فارس نوشت:

حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت، اظهار داشت: انتظار داریم ایران اسلامی ضمن دنبال کردن مراحل پیشرفت، مجموعه ویژگی‌های خود را به جهانیان بشناساند.
وی در ادامه به ضرورت و اهمیت قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: قانون اساسی نوعی قرارداد اجتماعی تلقی می‌شود که اصل حرکت هر جامعه است و جامعه‌ای که بر مبنای قانون اساسی اداره نشود، شرایطی را تجربه خواهد کرد که مشخصه معینی ندارد، هر چند نکات مثبتی در این جامعه وجود داشته باشد اما نمی‌توان این نقاط مثبت را یک موفقیت دانست.
سبحانی با طرح این پرسش که تا چه اندازه توانسته‌ایم نیازهای مربوط به قانون اساسی را به وجود آوریم، گفت: اعتقادم بر این است که کشور در سالیان گذشته با تلاش‌های بی‌وقفه دولت‌ها و مردم توانسته موفقیت‌هایی را به دست آورد اما نمی‌توان رد پای بسیاری از اصول قانون اساسی را مشاهده کرد، به عبارتی دیگر در بسیاری از امور به هر دلیل به مدارهایی برخوردیم که این مدارها منطبق با قانون اساسی نبوده یا حتی فاصله داشته است.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در لایحه بودجه هم دولت و هم مجلس کار غیرقانونی نکرده اند یعنی دولت به هر صورتی که لایحه بودجه را تامین کند،مدعی است که کار غیرقانونی انجام نداده و مجلس نیز با هر شیوه‌ای ارقام بودجه را تغییر دهد و بر همین ادعا تاکید می‌ورزد. در حالی که اصل 52 قانون می‌گوید که باید قانونی نوشته شود که دولت بر اساس آن بودجه را تحویل مجلس دهد و مجلس نیز بر همان اساس ارقام درون بودجه را تغییر دهد.
سبحانی با تاکید بر اینکه ما اساسی‌ترین نهادهای مربوط به قانون اساسی را به وجود نیاوردیم، گفت: در مقوله اقتصاد متاسفانه حاکمیت پول و ثروت را شاهد هستیم و هیچ کس نمی‌تواند منکر شود و اگر امروز کسانی از تقوا و فضیلت سخن برانند، مورد سخره دیگران قرار می‌گیرد.
وی همچنین به خصوصی‌سازی‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: پول بر همه چیز حاکم شده و تحت عنوان خصوصی‌سازی حتی بهزیستی‌ را نیز تحت الشعاع قرار داده و نتیجه آن بسته شدن مراکز روانی است.
حسن سبحانی تصریح کرد: در اقتصاد باید از به هم ریختگی بیشتر جلوگیری کرد و نباید شوک‌های جدیدی را به اقتصاد وارد کنیم. بعد از آن دولت از طریق انضباط مالی می‌تواند سرعت به هم ریخته شدن را کنترل کند تا اگر در این زمینه موفق شد در مرحله بعدی بتواند اقتصاد را هدایت کند، در حال حاضر حل مشکل اقتصادی به صورت کامل غیرممکن است، انضباط در بودجه دولت و همچنین تلاش برای کاهش هزینه‌ها و اقدام برای اجرای قانون بانکداری بدون ربا می‌تواند از آشفتگی موجود در اقتصاد قدری بکاهد.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به این سؤال که دیپلماسی دولت شما و همچنین سیاست‌خارجی دولت تان چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: مقوله‌ای به نام منافع ملی وجود دارد. از نظر قانون اساسی هیچ منعی در ارتباط با دولت‌های غیر محارب نداریم. ما به دنبال منافع خود هستیم و عقل ایجاب می‌کند در این دنیای در جستجوی منفعت از طریق مذاکره و تدبیر اقدام کرد تا منافع ملی تأمین شود، به همین خاطر منافع ملی را باید مدام باز تعریف کرد.
وی در ادامه افزود: من برای اجرای برنامه‌هایم افرادی را در نظر دارم و با شناختی که از کاستی‌های موجود در کشور دارم می‌توانم نسبت به رفع آن اقدام کنم.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامى IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    2 5
    اقاى سبحانى مگر در مجلس اين حرفها ى باين مهمى يادتان نبود تا راهكارى برايش پيدا كنيد
  • هراتی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 0
    آقای دکتر سبحانی به نقل قول تمام نمایندگان از بهترین و کاراترین نماینده در این سه دوره بود و هیچ وقت اسیر حاشیه نشدند