مهر نوشت:

 

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید پرونده تخلف اسرائیل به عنوان یک دولت غیر عضو ان پی تی که به سوریه به عنوان یک دولت عضو ان پی تی حمله کرده است به شورای امنیت ارجاع شود.
در متن بیانیه علی اصغر سلطانیه نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در وین به این موارد اشاره شده بود:

* فرمان رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه استفاده از سلاح های هسته ای، شیمیایی و سلاح های مشابه را یک گناه بزرگ و نابخشودنی می دانند، حمایت بی دریغ برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه با هدف نهایی امن ساختن دنیایی بدون سلاح هسته ای را برجسته می سازد.

* علی رغم تلاش های جهانی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای باعث تاسف است که پس از دهه ها از تصویب قطعنامه مجمع عمومی که ابتدا توسط ایران پیشنهاد شد در خصوص تاسیس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای، پیشرفتی برای تحقق آن به دلیل سیاست سخت گیرانه رژیم صهیونیستی بدست نیامده است.
* متاسفانه عدم اقدام شورای امنیت در دهه های گذشته در رسیدگی به برنامه هسته ای مستند رژیم صهیونیستی به آن رژیم جسارت بخشیده تا آشکارا و در تناقض با ایده ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح به داشتن سلاح هسته ای اذعان کند. بعلاوه این سیاست رژیم صهیونیستی به وضوح درخواست ها و نگرانی های اکثریت قاطع جامعه بین المللی دولت های عضو سازمان ملل را نادیده انگاشته که بطور مستمر از آن خواسته است تا سلاح های هسته ای خود را امحا کرده و به ان پی تی بپیوندد.
* اینجانب به نمایندگی از دولت ایران اعلام کردم که در صورت خروج آمریکا از آژانس ایران آماده جبران هزینه های مالی (حدود 25 درصد ) بودجه عادی سازمان خواهد بود. لازم به گفتن نیست که آمریکا کنفرانس عمومی را به عنوان اعتراض به تصویب قطعنامه ترک کرد اما دوباره برگشت. بعدا مشخص شد که این تهدید بلوف بوده است.
* رژیم اسرائیل ادعا کرده است که به تاسیسات الزور سوریه حمله کرده است چون سایتی بود برای ساخت رآکتور تحقیقاتی. سوای اینکه هر حمله علیه هر دولت عضوی نقض منشور ملل متحد است، بر اساس ادعای این رژیم و تایید آمریکا و اسرائیل، رژیم اسرادیل منشور ملل متحد و اساسنامه آژانس و حقوق بین الملل را طبق قطعنامه 533 نقض کرده است و لذا باید با اقدام سریع شورای امنیت سازمان ملل مواجه شود.
* شرم آور نیست که برخی از کشورهای غربی با فقط 17 رای از 150 دولت عضو مورد سوریه را به شورای امنیت ارجاع می دهند. در حالیکه باید پرونده تخلف اسرائیل به عنوان یک دولت غیر عضو ان پی تی که به سوریه به عنوان یک دولت عضو ان پی تی حمله کرده است به شورا ارجاع شود.
*با تمرکز بر روی تصمیمات گذشته ان پی تی و اقدامات لازم برای آینده ، اجازه دهید بگویم که تصمیم یک جانبه آمریکا برای به تعویق انداختن کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و سایر تسلیحات کشتار جمعی که برای سال 2012 پیش بینی شده بود که به منظور حفاظت از اسرائیل از محکومیت جامعه بین المللی انجام شد تخطی از تصمیم اجماعی کنفرانس بازنگری 2010 ان پی تی است. تا جلسه بعدی مقدماتی، همه اعضا باید تصمیم بگیرند در خصوص اقدامات آینده قبل از آنکه خیلی دیر شود. شاید لازم باشد "بسته‌ی تصمیمی 1995 برای تمدید نامحدود معاهده عدم اشاعه هسته ای در مقابل تاسیس منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای مورد بازنگری" قرار گیرد.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    11 1
    شما که وضعتان اینقدر خوبه که میتونین جبران هزینه عدم حضور آمریکا رو بکنین یه کم هم به ما کمک کنید جای دوری نمیره
  • مهدی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    10 1
    شما به فکر ما باش که پدرمون دراومد با این گرونی و تورم
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    10 1
    بفرمایید این همه بودجه رو از کجا میارید؟! مردم الان تو فلاکتند!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    9 0
    آیااین پیشنهادمنطقی ست ؟آیانفوذآمریکادرآژانس بواسطه عضویت است ؟آیاخروج آمریکاازآژانس موجب تغییرنظرگردانندکان برخلاف نظرآمریکاخواهدبود؟آیامابودجه بسیاراضافی داریم ؟آیااین مواضع توسط آقای سلطانیه آگاهانه اتخاذشده است ؟آیااین اعلام نظرموردتاییدمقامات دیگرایران نیزمیباشد؟آیا............