پرونده بیست ‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از 10 روز بسته شد و به روال هر سال ناشران برگزیده سال و همچنین غرفه‌های برتر نمایشگاه معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم پایانی نمایشگاه کتاب شنبه 21 اردیبهشت برگزار شد.
 
قرار بود محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای سخنرانی آیین اختتامیه بیاید، اما او حضور نیافت و مراسم با بیست دقیقه تاخیر با حضور وزیر ارشاد و سرپرست معاونت فرهنگی در بخش بین‌الملل نمایشگاه جایی که افتتاحیه هم آ‌ن‌جا بود برگزار شد.
 
یکی از مسایلی که درباره نمایشگاه کتاب امسال مطرح شد، خلوت بودن آن در مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین پایین آمدن فروش ناشران عنوان شد، اما وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه که  این موضوع را تکذیب کرد و یادآور شد:«خیلی‌ها آیه یاس می‌خواندند و می‌گفتند که مگر در این اوضاع اقتصادی کسی هم از نمایشگاه کتاب دیدن می‌کند؟ آن‌ها می‌گفتند الان که مردم درگیر مسائل و مشکلات معیشتی هستند و نخبگان هم درگیرمسائل سیاسی و انتخابات، اما حضور میلیونی مردم نشان داد که ملت ما همچنان دوستدار علم و دانش هستند و بدون تردید حضور کتابخوانان حرفه‌ای در این دوره کم نشده است.»
 
او برای اثبات حرف‌اش به آمارهایی که یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت ارشاد صورت گرفته اشاره کرد که بر اساس آن 56.3 درصد ازدیدکنندگان به میزان زیاد و بسیار زیاد از نمایشگاه رضایت داشتند. همچنین بر اساس همین نظر سنجی 37.7 درصد به میزان متوسط از این نمایشگاه رضایت داشتند و تنها 6 درصد اعلام کردند که میزان رضایت‌شان از نمایشگاه کم است.
 
وزیر ارشاد تاکید کرد بر خلاف نظر عده‌ای که فکر می‌کردند که نمایشگاه تهران شور همیشگی را نداشت، اما تفاوت محسوسی دراین زمینه در مقایسه با سال‌های قبل دیده نشد.
 
او البته اذعان کرد اگر قیمت کتاب‌ها کمتر بود حتما از نمایشگاه بیش از این‌ها استقبال می‌شد.
 
امسال در بخش جنبی نمایشگاه‌ برنامه‌هایی برگزار شد، از جمله برای پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد، بزرگداشت شهید مطهری، ولادت حضرت زهرا(س) برنامه‌هایی بود که در نمایشگاه امسال برگزاز شد که به گفته حسینی سعی شده با برنامه‌هایی از این دست همچنین برگزاری نماز در پنج نقطه نمایشگاه سعی شده که فضای معنوی بیشتری بر نمایشگاه حاکم باشد.
 
مقام معظم رهبری مانند هر سال امسال نیز از نمایشگاه کتاب دیدن کردند که به گفته وزیر ارشاد باید به تاکیدات ایشان برای تولدی کاغذ در کشور توجه بیشتری شود.
 
یکی از مسائلی که در نمایشگاه کتاب هر سال مطرح می‌شود تخلفاتی است که ناشران انجام می‌دهد که باعث جمع‌آوری و یا بسته شدن غرفه‌های آن‌ها می‌شود. وزیر ارشاد درباره تخلفات امسال ناشران اعلام کرد: «طبق گزارش‌هایی که داریم، امسال کمترین تخلفات را در نمایشگاه کتاب شاهد بودیم که از این بابت باید از ناشران تشکر کرد.»
 
حسینی همچنین درباره مشکلات بودجه که ارشاد با آن مواجه است تاکید کرد اگر از صنعت نشر حمایت بیشتری شود قطعا این صنیت رونق می‌گیرد و ما هم این را می‌دانیم، اما همه چیز دست ما نیست.
 
او گفت: «دیروز هم در خطبه‌های نماز جمعه از نمایندگان خواستم که اگر نمی‌توانند بودجه بخش فرهنگ را افزایش دهند لااقل ردیف بودجه نشر ما را بیشتر کنند تا ما بتوانیم کتاب‌های بیشتری از ناشران خریداری و کتابخانه‌های کشور را تجهیز کنیم.»
 
علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد که امسال برای اولین بار سمت ریاست نمایشگاه کتاب را بر عهده داشت، در مراسم پایانی نمایشگاه گفت نمایشگاه کتاب نه تنها نکوداشت کتاب و کتاب‌خوانی و نه فقط برترین جشن دانایی و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی مکتوب کشور است.
 
او ادعا کرد نمایشگاه کتاب پس از بیست و شش دوره برگزاری امروز به سنتی فرهنگی و میراثی معنوی تبدیل شده که دستاوردهای آن متعلق به همه ایرانیان و حتی کتاب‌خوانان جهان بدل شده است.
 
اسماعیلی همچنین نمایشگاه کتاب را فرصتی بی‌قیمت برای تجلیل و تکریم پدیدآورندگان کتاب‌ و رقابت سالم و تعاملات صنفی ناشران، ‌نیازسنجی مخاطبان و در یک کلام تلاش برای تقویت حضور همیشگی کتاب در متن زندگی دانست.
 
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کرد: «پایان جشن کتاب آغاز تجدید عهد اهالی قلم،‌ خانواده چاپ و نشر‌، رسانه‌ها، ‌مطبوعات‌، خبرگزاری‌ها و مسئولان کشور در پیشبرد نهضت کتاب و کتاب‌خوانی است؛ نهضتی که رکن وثیق احیای تمدن اسلامی و مسیر نیل به پیشرفت‌، عدالت‌، معنویت‌، استقلال و خودباوری ملت ماست‌، تحقق چنین آرمان‌ والای دینی و ملی در گرو اهتمام هم‌دلانه دستگاه‌ها‌، نهادها‌ و اهالی فرهنگ است.»

همچنین در مراسم پایانی بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب ناشران برتر به شرح زیر معرفی شدند:
 
نشرهای برگزیده:
ناشر خصوصی / تهران: انتشارات سخن‌
ناشر خصوصی / شهرستان: انتشارات دلیل ما
برگزیده بخش دولتی: انتشارات سمت
ناشران خصوصی کودک و نوجوان / تهران: انتشارات قدیانی
ناشران خصوصی کودک و نوجوان / شهرستان: انتشارات براق
نشرهای شایسته‌ تقدیر:
انتشارات نوید شیراز، انتشارات امام صادق (ع)، انتشارات سوره مهر، انتشارات افق‌، انتشارات عروج اندیشه
بخش ناشران الکترونیک: انتشارات نور
بخش بین‌الملل: انتشارات شباویز

همچنین غرفه‌های برتر در بیست ‌و ششمین نمایشگاه کتاب تهران به شرح زیر معرفی شدند:
 
انتشارات تلاوت آرامش
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌
انتشارات دانشگاه پیام نور
انتشارات آرما
انتشارات نوپردازان
انتشارات لوح دانش
انتشارات جامعة القران کریم
برترین غرفه‌های بین‌الملل: انتشارات نگارستان آبی در حوزه‌ ناشران لاتین و مؤسسه العلمی
غرفه‌ی برتر بخش ناشران الکترونیک: مرکز تحقیقات علوم رایانه‌ای اصفهان
 

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    3 1
    خدایا شکررررررررررررررر تورو به هر چی میپرستین نمایشگاه رو ببرین سر جای اولش پدرمون تو این 10 روز در اومد.خسته کوفته 1 ساعت تو ترافیک برای رسیدن به خونه.