با تصویب مجلس، دولت یازدهم چاره ای جز افزایش قیمت هر لیتر گازوئیل نیمه یارانه ای به 210 تومان ندارد.

آذرجزایری: دولت در لایحه بودجه سال 92 درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها را از 60 هزار میلیارد تومان به 120 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود و دراین راستا مجلس نشین ها هم در کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از کسری بودجه در سال 92، افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی را تصویب کردند. در صحن مجلس هم روز گذشته درآمد 50 هزارمیلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها و نیز افزایش 38 درصدی نرخ حامل های انرژی به تصویب رسید. در صورت اجرایی شدن این مصوبه و افزایش قیمت حامل های انرژی به طور مساوی و به میزان 38 درصد، باید انتظار فروش هر لیتر گازوئیل نیمه یارانه ای به نرخ 210 تومان و هر لیترگازوئیل آزاد به نرخ 480 تومان داشت.

البته این افزایش قیمت ها شامل قیمت گاز خانگی،سی ان جی، بنزین و دیگر حامل های انرژی هم می شود. براساس بررسی های صورت گرفته احتمال افزایش قیمت بنزین به هر لیتر 1060 تومان تشدید شده اما در مورد قیمت گاز خانگی که روزی قبل از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها هر متر مکعب 10 تومان بود احتمالات از رقم جدید هر متر مکعب 140 تومان حکایت دارد. 

 


در مرحله اول هدفمندی یارانه ها قیمت هر متر مکعب گاز خانگی تا 100 تومان افزایش یافت و امروز خبر از افزایش 40 تومانی هر مترمکعب می رسد.
این درحالی است که در زمستان 89 افزایش قیمت گاز در قبوض،موجی از گلایه ها از سوی مردم و مجلس را به همراه داشت تا جایی که هزینه گاز مشترکان به صورت اقساطی در نظر گرفته شده و برخی از مشترکان به صورت قسطی این مبلغ را پرداخت کردند.بنابراین این احتمال وجود دارد که زمستان 92 نیز افزایش قیمت گاز باعث مشکلاتی برای شرکت ملی گاز و مردم شود.
گاز سی ان جی نیز از جمله حامل هایی است که شامل افزایش قیمت خواهد شد. روزی هر مترمکعب گاز سی ان جی 40 تومان عرضه می شد اما امروز احتمال عرضه به نرخ 415 تومان در هر متر مکعب تشدید شده است. در حال حاضر هر مترمکعب گاز سی ان جی 300 تومان عرضه می شود.
بهای سوخت هواپیما نیز احتمالا به هزار تومان در هر لیتر خواهد رسید. هرچند که این اظهار نظرها موجب شده تا مسوولان هواپیمایی کشور از احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر دهند. بنابراین در صورت تصویب چنین رقمی باید منتظر افزایش حداقل 40 درصدی قیمت بلیت هواپیما بود. درحالیکه در پاییز سال گذشته قیمت بلیت هواپیما افزایش چشمگیری داشته اما بازهم خبر ازافزایش قیمت ها در این بخش به گوش می رسد.


 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    8 1
    چرا اینطوری گران میکنید یکدفعه بگید بنزین لیتری 1 میلیون تومان .
  • بدون نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    8 0
    بهتره در عدد دو ضربش کنید و دو برابرش رو بگیرید تا حال همه گرفته بشه بعد کم کم بیاریدش پایین بعد همه خوشحال میشن میگن ارزونی شد
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    9 0
    افزایش قیمت بنزین و گازوئیل روی قیمت همه چیز تأثیر میذاره و موج گرونی جدیدی تو راهه