خبر ورود خودروهای سبک گازوئیل سوز به بازار مشابه خبر ورود خودروهای سی ان جی سوز در 10 سال پیش و خودروهای ال پی جی سوز در 15 سال پیش است.

آذرجزایری: روزی استفاده از سی ان جی در خودروها به عنوان سیاست اصلی دولت یاد می شد و برای همین منظور از شعار مسیر سبز بهره برده می شد امروز با گسترش جایگاه های سی ان جی سوز خبر از در اولویت قرار گرفتن خودروهای سبک گازوئیل سوز می رسد.
به گفته وحید نوروزی مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست، 15 سال پیش عده ای با شعار استفاده از گاز به جای بنزین در سبد سوخت کشور ال پی جی را وارد سیستم حمل و نقل شهری کردند. 10 سال پیش هم همین عده سوخت سی ان جی را با شعار مسیر سبز سی ان جی را وارد بازار سوخت کشور کردند و امروز همان عده به دنبال آوردن سوخت گازوئیل در خودرهای سبک هستند اما تنها کسانی که در این وسط ضرر می کنند مردم هستند.
وی متذکرشد: مسوولان باید توضیح دهند که با چه سیاستی به دنبال وارد کردن خودروهای سبک گازوئیل سوز هستند در حالیکه تا پیش ازاین سی ان جی در اولویت اول سوختی کشور قرارداشت اما امروز مشاهده می شود که در سبد سوختی کشور رتبه خودروهای سبک گازوئیل سوز بالاتر از سی ان جی سوزاست.
وحید نورزی از پایین بودن کیفیت گازوئیل تولیدی کشور می گوید و تاکید دارد استفاده از خودروهای سبک گازوئیل سوز در کشورهای اروپایی و یا ژاپن بسیار مناسب است چراکه میزان گوگرد موجود در گازوئیل آنها 10 ppm است اما در کشور ما تنها برای اتوبوسرانی کشور گازوئیل با گوگرد 500 ppm تولید می شود و دیگر خودروها از گازوئیلی استفاده می کنند که گوگرد در آن بین 7 تا 10 هزار ppm است.
مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست، نسبت به بحرانی هشدار می دهد که در صورت ورود خودروهای گازوئیل سوز گریبان مردم را خواهد گرفت. نوروزی اثرات مخرب ناشی از استفاده از گازوئیل درخودروهای سبک را در افزایش سکته قلبی، مشکلات ریوی و تنفسی جستجو می کند و معتقد است: دود استفاده از گازوئیل ایرانی در خودروهای سبک گازوئیل سوز به چشم کودکان، افراد مسن و کسانیک ه بیماری های قلبی و تنفسی دارند خواهد رفت.
به گفته وی اگرچه مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از تولید گازوئیل با استانداردهای یورو 4 و 5 خبر می دهند و قراراست در ماه آینده این نوع سوخت وارد بازار شود اما این خبر تنها در حد یک وعده است و نمی توان به آن اعتمادی داشت.
نوروزی خواستار تست گازوئیلی شد که مسوولان پالایش و پخش مدعی هستند با کیفیت یورو 4 و 5 تولید می شود.
به گفته مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست، تصمیم های گرفته شده در خصوص تغییر جایگاه سوخت ها در سبد سوختی کشور تصمیم های هیجانی و سلیقه ای است که قطعا مردم از آن ضرر خواهند کرد.
این درحالی است که یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران تاکید دارد در حال حاضر امکانات کشور جوابگوی حضور خودروهای سبک گازوئیل سوز نیست.
وی متذکرشد: متاسفانه در حال حاضر در کشور تکنولوژی کنترلی برای خودروهای دیزلی نداریم. به گفته او تنها در صورتی می توان خودروهای سبک گازوئیل سوز را به کشور وارد کرد که کاتالیست احیاء، کاتالیست اکسیداسیون و فیلتر ذرات برروی خودروها نصب شده باشد.
براساس اظهارات رشیدی تنها در صورتی می توان خودروهای سبک گازوئیل سوز را وارد بازار کرد که پالایشگاه های ایرانی بتوانند گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 تولید کنند در عین حال تکنولوژی های لازم برروی خودروها نصب شده باشد.
این درحالی است که از سال 1389 تا کنون خبر از تولید سمندهای گازوئیل سوز به گوش رسیده و براساس اظهارات مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال مذکور ایران خودرو آمادگی تولید سمند گازوئیل سوز را داشته اما این وزارت نفت بوده که امکان تولید گازوئیل با استانداردهای بالا را نداشته است.
این اظهارات در حالی است که پیش از این خبر از طراحی موتور دیزلی در ایران خودرو به گوش می رسید هرچند که آخرین خبرها حکایت از توقف کامل این پروژه در ایران خودرو دارد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ازتلاش یک شرکت خودرویی ایرانی برای ورود خودروهای سبک گازوئیل سوز به سیستم حمل و نقل شهری خبر می دهد. براساس پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر قراراست سایپا وانت هایی را با استفاده از سوخت دیزلی وارد بازار کند. تمام این اتفاق ها در شرایطی رخ می دهد که در حال حاضر امکان سوخت گیری خودروهای دیزلی در اغلب جایگاه های شهری وجود ندارد اما ورود خودروهای گازوئیل سوز نیازمند سرمایه گذاری هنگفت و ایجاد پمپ هایی برای سوخت گیری این خودروها در جایگاه ها است یعنی همان راهی که روزی برای سی ان جی و ال پی جی رفته ایم در حالیکه هنوز مشخص نیست مسئولان سوختی کشور بر چه مبنایی سیاست های سوختی کشور را هر ساله تغییر می دهند و تنها هزینه این طرح های ابتکاری را مردم پرداخت می کنند. در حال حاضر سرمایه گذاری بالایی برای ورود سی ان جی به سبد سوخت کشور انجام شده و جایگاه های زیادی برای سوخت رسانی به این خودروها صورت گرفته در حالیکه این سوخت مدتهاست به حاشیه رفته و ظاهرا این روزها خودروهای سبک گازوئیل سوز در بورس قرار گرفته اند اما معلوم نیست چه کسانی به دنبال چنین طرحی هستند. طرحی که نه بسترهای آن فراهم است و نه از لحاظ محیط زیست توجیه لازم را دارد.

 

39221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =