۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷

در حالی که هنوز بحران کرکوک پایان نیافته، چند سرباز ارتش عراق در استان الانبار شته شدند تا اوضاع عراق بیش از پیش پیچیده شود.

سید علی موسوی خلخالی
اوضاع عراق بیش از آن چه تصور می شود، بحرانی است. در حالی که هنوز بحران حمله به الحویجه مرکز کرکوک پایان نیافته است، اتفاقی تازه در عراق رخ داد، چند سرباز ارتش عراق در استان الانبار توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند تا صفحه امنیتی در عراق به شکل دیگری رقم بخورد. در حالی که هفته گذشته پس از بحران کرکوک، عشایر عراق از جمله الانبار اعلام کرده بودند که به سمت تشکیل گروهی شبه نظامی برای جنگ با نیروهای ارتش زیر نظر دولت مالکی حرکت می کنند، پس از حادثه کشته شدن نظامیان در الانبار به یک باره مواضع عشایر تغییر کرد و اعلام کردند که میدان اعتراض را خالی می کنند و در اعتراض به کشته شدن سربازان عراقی از یاران خود خواستند که دست از اعتراض و اعتصاب بردارند.
ماجد السلیمان العلی، امیر عشایر دلیم، در اعتراض به قتل چند سرباز ارتش عراق در استان الانبار از همه عشایر دلیم خواست که فورا از میدان های تظاهرات در رمادی و فلوجه خارج شوند. عشیره آل بو فراج و آل بو جلیب و آل بو فهد و آل بو مرعی نیز از میدان تظاهرات خارج شده اند و همگی اعلام کرده اند که دست به انتفاضه ای عشایری علیه تروریست ها می زنند. رئیس شوراهای بیداری عشایر عراق (صحوات) نیز از هیئت های مسئول در میدان های تظاهرات خواسته است که تا 24 ساعت آینده مسلحان مسئول در قتل سربازان ارتش عراق را تحویل دهند.
در همین رابطه عبدالملک السعدی، روحانی بلندپایه اهل سنت عراق، در فتوایی رسمی قتل نیروهای ارتش و پلیس را حرام اعلام کرد و از اعتصاب کنندگان در استان های سنی نشین خواست که افراد ناشناسی را که صورت خود را می پوشانند از میان خود برانند. او تأکید کرده است که حمله به نیروهای پلیس و ارتش آن هم وقتی که به تظاهرکنندگان حمله نکرده اند مایه تأسف شدید است و حادثه قتل چند سرباز ارتش عراق در استان الانبار را به شدت محکوم کرده است.
السعدی، همان کسی است که در روزهای گذشته در تایید معترضان سنی شهرهای مختلف عراق بیانیه های شدیداللحنی علیه دولت صادر کرد و دولت نوری مالکی و شیعیان را آماج حملات شدید خود قرار داد. وی در حال حاضر رهبر معنوی معترضان عراقی در شهرهای سنی نشین محسوب می شود. کسی که مورد حمایت قطر و عربستان است و بسیاری او را روحانی معنوی اخوان المسلمین عراق نیز می دانند.
این تغییر موضع ناگهانی شامل حال اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق و ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و یکی از بزرگ ترین بازندگان عرصه سیاسی عراق (به دلیل شکست سخت در انتخابات استانداری های این کشور) نیز می شود. آنها نیز کشته شدن سربازان عراقی را محکوم کردند و خواستار اتخاذ مواضعی روشن در قبال آن شدند.
به اعتقاد تحلیلگران این تغییر موضع ناگهانی جریان های سیاسی سنی عراقی به سود نوری مالکی، نخست وزیر عراق تمام می شود که می تواند به پشتوانه آن با قاطعیت بیشتری برای آرام کردن فضای امینتی و سیاسی کشور اقدام کند. اگر چه طارق الهاشمی، معاون سابق تحت پیگرد رئیس جمهوری عراق که در حال حاضر در ترکیه پناه گرفته و از مخالفان سرسخت نوری مالکی محسوب می شود، از اتفاقات اخیر حمایت کرده است اما بیانیه های عشایر سنی نشین به ضرر او تمام می شود و کار او را سخت خواهد کرد. کارشناسان موفقیت تازه شیعیان و دولت مالکی را در انتخابات شوراهای استانداری که به آنها مشروعیتی تازه در پیشبرد روند سیاسی کشور داد، عامل مهمی در تغییر رویکرد سنیان می دانند. این بار دولت مالکی می تواند به پشتوانه پیروزی در انتخابات حمایت خارجی را نیز پشت سر خود داشته باشد و با کمک از نیروهای تازه نفس میدان سیاست که موفقیت در خور توجهی در انتخابات شورای استانداری ها داشته اند، یعنی مجلس اعلا، با قدرت بیشتری به حل مشکلات عراق بپردازد.
اما در این میان خبر دیگری نیز منتشر شده که احتمالا تاثیری مستقیم بر تغییر سیاست های اهل تسنن داشته است. روزنامه های عراقی خبر دادند که در درون کاخ سفید بحث هایی بر سر ارسال 1500 نیروی نظامی امریکایی با هدف آرام کردن فضای سیاسی در عراق در گرفته و احتمال دارد واشنگتن به زودی تصمیم بگیرد که این نیروها را به عراق بفرستد. ارسال این نیروها در نهایت به سود نوری مالکی، نخست وزیر عراق که از روز نخست آغاز دور دوم نخست وزیری اش حمایت امریکایی ها را در کنار حمایت ایران داشته است، تمام می شود. اگر چه عراقی ها معتقدند که امریکایی ها عراق را رها کرده اند و دیگر هرگز به آن باز نمی گردند و دلیل روشن آن را نیز کاهش کارمندان سفارت امریکا در عراق از 3200 نفر به 300 نفر ظرف 18 ماه گذشته می دانند.
49 262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =