل هزاردستان، امام علی، مدار صفردرجه، صاحبدلان و میوه ممنوعه یا همین مختارنامه و شوق پرواز و خیلی قبل تر سربداران، سلطان و شبان، گرگ ها، ابن سینا، روزی روزگاری و ... هرکدام توانسته اند در زمان خود مخاطبان انبوه را به خود جلب کنند. حتی سریال هایی مثل "زمانه" یا  قبل تر"ستایش" و قبل ترش "نرگس" با وجود تمام انتقاداتی که به آنها وارد است  توانستند نظر جمعی از بینندگان تلویزیون را معطوف به خود کنند. یا مثلاً همین سریال "پایتخت" با وجود برخی کاستی هایی که دارد با خلق شخصیت های جذاب، موقعیت های کمیک و روابط صمیمانه و باورپذیر ایرانی، توانسته به کیفیت استاندارد برسد، رضایت بسیاری از مخاطبان را جلب کند و به شبکه های آن طرفی ترجیح داده شود. یا وقتی کلاه قرمزی شروع می شود همه قید ماهواره را می زنند تا شیرینکاری های فامیل دور و پسرعمه زا و پسرخاله را ببینند. و مثلاً "نود" که رسماً تلاش شبکه های آن طرفی را برای ساخت برنامه ای مشابه ناکام گذاشت و رادیو هفت که یک اتفاق خیلی خوب و دلنشین در تلویزیون این روزهاست.

واقعاً کجایند سریال هایی که خیابان ها را خلوت می کردند؟ کجاست یک مسابقه تلویزیونی اریژینال جذاب مثل مسابقه هفته، که اصطلاحاتش بعد از نزدیک به دو دهه هنوز ورد زبان هاست؟ کجاست برنامه ای که  دوروزه فراموش نشود و دریادها بماند؟ جای موسیقیدانان و خواننده های پرطرفدار این مملکت در تلویزیون کجاست؟ یکی در این مملکت پیدا نمی شود که یک تَلِنت شو جذاب بسازد؟ آدم های خلّاق تلویزیون ما کجا هستند؟

اما بداقبالی را ببینید که همین تلویزیون خودمان با کمال بی ذوقی و بی سیاستی، یا از برخی برنامه های ماهواره ای و ایده های آنها گرته برداری می کند – که طبعاً برابر اصل هم نیست – و یا با همان برنامه ها شوخی می کند و قصد دارد با استفاده از علاقه مندی های مخاطبان و با تکیه بر پیش زمینه ذهنی آنها با تمسخر برنامه های اصلی ایجاد جذابیت کند. جای تاسف است که همین شوخی ها دقیقاً کارکرد ضد خود را پیدا می کنند و به تبلیغ مستقیم و مفت و مجانی برای برنامه های مورد اشاره بدل می شوند. آنها که برنامه های اصلی را ندیده باشند به تماشای نسخه اصل ترغیب می شوند.
ضمناً با این برنامه، تلویزیون رسماً پذیرفته  که اکثریت مردم ایران بطور گسترده ماهواره تماشا می کنند. یکی نیست بپرسد، اگر مردم ماهواره تماشا نکنند اصلاً این برنامه شما برای کسی دیدنی است؟ درآن صورت اصلاً شوخی های شما را کسی می فهمد؟ واقعاً چرا باید این همه هزینه شود تا این دوستان برنامه ساز بی ذوق بنشینند بارها و بارها برنامه های ماهواره را ببینند تا بتوانند با جزییات کامل از آنها تقلید کنند و به خورد خلق الله بدهند؟ جداً فکر می کنند مردم با دیدن این برنامه های جلف، از ماهواره متنفر می شوند؟ یااینکه به سرعت برای خلاصی از شرِّ همین برنامه های لوس و بی مایه، کانال را عوض می کنند و به نسخه اصل پناه می برند؟

اتفاقاً مخاطبان تلویزیون ایران بیش از میزانی که ما تصور می کنیم قانع هستند. اما توقع آنها و اعتمادشان، یک "حداقل" دارد که متاسفانه تلویزیون ما مدت هاست از رسیدن به آن کف و حداقل، ناتوان است. قضیه اصلی، بودجه نیست، کم کاری و سوء مدیریت است و کارهایی که به کاردان سپرده نمی شود، مشکل در سختگیری ها و خط قرمزهای تنگ و بی مورد است، درخانه نشین کردن چهره ها و مجریان و بازیگران مورد علاقه مردم و فراری دادن مدیران، برنامه سازان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان کاربلد است، در فاصله گرفتن از نیازها و خواست های مردم و نشناختن علائق آنهاست، در فهم نادرست از مفهوم جذابیت، درغفلت از کارکرد رسانه تلویزیون و نشناختن اهمیت و وسعت نفوذ آن و در یک کلام، احترام نگذاشتن به مخاطب است وگرنه، نه بودجه تلویزیون ما کم است و نه سوژه برای تولید برنامه های قابل توجه مردم کمیاب. آنچه کم است مدیریت و ذکاوت و تخصص است و بس. تلویزیونی که "یه حبه قند" در آن سانسور می شود تکلیفش روشن است. قبول کنید که اعتماد کردن به چنین تلویزیونی کار بسیار دشواری است.

با این حساب دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید بپذیریم که مخاطبان ما کج سلیقه اند و برنامه های آن ور آبی را به برنامه های جذاب شبکه های داخلی ترجیح می دهند و یا بپذیریم که برنامه هایمان یارای رقابت با برنامه های آنها را ندارند که شوربختانه درهر دو حالت قافیه را باخته ایم و متاسفانه میدان را کاملاً واگذار کرده ایم.
اگر خوراک فکری و فرهنگی برنامه های ماهواره ای را نامناسب می دانیم – که در بسیاری موارد اینگونه است – و اگر فکر می کنیم در فرهنگ و جامعه خودمان به اندازه کافی سوژه سالم و جذاب برای برنامه سازی وجود دارد که بتواند مخاطب ایرانی را راضی و از تماشای برنامه های آنطرفی ها بی نیاز کند و اگر معتقدیم برنامه سازان توانا و خلّاقی داریم که حریف آنها می شوند، پس باید دست بجنبانیم. همین حالا هم خیلی دیر است.
 

برای مطالعه مشروح کامنت کاربران روی این مطلب در روز گذشته اینجا را کلیک کنید.

5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    احسنت
    • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      112 8
      یاد مهران مدیری و سریالهای قشنگش بخیر. چرا تلویزیون قدر این مرد بزرگ و خیلی های دیگه مثل اونو ندونست ؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    عزیزم به جای اینکه بیای از رسانه های ترکیه ای انتقاد کنی بیا از این رسانه های خودمون انتقاد کن که دارن فیلم های عهد قاجار رو نشون میدن.تو عیدها هم که مراسم مصیبت رو .باز رسانه های اونا یه چندتا مسابقه خنده میزارن .نه اینکه مثل رسا نه های ما زانوی غم بگیرن بقل ویه عده بچه پولدار صاحبش بشن.لوطفا برای برقراری عدالت این نوشته منو چاپ کنین.
    • رایت میم IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      113 9
      دوست عزیز بنظرت نویسنده کاری جز انتقاد از صداوسیما کرد!!!!!!
  • بهمن IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    254 8
    با تشکر فراوان از نویسنده این مطلب
  • ALI IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    مقاله بسیار جالب و کاملی بود. سپاس فراوان
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    178 7
    مطلب بسیار خوبی بود. واقعا خسته نباشید.
  • نادیا EU ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    اخر این صدا و سیما چه فکری کرده که برنامه خنده بازار رو تعطیل نمیکنه ...با حرکات لوس و بیمزه میخوان چی رو ثابت کنن فقط دارن ابروی خودشون رو میبرن و بودجه بیت المال رو هدر میدن جای تاسف داره
    • بدون نام EU ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      93 8
      به خدا گل گفتی
    • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      54 6
      دقیقا !!!
  • mrt IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    173 7
    سلام خدمت آقای کثیریان.از متن زیبا و بجای شما خیلی لذت بردم...از اینکه یکنفر پیدا شد و این بحث را مطرح کرد هم باید...
  • بهنام GB ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    225 5
    چه عجب یه نفر اومد بگه برنامه های ماهواره همش هم بد نیست اینقدر مستند های متنوع در ضمینه های گوناگون از ساخت و ساز گرفته تا حیات وحش و بدن انسان و...چی بگم یکی دو تا نیست پخش میکنه که ادم میخ کوب میشه جلوی تلویزیون توی برنامه 60 دقیقه ای هم پیام بازگانی 30 دقیقه ای پخش نمیکنه کفر ادم در بیاد البته بعضی کانال ها
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    157 6
    آفرین. الان بچه های با سن خیلی کم مشتری سریالهایی کاملا در تضاد با مجدوده سنیشان شده اند. مسئول عواقب آینده آن کاملا با سیاستگذاران صدا و سیما است. فکر کنید یه بچه 8 تا15 سال مدام در مورد خیانت و سرنوشت بچه هایی که معلوم نیست که کی هستند فیلم می بیند چه شود...........
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    172 2
    تو برنامه های نوروزی صدا و سیما فقط کلاه قرمزی بود که با تولد عید شما مبارک ما را شارژ می کرد.یعنی اینکه ظرفیتش وجود داره اگه تنگ نظری ها نباشه و اگه تلویزیو ن هر چیزی را به اسم فیلم و سریال تحویل مردم نده مردم به سمت ماهواره نمی رند
  • ali IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    من از صدا و سیما دفاع بیجا نمیکنم اما کیفیت برنامه‌های تلویزیون اونقدرها هم که میگید پایین نیست و در برخی از موارد پیشرفت هم داشته است اما به دلیل محدودیت هایی که اینجا هست و اونجا نیست به نظر برنامه های آنها عالی به نظر می رسن. در کل من با اینکه انتقاد زیادی از صدا و سیما دارم و می تونم به اندازه یه کتاب از صدا و سیما انتقاد کنم هرگز حاضر به تماشای برنامه های مبتذل و سخیف ماهواره ها نیستم.
    • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      53 11
      آفرین چه پسر گلی
    • مينا IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      31 5
      اتفاقا ما با وجود محدوديت ها برنامه هاي خوب هم داريم. فقط تعدادشان بسيار بسيار كم است. مثلا سريال در چشم باد بد بود؟ يا همين كلاه پهلوي؟ ماسله اينجاست كه تعدادشون كمه. واقعا بسياري از سريال هاي تلويزيون توهين به شعور ببيننده است.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    فقط بابا پنجعلی و نقی و ارسطو ، والا در طول پخش این سریال حاضر نبودم هیچ برنامه ای رو از کانالهای ماهواره تماشا کنم ، ضمناً سی دی پایتخت 1 رو هم خریدم و به اتفاق بچه ها هر شب تماشا میکنیم ، اگه صدا و سیما چند سریال مشابه این سریال میساخت و پخش میکرد دره همه کانالهای ماهواره ای تخته میشد و همشون ورشکست میشدن .
    • میثم US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      63 10
      چه روحیه ای داری عزیز!!!!!
  • محمد IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    باور كنيد مستندها و برنامه هاي چند ساعته شبكه من و تو ميارزد به كل برنامه هاي پخش شده توسط صدا و سيماي ما در ظرف يك هفته ! . فكري بحال برنامه هاي بي بيننده صدا و سيما بايد بشود . خرم سلطان واقعا سريال جالبي هست . بنده شخصا به اطلاعاتم در مورد عثماني و پادشاهانش خيلي اضافه شد . چرا در مورد كوروش هخامنشي سريال نميسازيد ؟ واقعا تاسف دارد
    • بدون نام EU ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      برادرم کوروش بزرگ در سرزمینش غریب است .فعلا آقایان مدیر صدا و سیما ملی!!! بفکر شخصیت های ملل و فرهنگ های دیگر است ای کاش می دانستند که سرزمینمان انسانهای بزرگ بسیار دارد و وامدار هیچ قومی نیستیم.
    • elnaz IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      90 5
      مستند های من و تو بخشی عالی و بخش دیگش زیاد کاربردی و به درد بخور نیست اکثر سریال ها هم خوش ساخت نیستند و بحث خیانت و ... رو دنیال میکنه و لی برخی هم عالی هستند همین اتفاق در صدا و سیما هم هست تم سریال ها بچه دار شدن , ازدواج و یا زندگی تجملاتی غصه دار مستندها بهتر شده اما توان رقابت نداره اما در کل صدا و سیما با هزاران کارمند و .... توان رقابت با 7 کانال فارسی پر مخاطب ماهواره را نداره چه برسه به کانال های خارجی برنامه ساز خلاق نداریم
    • متین بوکان IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      26 1
      من به شخصه آدم شادی هستم و نمی خواهم با برنامه های اندوهگین خودم رو ناراحت کنم برای برنامه های دیگر به همین منظور می خواهم برنامه های مورد علاقه ام رو خودم انتخاب کنم و این برنامه ها رو از ماهواره میگیرم
  • رضا تهرانپارس IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    117 5
    متاسفانه به جای برداشتن خط قرمزها هنوز دنبال سانسورو پارازیت و گشت ارشاد هستیم بی خبر از اینکه دارن به قلب و روحمون وارد میشن
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    98 10
    نکته جالب اینجاست که پارازیت رو فقط در شهرهای بزرگ روی ماهواره میندازن ، همیشه این سوال توی زهنم مطرحه که اگر ماهواره بخواد اثر سو فرهنگی داشته باشه ، روی شهرهای کوچک ۱۰۰۰ برابر اثرش بیشتره ، پس واقعا کسایی که پارازیت می اندازند با چی می خوان مقابله کنند ؟
  • fatima IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    101 3
    واقعا تورو هر کسی می پرستید دست از این افراط و تفریط بردارید که توی دین خودمون هم شونصد بار بهش اشاره شده! سر جدتون بیاید یه سر و سامونی به این صدا و سیما بدید فکر نکنید همه ی آدمایی که ماهواره می بینن بی دین و ایمونن و هر کاری بکنی براشون فرقی نداره! ب الان بالای 70 درصد از مردم ماهواره دارن شما برو تو فلان دهات دور افتاده پول ندارن نون بخرن ولی ماهوارشون به راهه بابا! ادامه دارد...
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    120 2
    از صدا و سیما نمیخواهیم سریال و فیلم نشان دهد فقط یک منظره نشان دهد و یک موسیقی ملایم بگذارد و این همه عزا و گریه حتی در ایام جشنهای مذهبی نشان ندهد بنده فقط از این بابت گریزانم اگر بخواهم عزاداری کنم مسجد محل نزدیک است و در ایام عزاداری زمانی که تلویزیون را روشن میکنیم زمانی است که از عزاداری برگشته ایم و انتظار نداریم خودمان را در تلویزیون ببیینم بلکه می خواهم یک چیز بهتر ببیینم که التیام بخش باشد. هیچ جای اسلام تاکید نشده که ما ادمهای افسرده و همیشه در حال عزا باشیم
    • گرفتار IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      19 2
      احسنت.
  • fatima IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    92 3
    ادامه: تا وقتی که فیلمنامه هاتون به درد... نمی خوره... همه ی شبکه هاتون با هم یهو پیام بازرگانی نشون میدن (که اونا هم خودشون در حد یه فیلمِ کوتاهه) ، یا همه یهو اخبار نشون میدن (شونصدبار در روز اخبار داریم) ، یهو کلی برنامه با هم پخش میشه که یه مجری داره راجب یه مسئله ای حرف می زنه مهمونشون هم یکیه که باید به سوالای مذهبی و اینجور چیزا پاسخ بده اما اول و آخرشم نمیشه دو ثانیه برنامه رو تحمل کرد! برنامه های کودکتون هم که یا بی مزه س یا اصلا همین مجری هاتون دوتا سوژه جدید ندارن به بچه ها چیزی یاد بدن بدتر بدآموزی داره چون دیالوگاشون بیشتر وقتا واقعا مسخره س و بعضی وقتا هم بی ادبانه! بازیگرای فیلما و سریالاتون که 90 درصد تکراری شدن! چهارتا بازیگر جدید معرفی نمی کید آدم ببینه از بازیش خوشش بیاد!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    90 3
    وقتی در برنامه های تلویزیون سطح شعور و خواست مردم را مانند نادانها تصور میکنند و برنامه هایی بی محتوا و سطح پایین می سازند انتظار دارید مردم باز هم آنها را ببینند؟ اوج برنامه های ما آنست که 2-3 نفر بنشینند و حرف بزنند و درخواست پیامک کنند
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    74 1
    صدا و سیما اخیرا افتضاح شده مثلا اصلا ادم باورش نمیشه امسال عید نوروز شبکه سه اون فیلم مزخرف داریوش فرهنگ رو به عنوان سریال اصلی پخش کرد؛این سریال اصلی سالای پیش مرد هزار چهره،ترش و شیرین.............بود.
  • دوست IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    72 3
    سالهاست که این حرفها و تحلیلها داره گفته میشه ولی کو گوش شنوا؟ هرسال بهتر که نمیشه هیچ بدتر هم میشه
  • fatima IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    59 3
    بابا یه عالمه جوون داریم با استعداد های زیاد و مختلف! همین دنیای مجازی و زیر و رو کنید خیلی از جوونا داستان های جالبی می نویسن ایده های بکری دارن که مجانی می ذارن ملت بخونن، یه پایگاه بزنید از ایده های مردم استقبال کنید! یه برنامه بسازید اصلا تقلیدی ولی استعدادهای جوونارو در زمینه های هنری (فعلا!) بیرون بکشید! حالا خوانندگی رو هر کسی نمی تونه بذارید فقط مخصوص مردها... هر سازی و نمی ذارید قانون بذارید برای برنامه که این و اون و این نمیشه! شما ها حتی هر سازی و هم اجازه نمی دید تی وی پخش کنه فقط سنتی! حتی همونا هم مثل سنتور بعضی وقتا روشون گیر میدن!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    33 2
    خبرآنلاين چرا دو تا پست از اين مطلب گذاشتيد؟ مي خواهيد پست اصلي فراموش بشه؟ !
    • ممد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      4 4
      http://khabaronline.ir/detail/287776#Scene_1
  • محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    32 5
    قربون دهنت
  • کیارش IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    62 2
    به نظر من برنامه هاب تلویزیون خیلی ضعیف شده ( بجز برنامه های طنزی که در گذشته پخش می شد) میشه گفت که همیشه ضعیف بوده. اینطوری که نمیشه با ماهواره رقابت کرد. انصافاً برنامه های شبکه ای مثل من و تو رو ببینید که چقدر جذابیت برای بیننده داره. هنوزم که هنوزه در بین شبکه های تلویزیونی ما یک شبکه موسیقی مستقل وجود نداره که بیاد حتی به قول خودمون کارهای مجاز خوانندگان پاپ داخلی رو پخش کنه. در ضمن برنامه های تلویزیون بیشتر به سمت غم رفته و سریالها و فیلمها بیشتر جنبه غم، کشتار، طلاق و ... را داره در عوض شما فیلمهای هالیوودی رو ببینید (البته زیرنویس) که در پایان فیلمهای اجتماعیشون به عشق، دوستی، شادی و محبت به همدیگه ختم میشه. به نظر من که تلویزیون ما 20 درصد هم بیننده نداره ...
  • امین IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    66 2
    من فقط یک گله از صدا و سیما دارم و اون این هست که چرا دیگه سریال های طنز 90 شبی ؛ شب ها مهمان ما نمی شوند ؟
    • بدون نام RO ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      40 0
      برای اینکه دیگه آدمهای خلاق و کاردرست دوست ندارن با صدا و سیما کار کنن
  • مسعود IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    82 0
    آفرین و درود به نویسنده این مقاله! حرف دل خیلیا رو زدی. "سوء مدیریت" و "تعیین خط قرمز بی اساس" رو هم خوب اومدی! وقتی توی تلوزیون یه گروه موسیقی رو دعوت می کنن و فقط خواننده رو جلوی دوربین نشون می دهند و بقیه با ساز های سنتیشون پشت دوربین می شینند، یا وقتی آخره برنامه های طنزشون خنده بازاره لوس و بی مزس، یا وقتی سریال هاشون همش پر غم و غصه و بدبختیه که بعضا حتی خودشون هم مجبور می شن جمعش کنن (سریال تا ثریا یا یه همچین اسمی)، چرا من باید بشینم اینا رو نگاه کنم. بازم خدا پدر عادل فردوسی پور رو بیامرزه. "فرزاد حسنی" ، "رضا رشید پور" و ... دیگه الان خونه نشینن اونوقت من باید بشینم چهارتا بچه بیان لوده گی کنن و تماشاشون کنم؟!! "کوله پشتی" این قبیل برنامه ها که مخاطب جذب می کردن چی شدن؟!!
  • امین IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    60 4
    چرا همش در پخش زنده برنامه های ورزشی و فوتبال از شبکه های عربی دزدی بشه !! چرا
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    91 2
    بابا بی خیال وقتی تو رسانه ملی(!) بخش الات موسیقی ممنوعه, هنر پیشه ها ، فیلم ساز ها و خواننده های درجه دو و سه توش برنامه (شبه برنامه) می سازن, اونا حتی نمیتونن با این تئاتر های مدارس هم رقابت کنن.
  • مهدی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    24 0
    با سلام به مطالب جالبی اشاره شد.ببینید یک سوال پیش میاد چطوری رقابت کنیم!؟ آیا می تونیم!؟ با این همه خط قرمزها واقعا صادقانه جواب بدید !؟طرف سوال آقای ضرغامی هست! باید عبور کرد !!سلایق فرق میکند فکر کنم تمام آقایون به این موضوع اشعاف دارن .کدوم دوست دار سینما رو می شناسی به جای اینکه بشینه نسخه سانشور شده که چی بگم تحریف شده یک فیلم رو ببینه در حالی که می تونه راحت می تونه بدون هزینه اون رو از اینترنت دانلود کنه !؟ حالا شبکه های ماهواره ای جای خود. الان بیشترین تماشاگر بین اقشار جوان بیننده سریال های خارجی هستن که با فاصله خیلی کوتاه بعد از پخش کانال ماهواره ای آمریکایی زود ریلیز و زیرنویس میشه و می بینی بعضی سریالها فقط از یه سایت 1 میلیون بیننده داره!! بله .برداشتن خط قرمز دوشواری نداره
  • خشایار IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    43 0
    بید زندگی نامه های کوروش و نادر شاه ساخته شو و هم چنین دانشمندانمان نه این که آنها را از کتب حذف کنند انگار آقایون رسانه ملی ایرانی نیستند.....
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    15 0
    استفاده از بسترهاي تاريخي براي خلق داستان و فيلم نامه سريالهاي تركي از اصلي ترين سياستهاي جذب توريست و مطرح شدن اين كشور در عرصه جهاني است. كاش درس ميگرفتيم! تا به جاي حذف تاريخي كه امروزه مهمترين عامل جلب توجه جهانگردان به ايران است، ما نيز در اين بازي با ساخت سريالها و مستندهاي تاريخي از عصر پادشاهي گذشته ايران بار ديگر خواستگاه تاريخي ايران در جهان را مطرح كنيم. حال چه ميبينيم؟!: يانگوم جان ها و جومونگهايي كه در مقابل سلطان سليمانها در تلويزيون نمايش داده شد! فقط و فقط به اين خاطر كه سراغ ماهواره نرويم! آيا نشان دادن اسطوره هاي چيني و كره اي اشكالي نداشت؟
    • نازنین IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      9 0
      لباس های بازیگران کره ای پوشیده است دلیلش اینه.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    42 8
    شعر یادت نره خیلی عالیه:)
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    19 1
    در ادامه بحث مسابقات و بخش مربوط به سرگرمي هاي متنوعي است كه در شبكه هاي ماهواره اي فارسي زباني مثل من و تو پخش ميشود. نه اينكه خود مسابقه آكادمي موسيقي برگرفته از بزرگترين مسابقه آمريكايي يعني امريكن آيدل است؟! خوب حال آيا ساختن مسابقاتي ولو با در نظر گرفتن ايده اوليه آن از مسابقات و سرگرمي هاي مطرح در شبكه هاي جهاني كار چندان سختي است كه برنامه سازان ما نتوانسته اند تا به حال به آنها توجه كنند؟!
  • نکته سنج IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    15 45
    متاسفانه برنامه های ماهواره ای داره فرهنگ ما را زیر و رو میکنه و باعث تاسف است که این فیلم هایی که پخش میشود بچه های کوچک خانواده هم همراه بزرگترها این برنامه ها را تماشا میکنند و در کل جنبه های منفی ماهواره خیلی بیشتر است
    • سام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      31 2
      اگه قراره فرهنگ ما همش غم و غصه باشه همون بهتر عوض شه
    • سهیل IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
      8 1
      مگه تغییر بده؟؟فرهنگ فعلی ما دارای اشکالاتیه که باید برطرف بشه. و شما دقیقن چجوری و با کدوم معیار محاسبه کردی که جنبه های منفی ماهواره از مثبتش بیشتره؟؟؟
  • میثم US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    54 3
    وقتی شبکه سه تو اخبار ورزشیش،اخبار و نتایج تیم های انگلیسی رو سانسور میکنه،از من بیننده انتظار اعتماد نمیشه داشت.
    • حسین A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
      0 0
      شبکه ورزش که فوتبال لیگ انگلیس پخش زنده می کند که!!!!
  • سعید IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    29 0
    بسیار مقاله جامع و کاملی بود لذت بردم درسته انتقادی بود ولی انتقاد همین چیزاش خوبه هم تیزه و هم موثر ، هم اینوریا و هم اونوریا هم خودمون و هم دیگرون رو یه تلنگری میزنه
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    39 2
    تا وقتی صدا وسیما نفهمه شعور مردم قابل احترامه نه برای اهانت باید منتظر بدتر از این هم باشه .مردم اگر بتوانند در صدا وسیما را برای جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی میبندند.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    34 1
    آيا وقتي مردم از ديدن سازهاي ايراني محرومند مي توان آنها از مشاهده ماهواره منع كرد؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    25 0
    همین برنامه‌های صدا و سیما بداموزی داره تو فیلم‌های خانوادگی هیچ محبتی بین زن و شوهر نشون داده نمی شه.برای اینکه نمایش ظرافت‌های رفتاری زنانه ممنوعه مدام زن‌هایی رو نمایش می‌دن که عصبین داد می‌زن و حالت مردونه دارن.و مردها هم همین طور هیچ محبتی از جانب شوهر به زنش نمایش داده میشه.
    • بدون نام VN ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      13 1
      دقیقا همینطور است که می فرمایید . زنان بلد نیستند . شوهرداری کنند
  • صادق IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    35 1
    باتشکر از نویسنده مطلب فوق من تو تلویزیون همسایه فقط من و تو و نشنال جئوگرافیک را نگاه می کنم و به جد عرض می کنم که حتی 10 دقیقه هم تحمل برنامه های تلوزیون خودمون رو ندارم. وقتی تلوزیون خودمون رو نگاه می کنی دقیقا برعکس اون چیزایی که تو سایر کانالها می بینی رو بهت نشون میدن . بر هیچ کس پوشیده نیست که کشور در حال حاضر در بدترین دوران اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی قرار داره . ولی وقتی تلوزیون خودمون رو میبینی برعکس این قضیه رو نشون میدن واقعا چرا؟ راه حل هم دارم: اجازه بدین تلوزیون خصوصی تو مملکت ایجاد بشه ، یه کم انتقاد پذیر باشید ، به غیر از بعضی ها (کمتر از 1%) کسای دیگه ای هم تو مملکت هستند و اتفاقا هم باهوش ترند و هم باسلیقه تر
  • علی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    32 1
    مشکل فقط در رسانه دولتیه ! رسانه خصوصی خودش خود به خود راهشو پیدا میکنه چون نیاز به مخاطب داره... اگه رسانه تو کشورمون خصوصی بشه و قوانین سخت گیرانه فقط برای رسانه های دولتی در داخل وضع بشه و رسانه های خصوصی ازادی بیشتری از هر لحاظ داشته باشن میتونن راحت با ماهواره رقابت کنن..
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    21 1
    یاد فیلم های دهه 70 پلاک 11 موضوع های مرتبط با خانواده ها ان تهیه کننده ها چه شدند قربانی سلیقه مدیران صدا وسیما
  • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    9 21
    جونه من اخه این چه سریالاییه که پخش مینه شبکه 3 چندتا فیلم خارجی درست حسابی هم که دوبله نمیکنه به دلایلی.به غیر از (بعضی) برنامه های ورزشی و طنز دیگه بدرد نمیخوره البته خنده بازار برنامه خیلی بدی نیست دقت کردین چه استعداد های توش بازی میکنن؟
  • شیما IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    26 3
    آفرین به این جسارت
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    35 1
    گل گفتی و در سفتی اما کو گوش شنوا اینها با تاریخ این ملت مشکل دارند
  • ایوب IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    32 1
    وقتی تلویزیون خودمان علاقه ای به شناساندن شاه عباس و نادرشاه و کوروش و کریم خان زند ندارد، سلطان سلیمان عثمانی با کلی ضعف و تحریف، می شود مرد اول شب های زنان و مردان و کودکان و نوجوانان ما. چرا نشود؟ واقعاً چرا که نه؟! وقتی بخشی از تاریخ این سرزمین از کتاب های درسی حذف می شود و انگار کوروش و داریوش و خشایار و نادر هرگز وجود خارجی نداشته اند، چرا نباید توقع داشته باشیم کودک و نوجوان ایرانی تاریخ عثمانی و سلطان سلیمان و شاهزاده مصطفی را بهتر از تاریخ پرافتخار ایران بشناسد؟ جداً جای شرمندگی است. این یه تیکه مدتها توی دل منه آذری وطن پرست گیر کرده بود
  • امین IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    28 0
    ممنون که حرف دل مردم را میزنید
  • مهرداد US ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    20 0
    در نهایت بهت و تاسف در سایر زمینه ها هم به این بلیه بی در مان د چار هستیم.در هر زمینه ای به روز نبوده ایم ضربه خورده ،میخوریم ،خواهیم خورد.
  • رامین EU ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    38 6
    سریالهای ترکیه در مقایسه با سریالهای روز جهان (آمریکایی) بسیار سطحی پیش پا افتاده و مبتذل هستند. تمام سناریو حول خیانت ،روابط نامشروع و غیرمنتظره نوشته شده و با استفاده از جلوه های بصری شاخ و برگ داده میشود. اگر کسی یک بار به ترکیه رفته باشد تفاوت ترکیه واقعی و ترکیه نشان داده شده در این سریالها را دیده است. هدف اصلی سازندگان جلب نظر بینندگان خاورمیانه و جلب توریست است. حیف که ما قدر هنرمندان خود را نمیدانیم.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    29 2
    عزيزم اصلا چه دليلي داره كه برنامه هاي صدا و سيما جذاب باشه؟ درسته بودجه زيادي داره صدا و سيما، ولي خيلي جاها تو اين مملكت بودجه زياد دارن و خروجي ندارن. توقعي نيست از سيما. مردم هم دارن خوب و بد ماهواره رو مي بينن. تازه، خيلي از اين شبكه هاي «غيرسياسي» ماهواره در اصل توسط داخل ساپورت ميشه. پس، اصراري نيست كه مردم آثار خط قرمز دار سيما رو ببينن، وقتي اصلش توي ماهواره هست. شما هم زياد خودت رو حرص نده
  • محمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    25 1
    دست صدا سيما بازه ولي هيچ تلاشي نميكنن . واقعاً افتضاح شده برنامه ها. ماهواره سريال هاي درجه چند خارجي پخش ميكنه . اين همه سريال كه تلويزيون ميتونست دوبله و پخش كنه . ولي چرا نكرد ؟ چرا اجازه ساخت سريال به برخي كارگردانان نميده. چرا عوامل پايتخت2 كه اين همه بيننده داشتن و بايد راضي باشن از محدوديت هاشون گله ميكنن ؟ يه مدت پخش فوتبال رو متوقف كردن . به شخصه چندين خانواده مذهبي فوتبال دوست ميناسم كه توي همون مقطع زماني به ماهواره گرايش پيدا كردن و الان بيننده دائم شبكه هاي من و تو ... هستن. راستي چرا هيچ كدوم از فيلم هاي سينمايي شبكه سوم كه توي تيزر نشون ميداد پخش نشد ؟‌چرا فقط ايراني پخش كرد ؟ كسي از پشت پرده اين جريان خبر داره ؟
  • مسعود IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    39 1
    یه مهران مدیری و رضا عطاران بودن که اونا رو هم کنار گذاشتید پس هیچ انتظاری نداشته باشید مردم به تلویزیون ملی بی اعتماد شدن
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    38 0
    وقتی یک اداره دولتی کارمندش را به خاطر نصب ترجمه کتیبه کوروش گزینش مجدد و بعد اخراج میکند چه توقعی دارید که سریال این بزرگ مردان رو بسازند و یا از کتابهای تاریخی حذفشان نکنند؟ چه توقع هایی دارید عزیزان من!!!
  • یک شهروند IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    17 1
    خدا خیرت بده حرف حق را زدید،کمی مسئولین واقع بین باشند
  • الهام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    10 33
    سلام. با تشکر فراوان از نویسنده ی این متن. میخواستم بگم درسته شبکه های خودمون خیییییییییلی ضعف دارن ولی شبکه های ماهواره ای هم هم بدون ضعف نیستند . مثلا همین برنامه های بفرمایید شام و سالی تاک و چرا که نه و ... خییییییییییلی لوس و بی نمک و الکی هستند. توی همین تلویزیون خودمون اگه بگردیم بازهم برنامه ی خوب پیدا میشه مثل برنامه هایی که نویسنده ی این مطلب فراموش کرده بود و واقعا نمیشه از این دست برنامه ها راحت رد شد مثل نیمروز / خوشاشیراز / ویتامین 3 / و برنامه هایی برای نوجوون ها مثل برنامه ی دوستان در شبکه ی جهانی جام جم / فرش سپید ( البته در سری جدید و با تیم جدید) / سپید پررنگ و شبکه ی پویا که خیییییییییییییییییییییلی از بچه ها رو به خود جذب کرد .
    • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      28 1
      بنازم اعتماد به نفس عزیز کارمند صدا سیمایی فکرکنم من که توکل فامیل و دوستم یک نفر بجز پدر پیرم را نمیشناسم که تلوزیون ببینه و ماهوواره نداشته باشه
    • مسعود A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      1 6
      گفتین نیمروز یاد برنامه فوق مزخرف نیمرخ افتادم که یه زمانی کابوس هر شبم بود. تلویزیون رو که روشن می کردم میدیدم نیمرخ داره می رفتم و تو افق محو میشدم تا تموم شه آخه چین این برنامه ها :((
  • علی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    2 38
    با سلام خداونددر قرآن می فرماید لااکراه فی الدین اگر راه رسیدن به خدا از طریق اینترنت و غیره و ذلک محقق می شود، بسمه الله و گرنه دارن سر کارتون می ذارن تا از خدا دور بشین. والسلام علی من اتبع الهدی
    • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      0 1
      احسنت
  • الهام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    38 1
    آخه چه انتظاری دارید وقتی حتی مجریان اجازه ی پوشیدن شلوار جین رو هم ندارند ؟!!وقتی بعضی از مجریان ما حتی بلد نیستند چه طوری لباس بپوشند و رنگ ها رو باهم ست کنند. / وقتی خیلی از مجریان نه سواد نه بیان و نه حتی تیپ و چهره ی قابل قبولی دارند !! / وقتی بعضی از مجریان با هزار ناز و ادا و کرشمه برنامه اجرا می کنند و فکر میکنند چون مجری هستند چه اتفاق مهمی رخ داده !!! و حتی بلد نیستند چه طور و با چه لحن و میزان صدایی بخندند!!!. / وقتی مجریان محبوب از تلویزیون و رادیو فاصله می گیرند و کنار گذاشته میشن / وقتی بعضی از شبکه ها فرصتی در اختیار مجریهای جوان قرار نمیده و هنوز با مجریان سی چهل سال پیش برنامه روی آنتن می برند! پس جوون ها چی ؟!!شبکه های ماهواره ای با حضور تعداد زیادی از مجریان جوان میچرخد.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    9 23
    شايد كمتر كسي به برنامه هاي صدا و سيما علاقمند باشد ولي خانواده اي كه حاضر است فرزند خود را پاي همچين سريالهاي بي محتوا كه به شعور بيننده توهين مي كند بنشاند. ديگر نبايد توقع رفتار درستي از فرزندش را داشته باشد، انتخاب زن براي حرمسراي پسرش و خيانت و... چه پيام اخلاقي براي انسان دارد؟ جالب اينكه به دليل محدوديتهاي جامعه ما در عجبم كه الگوي زنان ايراني ، در مدل مو و لباس و... هنرپيشه هاي تركيه اي شده
  • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    26 2
    ارزوی ما پخش طنزهای مهران مدیری و رضا عطاران است با گروه خوبشون . کاش این سریالهای طنز بیمزه اصلا ساخته نشه
  • شهرزاد IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    18 0
    به نطر من سریالهاشون جالب و سرگرم کننده است.و مردم هم به دیدنشون علاقه دارند الان کمتر کسی صدا و سیما را تماشا می کنه چون با سلیقه اکثریت جور نیست و بر نامه هاش جذآبیت نداره جمع کردن ماهواره ها هیچ فایده ای نداره از این ور جمع مب کنند از اونور مردم دوباره می ذآرند.اقای محترم مردم سرگرمی و دلخوشی ندارند اینا ا نگاه میکنند که هم سر گرم بشوند هم یکمی بدبختیهاشون یلدشون بره.
  • بدون نام EU ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    24 0
    ای جان که حرف دل ما رو زدی......اقا کدوم تاریخ کدوم کوووووورش کدوم داریوش کدوم اریایی کدوم ایرانی حراج شدیم
  • سجاد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    3 24
    قبول دارم صدا و سیما ضعیف عمل کرده و باید با تهیه برنامه های جذاب از رفتن مردم به سمت شبکه های ماهواره ای پیشگیری میکرد ولی میخوام اینو بگم که آخه نگاه کردن به یه برنامه جذاب ماهواره ای چقدر ارزش داره که حاضر بشیم به خاطرش اعتقادات و فرهنگ خودمونو زیر پا بگذاریم ؟! دوستان این شبکه ها فرهنگ و اعتقادات مارو نشونه گرفتن صدا و سیما یه غلطی کرده خودمون که عقل داریم بیایم خودمون استارتشو بزنیم تا فرهنگ ناب ایرانیمون و اعتقادات ناب اسلامیمون رو از دست ندیم.
  • ليلا IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    22 0
    آفرين بر شما كه از خط قرمز صداوسيما گذشتيد ..هفت شهر عشق را عطار گشت/ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم شما نعوذبالله از ماهواره صحبت مى كنيد آن وقت صداوسيما هنوز چهره خوانندگان سرود را (باستثناء دربعضي از اعياد) راپخش نمي كند .....ما هنوز نوازندگان سرود را نديده ايم ؟؟؟؟!!!!
  • یار GB ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    25 1
    در تاریخ 91/07/13 به منزل جدیدم رفته بودم و در منزل جدید فراموش کرده بودم آنتن تلوزیون را نصب کنم در بازی استقلال و الهلال که در فروردین 92 برگزار شد من میخواستم بازی را از تلوزیون جمهوری اسلامی ببینم که تازه متوجه شدم آنتن ندارم و بیش از شش ماه است که من تلوزیون ایران را نگاه نکرده ام .
  • فرح تمدن RU ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    24 0
    ای بابا! گفتن این حرفها چه فایده؟ کوگوش شنوا؟ راستی دقت کردین شبکه های تقریبن باکیفیتشون هم برای مردم نیست؟ مثلن همین IFILM در اصل برای عرب زبانهاست. اسم فیلم ها و سریالها رو اول به عربی پخش می کنه و بعدش فارسی. زبان اولش هم عربیه و زبان دومش فارسی. حالا یکی نیست به این آقایون بگه چند نفر عرب زبان رو توی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس می شناسید که بشینه پای "تنفگ سر پُر"، "روزی روزگاری"، "پدر سالار" و کلن سریال هایی که فقط ما ایرانی می فهمیم چی هست و ازیش لذت می بریم. چون طبق فرهنگ و زندگی خودمون ساخته شدن. مسخره نیست؟ بقیه ش رو هم خیلی از دوستان گفتن.
  • المیرا GB ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    18 0
    آقتای کثیریان عاااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود. همه حرفهای ناگفته چند دهه رو گفتین در این یادداشت. دست مریضاد ... با خوندن جمله به جمله این مطلب مو به بدنم سیخ شد. ممنونم
  • بی نام EU ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    13 0
    مطلب بسیار زیبا و مستندی بود. ما تا کچا باید بشینیم و برنامه های فعلی صدا و سیما رو مشاهده کنیم؟ چرا باید رضا رشیدپور که با ساخت شو هایی مثل شب شیشه ای و مثلث شیشه ای،خیابون های تهران رو خلوت میکرد ممنوع الفعالیت بشه و بیرون بمونه؟ جای رضا عطاران که به خوبی مدیوم تلویزیون رو میشناخت کجاست؟ کارگردان شب های برره چرا باید از زور وجود این محدودیتها رو به شبکه ی پخش خانگی بیاره؟ چرا حسن فتحی باید بیرون بایسته؟ جای جعفری جوزانی در برنامه های امروز تلویزیون کجاست؟ ا
  • بدون نام EU ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    14 0
    ادامه ی کامنت قبلی: همین اصغر فرهادی که اسکار میگیره و امروز برای جشنواره کن دورخیز کرده،مگر روزی در همین صدا و سیما روزگار جوانی رو نساخت؟ درد امروز این رسانه ی به اصطلاح ملی،اینه که به دست عده ای کارنابلد افتاده،آدم های به درد بخور خودش رو بیرون کرده و اون اتاق فکر اصلی رو از دست داده...یادش بخیر روزهایی که در تلویزیون این مملکت تبلیغ ها هم حتی دیدنی بود! گل گل گل؛گل از همه رنگ...
  • سارا IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    4 0
    چه عجب بلاخره یکی حرف دل مردم را زد. احسنت به این جسارت
  • عباس علی A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    6 0
    ول کنید این حرفا رو ولی خداییش اگه امیرحسین یه اهنگ بهتری رو انتخاب میکرد اول میشد ههههههههههه
  • میثم IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    3 0
    آقا مقاله فوق العاده ای بود، دمت گرم، باشد که جناب ضرغامی و دوستان و همفکرانشون هم این مقاله شما رو بخونن و تغییر رویه بِدن که البته خیلی بعید میدونم!
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    2 0
    شما يك درصد فك كن بتوني با اين وضع جلوي تبليغات همه جانبهي تركيه قد علم كني.