عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می​گوید بعید است تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده، بیش از 10 نفر باشد.

حجت‌الاسلام سید محمد غروی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به تعدد و تکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مسولیت شورای نگهبان در تایید صلاحیت این افراد، گفت: شورای نگهبان شاخص‌هایی برای بررسی رجل سیاسی - مذهبی بودن کاندیداها دارد. ظاهرا اخیرا هم مجلس طرحی را آماده کرده بود و شورای نگهبان خودش بر روی آن کار کرده و سازوکار مناسب تری را هم در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: گمان می کنم حاصل این سازوکار آن باشد که کسانی از بین کاندیداها، مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرند که غیر از جنبه دینی و ایمانی‌شان و التزام به مسائل شرعی و ولی فقیه، باید در حدی باشند که بتوانند مسئولیت ریاست جمهور را عهده‌دار شوند. افرادی که پیش از این مسئولیتی اجرایی در حد نسبتا کلان را داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه رد صلاحیت کاندیداها نباید غیرعادی تلقی شود، گفت: رد صلاحیت ها به معنای آن نیست که خدایی ناکرده فردی انقلابی یا تابع ولایت نیست یا از نظر تعهد دینی یا مدیریتی مشکل دارد. بحث این است که رییس جمهور باید کسی باشد که لااقل هرکسی پرونده کاری و اجرایی او را در نظام دیده لااقل بگویند این فرد کف خصوصیات رییس جمهور شدن را دارد و می تواند رییس جمهور شده و نقش ایفا کند. ولو اینکه اصلح نباشد ولی در حد صالح باید باشد.
این چهره سیاسی اصولگرا با تاکید براینکه کسانی که در این حد و حدود نباشند نباید مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرند، گفت: ممکن است کاندیداها شاخص های مثبتی داشته باشند. برای مثال یک استاد دانشگاه یا مسئول اجرایی یک اداره یا ...باشند. اما این ها وظایفی است که اعمال مدیریت وسیع و کلانی را احتیاج نداشته است. طبیعتا این دسته از افراد نباید در دایره تایید صلاحیت های شورا قرار گیرند.
غروی در ادامه با بیان اینکه نمی توان پیش بینی کرد که خروجی شورای نگهبان تایید صلاحیت گسترده باشد یا نه؟، اظهار داشت: با این وجود حدس ما و دیگران این است که با توجه به این شاخص‌ها، رییس جمهور باید فردی باشد که ظرفیت اداره کشور را داشته باشد. از بین کاندیداهای موجود تقریبا بین 8 تا 10 نفر تایید صلاحیت می شوند. تجارب گذشته هم این را نشان می دهد. بنابراین اینگونه نیست که 50 نفر تایید شوند که مردم را در انتخاب دچار دشواری کنند.
وی ادامه داد: این تعداد فعلی کاندیداها طبیعتا باید تقلیل پیدا کند. فارغ از اینکه برخی از این افراد یا به نفع یکدیگر کنار می کشند - چون می بینند در نظر سنجی‌ها رتبه بالایی ندارند- یا برخی از آنها هر چقدر هم تلاش بکنند رای آور نیستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه شورای نگهبان در این دور از انتخابات از کاندیداها برنامه خواسته است، گفت: همین که شورای نگهبان از کاندیداها برنامه خواسته به عقیده من یک نوع آزمون است که آیا این کاندیداها قد و قواره رییس جمهور شدن ولو در حد کف را دارند یا نه. یعنی برخی از این افراد که سابقه روشنی ندارند برای اینکه حق‌شان ضایع نشود از آنها برنامه بخواهند. گمان نمی کنم از همه این برنامه را بخواهند. این برنامه هم نشان می دهد که آیا این افراد ولو در حد کف، در سطح ریاست جمهوری هستند یا نه.
غروی خاطرنشان ساخت: شورای نگهبان نمی خواهد از نظر خودش اصلح را انتخاب کند. بلکه تلاش دارد که کاندیداها مجموعه شرایط را داشته باشند تا بشود او را تایید کرد که اگر احیانا مردم هم به او رای دادند، بتواند رییس جمهور قابلی باشد. در واقع شورای نگهبان در حد این نیست که افراد را سوا کند یا کسانی که در رتبه بالاتری هستند را انتخاب کند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =