با وجود اصرار برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب مبنی بر کم نشدن آمار بازدیدکنندگان و میزان فروش ناشران، گزارش​های آماری و اظهارات نویسندگان، ناشران و مردم چیز دیگری را می​گویند.

محسن حدادی- شش روز از برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گذشت و آنطور که پیشبینی می شد، استقبال مردم از نمایشگاه بویژه بخش بین الملل که امسال با تغییر جا و خروج از محل اصلی، به طور کامل از مسیر بازدید دور شده است. دیر شارژ شدن و یا شارژ نشدن بن کارت های صنفی در کنار بالا رفتن قیمت کتاب و همچنین اختصاص نیافتن ارز مرجع برای خریدهای ارزی، همه و همه دست به دست هم دادند تا نمایشگاه کتاب بعد از 25 سال برگزاری، برای اولین سال، با کاهش مخاطب و خرید مواجه شود. اگرچه آمار فروش ناشران در کنار گزارش خبرنگاران از فضای نمایشگاه به خوبی بیانگر عدم حضور مردم در نمایشگاه امسال است اما برگزارکنندگان نمایشگاه اصرار دارند بگویند هیچ تغییری نسبت به دوره های گذشته رخ نداده است!
 

جمعه ای که گذشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در در پاسخ به سئوالی در مورد استقبال کم مردم از نمایشگاه کتاب نیز گفت: استقبال کم نشده و تنها 5شنبه 250 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده‌اند، اما شاید به خاطر اینکه بخش بین‌الملل از سالن شبستان جدا شده است و مخاطبانش به بخش‌های دیگری رفته‌اند، شاید کمی از ازدحام شبستان کم کرده است. حسینی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره‌ استقبال نکردن مردم از غرفه‌هایی چون بازار جهانی کتاب و دیگر غرفه‌هایی که حالت نمایشگاهی دارند نیز گفت:‌ مردم بیش‌تر به دنبال خرید هستند و خیلی به دیدن غرفه‌هایی که جنبه‌ نمایشگاهی دارند، نمی‌آیند. و رییس نمایشگاه نیز اعلام کرده که جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کم نبوده و در سه روز اول، یک میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند اما به دلیل اینکه امسال 30 هزار متر به فضای نمایشگاه اضافه شده و بخش بین الملل نیز به خارج از مصلی منتقل شده است، تراکم جمعیت کمتر به چشم می آید.
 

البته رییس نمایشگاه آمار دقیق شمارش بازدیدکنندگان را هم که توسط مامورانی در ورودی های نمایشگاه محاسبه می شوند، اعلام کرده و گفته: سه روز اول یک میلیون نفر ، روز چهارم 400 هزار نفر و روز پنجم نیز 470 هزار نفر از نمایشگاه دیدن کردند. وی این را هم اضافه کرده که آمار فروش به غیر از روز اول 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است که با توجه به افزایش قیمت کتاب ممکن است تعداد خرید کتاب کاهش پیدا کرده باشد اما عدد فروش نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 
 

این اظهارات در خصوص کم نشدن مخاطب و کم نشدن خرید مردم در حالی صورت گرفته که رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چیز دیگری می گوید: «به نظر می‌آید نمایشگاه امسال کتاب تهران با اُفت 20 تا 30 درصدی بازدیدکننده همراه بوده و به همین میزان هم فروش آن کم شده است.»

نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران این خبر را به مهر داده و در پاسخ به این سئوال که آیا برآوردی از میزان فروش ناشران در نمایشگاه بیست و ششم دارد، گفت: ما نباید فقط به پول فکر کنیم و همین که ملت از نمایشگاه بازدید می‌کنند، ما به اهداف خودمان می‌رسیم و ان‌شاءالله کمی فروش در روزهای آینده جبران می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد: به نظر می‌آید نمایشگاه امسال با اُفت 20 تا 30 درصدی بازدیدکننده همراه بوده و به همین میزان هم فروش آن کم شده است. شاید دلیل این مسئله آن است که امسال امتحانات دانش‌آموزان را به خاطر انتخابات ریاست جمهوری عقب کشیدند و لذا دانش آموزان الان در خانه مشغول مطالعه برای امتحان هستند. شاید هم یک دلیلش این باشد که بخش بین‌الملل را از مصلی برده‌اند بیرون و شاید هم دلیل دیگرش مسائل اقتصادی مردم باشد. از طرفی ممکن است تبلیغات کم نمایشگاه کتاب در صدا و سیما باشد.


از سوی دیگر، رییس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران هم با تأیید کاهش چشم‌گیر فروش کتاب تا 50 درصد نسبت به سال گذشته در بخش‌ بین‌الملل، گفت: توقع فروش خیلی پایین‌تر از این را داشتیم و اگر کاهش فروش در این حد است، باید اظهار خوشبختی کنیم. محمدرضا وصفی که با ایسنا گفتگو کرده، در رابطه با کاهش 50 درصدی فروش کتاب در بخش ناشران بین‌الملل، گفت: دلیل کاهش فروش امسال را باید از جیب مردم پرسید، ضمن این‌که حقیقتا من آمار فروش را ندارم، ولی کاهش فروش کتاب با توجه به شرایط اقتصادی یک سال گذشته طبیعی است. من توقع خیلی پایین‌تر از را داشتم و اگر کاهش فروش در حد 50 درصد نسبت به سال گذشته باشد، با توجه به وضعیت اقتصادی باید اظهار خوشبختی کنیم که با همه‌ سختی‌ها و گرفتاری‌ها باز هم گردشی رخ داده است.

 

با شرحی که گذشت باید منتظر ماند و در روزهای آینده آمار متناقض دیگر و یا هماهنگ شدن همه آمارها و اظهارنظرها را مشاهده کرد؛ آماری که به احتمال زیاد بر رونق بازار نشر و افزایش میزان بازدیدکننده و خریدار و سرانه مطالعه تاکید دارد و از گرانی و فشار اقتصادی و رکود بازار نشر در آن خبری نیست چراکه مسئولان، کوچک تر شدن سبد خرید کتاب را با مقایسه عدد بزرگتر شده خرید، می سنجند و آن را به اسناد افتخارات خود اضافه می کنند!

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    97 5
    اگه یار مهربان بود که اینقدر خرج رو دست ما نمیگذاشت
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    141 0
    عزیزم مردم تازگی ها با خیلی چیزها قهر کردن یا مجبور به قهر شدن که کتاب یکی شونه !
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    مردم با سانسور و نشر کتابهای سفارشی قهر کرده اند!
    • محمد US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      75 16
      بابا تو دلت خوشه مردم به نون شب محتاج هستن کی به فکر سانسوره لبنیات و میوه و گوشت نمیشه خرید اجاره مسکن ندارن بدن
    • افشین IE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      2 5
      محمد عزیز؛ درست است که به فرمایش شما اکثر مردم به نان شب محتاجند، اما اندیشه هم نیاز به تغذیه دارد. وقتی که مایحتاج حداقلی همه مردم تامین شد، آنوقت بنشینند به چه بیاندیشند و فکر کنند؟ از این زاویه هم نگاه کن.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    129 2
    مردم نون شب ندارن بخورن شما توقع دارین بیان کتاب بخرن؟؟؟؟همین بازدید کننده های کمم نصف بیشترشون دانشجو دانش اموز هستن که با بن هایی که دارن اومدن خرید و مجبورن کتاب بخرن
  • بدون نام PL ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    89 1
    گرونه اقا گرونه
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    86 0
    ما همیشه انتظار داریم من درآوردی مدیریت کنیم و بعد نتایج عالی هم بگیریم.
  • امین IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    51 3
    مردم نون ندارن بخورن ، کتاب برای چی ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    16 27
    در عصر دیجیتال یار مهربان هم دیجیتال شده است. این پوست اندازی ساز و کار جدیدی میطلبد. با این قوانینی که به سهولت میشکند نمیتوان یار مهربان را در عصر دیجیتال زنده نگهداشت. قانون حفظ سرمایه های فکری باید در کشور جدی گرفته شود وگرنه در عصر دیجیتال راه به جایی نخواهیم برد.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    33 5
    كجاي دنيا نمايشگاه كتاب برگزار ميشه مگه عرضه كتاب راههاي آسانتري نداره كه بايد يك صبح تا شب وقت بگذاري كه آيا فلان كتاب رو بخري يا نه اونايي كه از شهرستانها ميان كه ديگه ول معطلند آيا نميشه هرساله مدت زماني را اختصاص بدهند به اين كه ناشران همه كتابها را با تخفيف ارايه كنند آنهم در همه فروشگاههاي كشور الان با وجود اينترنت خيلي راحتتر ميشه كتابي را پيدا كرد و خريد اين كار براي زماني بود كه هنوز اينترنت نبود ولي همچنان اصرار بر برگزاري اين نمايشگاهها داريم كه باعث اتلاف وقت و انرژي و ترافيك و .... ميشه
  • بدون نام EU ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    56 0
    كتابهاي حل المسائل و راهنماي كنكور و غيره را قاطي نكنيد. من سال 40 يك ريال يك ريال جمع ميكردم كتاب مي خريدم تيراژ كتاب بود 10 هزار تا حالا 500 تا اين بلا را ارشاد و مميزان كتاب سر نشر آورده اند. اثر كتاب نخواندن را 20 سال ديگر مي شود ديد . همانطور كه شير كافي نخوردن را كودكي پوكي استخوان در ميان سالي را همراه دارد. سانسور كتاب به شعور مردم و مهمتر از همه توهين به حكومت است .
    • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      13 0
      بهترین کامنتی که دیدم همین بود.ناشران شاکی هستند؟من خودم نویسنده ام برای کتاب همه انتشارات رو رفتم.وقتی میگی شعر داری میگن نه.داستان کوتاه یک نه بزرگتر.فقط رمان بازاری داری بردار بیار.انگار نه انگار باید توی کار فرهنگ باشند.وزارت ارشاد هم از آ«طورف کاری کرده ناشرها از ترس لغو مجوز پا جلو نگذارند.فیمت کتابهای 20 بار چاپ قدیم هم که مشخص است چرا نباید اوضاع کساد باشد به این ترتیب؟نسل امروز نسل ماهواره ببین و اینترنت باز.فراموش نکنیم که نویسنده و منتقد انگلیسی زبان گفتند با وجود اینترنت هیچگاه نباید از کتاب غافل شد چرا که فرق کتاب و اینترنت فرق دریاچه و دریاست هیچ وقت وسعت کتاب رو نادیده نگرفتیم که این سالها
  • محمد US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    46 3
    مردم خرج روزانشونو ندارن کتاب بخرن چه کار کتاب گرون نمیشه خرید با 50 هزارتومان چه کتابی میشه خرید ؟ فقط میشه جلد کتاب خرید
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    35 1
    سال 83 کتاب 300صفحه ای رو میخریدیم 1600-1700.تازه همین هزینه زو هم به زور استاد پرداخت میکردیم.الان همون کتابو باید 40-50 هزار تومن پول بدی.مسعولین هنوزم پافشاری دارن بر اینکه: همه چی آرومه...
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    34 0
    ملت بيشتر به فكر قيمت پرايد و نتيجه شوراي رفاقت و نتيجه حكم مجرمان اقتصادي و شهرام جزايري و امور حاشيه اي و زمان واريز يارانه و دليل توسعه مواد فروشي و عاملين ان اند و امثال ان... . بعيد است شاخص توسعه انساني افزايش يابد. قيمت كاغذ 3 برابر شده و امكان تهيه نان شب نيست چه برسد به كتاب. در كل وضعيت سواد و درك عوام رو به سقوط و نزول است. از كتاب و مطالعه بيزاري وجود دارد.
  • بابک IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    33 1
    آیاواقعا لازم است در شرایطی که فقط نام و خاطره ای از کتابفروشی ها باقی مانده ، نمایشگاه کتاب برگزار کنیم ؟
  • نازنین IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    45 0
    من از 9 سالگی تا الان که 22 سالمه هر سال حداقل یه بار نمایشگاه رفتنم این چند سالی که نمایشگاه اومده مصلی هیچ وقت راه رفت و آمد انقد خلوت نبود نه اینکه خلوت باشه ها نسبت به سال های قبل منظورمه کاری به شبستان نداریم و اکثر غرفه ها شده کتاب های مذهبی که نمی فهمم چرا باید تو ناشران عمومی باشه خب یه سالن مذهبی بذارن خسته شدیم از بس عنوان یکسان برا کتاب های یکسان و انتشارات مختلف خوندیم قیمت زیاد هم که نیازی به دوباره گفتنش نیس
    • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      14 0
      کاملاً موافقم بیشتر ناشران کتابهای مذهبی با عناوین تکراری دارند که اگر در یک سالن مجزا قرار بگیرند برای خودشان هم بهتر است
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    18 0
    آقا همه ناشرها کتابهای قدیمشان را آورده اند.من عنوان و کتاب جدید خیلی کم دیدم.
  • شهروند IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    12 0
    کتاب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی وقته حسرت خوندن یه کتاب خوب که بتونه روح آدم را جلا بده رو دلم مونده! اما وقتی آدم برای نون شب و کرایه خونه و آینده مبهم پیش رو خواب هم بهش حرام شده ،چه جای فکر کردن به جلای روح؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    11 0
    قیمت کتاب خیلی بالا رفته و بیشتر از 25 درصد تورم محاسبه شده مصوب هیئت دولت و ملت و بانک مرکزی است. شکاف درامد و کاهش ارزش پول و افزایش قیمت فعالیت خدماتی و اجناس و کالا زیاد شده. اقای محسن رضایی فرموده اند ارزش ریال از سال گذشته تا امسال یک سوم شده. یعنی 100هزارتومان در سال جاری معادل 33هزارتوامان قدرت خرید دارد. در سراشیبی افول و نزول اقتصاد و پول ملی قرار داریم.
  • بازدید کننده RU ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    9 0
    چرا شما فقط رو قیمت مانور میدید؟ کتابا گرونن؟ ...درست... ولی انصافا اگه پول هم داشتیم...تنوع کتابها خیلی پایین بود... کتابهای تکراری اینقدر زیاد بود که آدم خندش میگرفت...مثل اینکه ناشرا امسال از رو دست هم تقلب کرده بودن....
  • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    3 2
    همين الان دنبال يك كتاب ميگشتم . ترجمه كه ماشالله هيچي . چيز درستي يافت نشد تصميم داشتم زبان اصلي بگيرم. قيمت كتاب 150 دلار بود كه با دلار 3-4 تومني ما چي در ميومد ... با يك حركت جالب (سرچ) اسكن شدشو از يك سايت چيني زبان دانلود كردم. با حركت جالب ديگه (پرينت) ميتونم اين 400 صفحه رو با ورقي حداكثر 100 تومن پرينت كنم . نتيجه : نميصرفه واسه مردم.