با رشد اقتصادهای نوظهور، غرب دیگر کلیددار نهادهای مهم بین‌المللی نیست.

زهرا خدایی: صندلی مهمترین نهادهای مالی و پولی جهان را تا به امروز یا فرانسوی‌ها قبض کرده‌ بودند یا آمریکایی‌ها؛ از صندوق بین‌المللی پول گرفته که پس از رسوایی دومینیک استراوس کان-سوسیالیست فرانسوی- باز هم به یک فرانسوی واگذار شد تا ریاست سازمان تجارت جهانی که قرار است انحصار این نهاد مهم از دست فرانسویها خارج شود. جالب است بدانید فرانسه پس از ایالات متحده آمریکا، کشوری است که بیشترین تعداد کارمندهای بین‌المللی (کمی بیش از 10%) را در سازمان‌های بین‌المللی دارد و میزان حضور فرانسویها در نهادهای بین‌المللی بسیار قابل توجه است.
تا پیش از رشد روزافزون اقتصادهای نوظهور، فرانسویها و آمریکایی‌ها در ریاست سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حرف اول را می‌زدند. با گسترش بحران و رشد قدرتهای جدیدی که در حال ربودن گوی سبقت از قدرتهای سنتی جهان در عرصۀ اقتصاد هستند، اروپا و آمریکا با فرو رفتن در بحران مالی دیگر نمی‌توانند در مقابل خواسته‌ها و مطالبات قدرتهای جدید اقتصادی که خواهان ایفای نقش و مدیریت بیشتر در نهادهای بین‌المللی هستند، مقاومت کنند. سازمان تجارت جهانی یکی از همان نهادهاست که باید تا چند روز دیگر رئیسی از اقتصادهای نوظهور انتخاب کند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سازمان تجارت جهانی این روزها درگیر انتخاب رئیس جدیدی است که قرار است اروپایی و یا آمریکایی نباشد. هرمینیو بلانکو (Herminio Blanco) کاندیدای مکزیکی و روبرتو آزودو (Roberto Azevedo) دو گزینه‌ای هستند که برای کسب کرسی سازمان تجارت جهانی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هفتۀ گذشته دور اول مذاکرات میان مقامات برگزار شد و کاندیداهای کره‌ای، نیوزیلندی و اندونزیایی انصراف خود را به دلیل نداشتن رأی کافی در میان 159 کشور عضو سازمان اعلام کردند. سخنگوی سازمان تجارت جهانی روز جمعه اعلام کرد که برندۀ انتخابات روزهای 7 و 8 می اعلام خواهد شد.
هرمینیو بلانکو، 62 ساله است و طی سالهای 1994 تا 2000 وزیر تجارت کشورش بوده و آزودوی 54 ساله نیز از سال 2008 نمایندۀ کشورش در سازمان تجارت جهانی بوده است. شکل رقابت میان دو کاندیدا از دیگر جهات نیز جالب توجه است؛ از این حیث که یکی از آنها طرفدار اقتصاد لیبرالی است و دیگری اقتصاد حمایتی. برای برزیل بیش از همه تقاضاها و مطالبات داخلی در اولویت قرار دارد. برزیل و سیاست حمایتی این کشور که از سوی بسیاری مورد تحقیر قرار می‌گرفت، از سال 2003 و در زمان ریاست جمهوری لولا داسیلوا نقش مهمی را در سازمان تجارت جهانی در دفاع از نقش کشورهای در حال توسعه در مقابل آمریکا و اروپا ایفا کرده است.
در مقابل اما به نظر می‌رسد مکزیکی‌ها مدل درهای باز اقتصادی را در پیش گرفته‌اند. هرمینیو بلانکو یکی از معماران توافق تبادل آزاد تجاری آمریکای شمالی(آلنا) است که در سال 1994 میان کشورش با آمریکا و کانادا امضاء شد. از سویی مکزیک در کنار شیلی، بالاترین توافقات تجاری بین‌المللی با اتحادیه اروپا و ژاپن دارد.
سرنوشت یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی در سومین دور مذاکرات میان کشورهای عصو سازمان تجارت جهانی به ریاست یک تروئیکای سه جانبه تعیین خواهد شد. دور سوم مذاکرات به ریاست شهید بشیر(پاکستانی) رئیس شورای عمومی بانک جهانی، جاناتان فرید(کانادایی) رئیس نهاد هماهنگی و یک سوئدی به نام یواخیم ریتر، رئیس نهاد بررسی سیاست‌های تجاری برگزار خواهد شد. ریاست پاسکال لمی فرانسوی در 31 اوت به پایان خواهد رسید و رئیس جدید از اول سپتامبر وارد دفتر ریاست سازمان تجارت جهانی خواهد شد. 
3952

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =