۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳

کتاب «ماه‌بندان» که روایتی از سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در مهرماه 1391 است، منتشر و در روزهای آینده در نمایشگاه کتاب رونمایی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، «ماه‌بندان» که روایتی است از حاشیه‌های اتفاق افتاده در این سفر 9 روزه، هفتمین کتابی است که با محوریت سفر رهبر انقلاب به استان‌های مختلف نوشته می‌شود. نویسنده «ماه‌بندان» در این کتاب قریب 190 صفحه‌ای تلاش کرده تا با توجه به حاشیه‌هایی که ممکن است چندان به چشم نیایند، روایتی جذاب و البته تاثیرگذار ارائه کند. او در کنار روایت صحنه‌های جالب توجهی که مشاهده کرده به گفتگو با قشرهای مختلفی که در طول این سفر با آنها برخورد داشته، پرداخته است.

در خلال همین گفتگوهای بعضا کوتاه است که خواننده می‌تواند با انگیزه‌های آنها از حضور در مراسم استقبال یا سایر دیدارهای رهبری آشنا شود. جملات کوتاهی که بین راوی و این افراد رد و بدل می‌شود، مجموعاً متنی را تدوین کرده که می‌توان از خلال آن به پاسخ سئوالی رسید که نویسنده در ابتدای کتاب آن را مطرح می‌کند و رسیدن به همان پاسخ را هم انگیزه خود از حضور در این سفر ذکر می‌کند.

پیرزنی که بساط واکسی دارد، طلبه‌های سنی مذهب، پیرمرد سفیدگر، دانش‌آموز تیزهوشانی، دختربچه دبستانی، جوان موبایل فروش و ... برخی از افرادی هستند که در این کتاب حضور دارند.

اگرچه در نگارش این کتاب مانند برخی از سفرنامه‌های قبلی از شیوه حاشیه نویسی استفاده شده است، اما در «ماه‌بندان» توجه بیشتر نویسنده به رویدادها و موضوعاتی است که دورتر از مرکز کانونی سفر قرار دارند. برای مثال می‌توان به حضور راوی در گلزار شهدا و برخوردش با مردمی اشاره کرد که هر روز ساعت‌ها به آنجا آمده‌اند تا شاید رهبر را ببینند؛ یا ماجرای دختربچه‌ای که در همان روز استقبال نامه‌ای به رهبر می‌نویسد و هنوز سفر تمام نشده پاسخ خود را دریافت می‌کند هم از این دست است.

شهبازی در بخشی از این کتاب نوشته است:
« هنوز یکی از بزرگترین حسرت‌های زندگی‌ام این است که چرا نرفتم از آن جوان بپرسم آنجا چکار می‌کند؟ سِر چسبیدن به ضریح امام خمینی (ره) چیست؟ هنوز سرکوفت این تنبلی بزرگ را به خودم می زنم که نگذاشت از آن معما سر در بیاورم. چه رابطه‌ای بود میان آن جوان و امام راحل امت؟ اگر قصه حاجت گرفتن بود که قاعدتا این همه امام زاده واجب التعظیم که در تهران آرمیده‌اند باید بیشتر به کار بیایند تا امامی که بیشتر به جایگاه سیاسی‌اش شناخته می‌شود تا مقام معنوی و عرفانی خود. پس آنجا چکار می کرد جوانک! سابقه چنین حسرتی بود که باعث شد تا محسن پیشنهاد حضور در سفر رهبری به خراسان شمالی را داد بی‌درنگ قبول کنم.» 

کتاب با آلبوم تصاویر همراه است؛ تصاویر منتخبی از سفر که مابه ازای متنی دارد و کنار هر یک هم یکی دو جمله از متن که با تصویر مربوط به آن است درج شده است.

کتاب «ماه‌بندان» را محمدرضا شهبازی نوشته و مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =