مهر نوشت:

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله حق غیر قابل انکار برای غنی سازی، چشم پوشی نخواهد کرد و در عین حال به همکاریش با آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابق تعهدات معاهده عدم اشاعه هسته ای یعنی موافقتنامه پادمان جامع (INFCIRC/214) ادامه خواهد داد.
بخش‌های از متن سخنرانی علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمانهای بین المللی در وین در دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری سال 2015 معاهده عدم اشاعه هسته ای که در ژنو در حال برگزاری است در ادامه می آید:
  • بایستی طرحی که به منظور استقرار سامانه جهانی دفاع موشکی در جریان است و شدیدا آرمان خلع سلاح هسته ای را تهدید می کند به موارد نگران کننده فوق افزود. چنین طرحی، امنیت کشور بانی طرح و کشورهای میزبان را افزایش نخواهد داد. این امر صرفا سایر کشورهای هسته ای که هدف اصلی چنین سامانه هایی هستند را بر می انگیزد تا نیروهای هسته ای خود را گسترده تر کرده و بیشتر بر آنها تکیه کنند و به این ترتیب زنجیره جدید مسابقه تسلیحاتی را باعث خواهد شد. سامانه دفاع موشکی نقض آشکار اقدام شماره یک برنامه اقدام در مورد خلع سلاح هسته ای است که در کنفرانس سال 2010 بر آن توافق شد. شگفت آور آنکه، بنا به اقدام شماره یک برنامه اقدام، همه کشورهای عضو خود را متعهد نموده اند سیاستهایی را دنبال کنند که کاملا منطبق با آرمان نیل به جهان عاری از سلاح هسته ای باشد. متاسفانه هیچ نشانه ای وجود ندارد که کشورهای هسته ای در آن مسیر حرکت می کنند.
  • در جمع بندی، به نیابت از دولتم، اینجانب اعلام می دارم که جمهوری اسلامی ایران هرگز از حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله حق غیر قابل انکار برای غنی سازی، چشم پوشی نخواهد کرد و در عین حال به همکاریش با آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابق تعهدات معاهده عدم اشاعه هسته ای یعنی موافقتنامه پادمان جامع (INFCIRC/214) ادامه خواهد داد.
  • سیاستهای خصمانه کشورهای غربی از جمله سیاست دوگانه هویج و چماق یا سیاستهای گفتگو و تحریم، محکوم به شکست هستند. تحریم، ترور کردن دانشمندان هسته ای که پدیده زشت این قرن است، و تهدید به حمله توسط رژیم صهیونیستی با حمایت متحدین غربیش، عزم ملت بزرگ ایران را برای ادامه راهش تقویت کرده و خواهد کرد.
  • نهایتا، به کشورهای غربی توصیه می شود از تقابل به همکاری روی آورند. پنجره فرصت ورود به مذاکرات، برای یک همکاری بلند مدت استراتژیک با ایران، به عنوان مطمئن ترین، قوی ترین و با ثبات ترین شریک در منطقه، هنوز باز است.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =