در حالی که طیف های مختلفی در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کرده اند، دیدگاه تمام کاندیداها نسبت به قانون هدفمندی تشابهات فراوانی دارد.

علی پاکزاد: نگاهی گذرا به اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم نشان می دهد، تقریبا تمامی کاندیداهای مطرح در مورد قانون هدفمندی دیدگاهی مشابه دارند و ضمن تاکید بر جرأت دولت دهم در اجرای این قانون، معتقدند که نحوه اجرای این قانون درست نبوده است.
این کاندیداها معتقدند که نمی توان از قانون هدفمندی عقبگرد کرد و باید اجرای این قانون ادامه پیدا کند ولی این امتداد با توجه به دیدگاه هر یک از کاندیداها به یک روش صورت می گیرد، از توزیع یارانه دربخش کشاورزی که توسط محسن رضایی مطرح شده تا هفت گام بیان نشده زاکانی.
در این میان تنها کسی که در مورد قانون هدفمندی سکوت کرده و یا حداقل انعکاس رسانه ای در مورد دیدگاه وی موجود نیست، سعید جلیلی است، اما دیگر کاندیداها ضمن تاکید بر ادامه اجرای قانون متفق القول هستند که باید این قانون اصلاح شود. 

دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم در مورد هدفمندی یارانه ها
نام کاندیدا اظهار نظر
اکبر هاشمی رفسنجانی هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و رونق زمینه کسب و کار در کشور بود نه توزیع پول بین مردم.
 (در دیدار جمعی از طلاب، استادان و دانشجویان استان کرمان مقیم شهر مقدس قم، 22خرداد 91)
ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ، ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﻮﺩ ﺍﮔﺮ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ‌ﺷﺪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻓﻌﺎﻝ ﻭ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﯿﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺯﻣﯿﻨﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺗﻮﻟﯿﺪﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻭ ﺧﻄﺮﺍﺕ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﮐﻨﺪ.
 (ﺩﺭ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﻣﺪﺭﺳﯿﻦ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ‌ﻫﺎ، 17 مهر 91)
اسفندیار مشایی تمامی گروه ها در سالیان گذشته بر ضرورت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکید داشتند، اما جسارت لازم را برای اجرای این قانون نداشته و یا شرایط را مهیا نمی دیدند. افراد به رییس جمهوری گفتند که چرا مسئولیت سنگین اجرای هدفمندی را به عهده می گیرید؟ که دکتر احمدی نژاد در پاسخ گفت که اگر فدای این کار شوم، ارزش دارد. با اجرای فاز اول هدفمندی هیچ کدام از پیش بینی های منفی ، محقق نشد و دولت توانست تورم را که به عنوان خطری در اجرای هدفمندی مطرح شده بود، کنترل کند. اما متاسفانه در پاییز سال ۹۰ فضایی مهیا شد که نوسان ارز و طلا موجب برهم خوردن تعادل بازار شد. این برهم خوردن تعادل بازار عده ای را تحریک کرد که به سمت خرید ارزهای خارجی از جمله دلار بروند که این روند تاثیر منفی بر اقتصاد کشور داشت و دشمن با استفاده از این اتفاق تحریم های بیشتری را اعمال کرد. اعمال این تحریم ها در این مدت بی سابقه بود. اما متهم کردن دولت به ایجاد مشکلات اقتصادی از سوی برخی ها در داخل واقعا بی انصافی است.
( مصاحبه با ایرنا، 5 فروردین 91)
علی رضا زاکانی اجرای سهمیه بندی بنزین هنر مجلس هفتم و هنر دولت نهم در تصویب و اجرای این قانون بوده است. هدفمندی یارانه ها نیز از این دست است. قانون هدفمندی یارانه ها یک سیاست اصلاح دقیق است اما شیوه اجرای آن اشتباه بوده است.ما برای هدفمندی یارانه ها مطالعات جدی انجام داده ایم و حدود ۷ گام برای آن پیش بینی کرده ایم که در ارائه برنامه هایمان حتما آنها را به مردم خواهیم گفت.
(در جمع دانشجویان انجمن مستقل در دانشگاه تربیت مدرس،29 فروردین 91)
حسن روحانی قانون هدفمندی یارانه ها، قانون خوبی است. بحث هدفمندی یارانه ها از زمان دولت آقای هاشمی مطرح بود. ایشان در مجلس چهارم مصمم بود که هدفمندی را اجرا کند اما مجلس مخالفت کرد. کارشناسان آقای خاتمی هم مدتی در پی تدوین لایحه هدفمند کردن یارانه ها بودند.قانون هدفمندی یارانه​ها شکل پرداخت یارانه را تغییر داده است. به گونه ای که به جای پرداخت یارانه در قالب قیمت کالا، بخشی از آن را به شکل نقدی به مردم پرداخت کنند. اما اینکه به قول شما تورم و گرانی، اثر یارانه نقدی را کم کرده است؛ از مسائلی است که جای بحث دارد. اصل هدفمندی یارانه​ها باید دنبال شود و مراحل بعدی آن نیز اجرا شود. منتها باید برنامه ریزی شود که از آثار سوء جانبی آن جلوگیری شود. یکی از این آثار سوء جانبی این است که مردم یارانه نقدی دریافت می​کنند ولی با گرانی اجناس هم مواجه می‌شوند. باید این مسائل را در کنار هم حل کرد.
(نشست خبری ،21 فروردین 92)
سعید جلیلی -
محمدرضا عارف نحوه پرداخت یارانه‌ها یکی از دغدغه‌های دولت بعد از تشکیل انقلاب اسلامی بوده است که یکی از اقدامات خوب دولت دهم، شهامت اجرای این طرح بوده است.البته اجرای این قانون با اشکال مواجه بود و باید 30 درصد از درآمدهای آزاد شده سهم صنعت می‌شد و همچنین عرضه و تقاضا به هم نمی‌خورد اما این امر انجام نشد، تولید مشکل پیدا کرد و عرضه و تقاضا متعادل نشد.یکی از برنامه‌های اجرایی در صورت رییس‌جمهور شدن، اجرای کامل فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت سهم بخش صنعت و سپس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست.
(ایسنا، 14اردیبهشت92)
علی اکبر ولایتی هدفمندی یارانه‌ها در این دولت اجرا شد، اما این برنامه باید آنگونه که مجلس تصویب کرده بود،پیش می‌رفت یعنی به صنایع 30 درصد، بخش اداری 20 درصد و به بخش عمومی کشور 50 درصد تعلق می‌گرفت که متأسفانه به دلیل تعلق نگرفتن هماهنگ این اعتبارها تعطیلی صنایع را شاهد هستیم. هدفمندی یارانه‌ها برای پیشرفت اقتصادی کشور لازم و ضروری است و از تحت فشار قرار گرفتن افرادی که در جامعه ضعیف هستند، جلوگیری می‌کند.
(ایسنا، 28 فروردین 92)
محسن رضایی هدفمندی‌ یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت و سفرهای استانی را 'اصلاح‌شده' ادامه می‌دهم، در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به تولید توجه نشده است. ما علاوه بر اینکه مرحله دوم را تولیدی و درآمدی می‌کنیم، یک یارانه سبز هم خواهیم داد و این اصلاح را هم انجام می‌دهیم که بخش کشاورزی با کمک یارانه سبز با تحول مواجه بشود.این یارانه سبز را به 8 مورد خواهیم پرداخت. برای مکانیزه کردن کشت ما یارانه می‌دهیم.
(تسنیم، 21 فروردین 92)
محمدباقر قالیباف اگر توفیق اداره مملکت را در دوره یازدهم ریاست جمهوری داشته باشم هدفمندی یارانه‌ها را ادامه می‌دهم،‌ هدفمندی یارانه‌ها طرح بسیار خوبی است اما نتایج منفی آن ریشه در سوء مدیریت دارد.
 برای اقشار کم برخوردار جامعه به ویژه در روستاها یارانه کار می‌دهم تا بوسیله یارانه کار، به مقوله کشاورزی رونق داده شود؛ هم‌چنین در حوزه اشتغال با ظرفیت عظیم و کارآمد جوانان ایجاد پنج میلیون شغل دشوار نیست.

(سایت انتخاب، 9 فروردین 92)
حداد عادل معتقدم این طرح یک گام بسیار موثر برای اصلاح عیوب اصلی اقتصاد کشور است. طبیعی است که یارانه‌ها ادامه پیدا می‌کند و قطع یارانه‌ها در شرایط فعلی کاری نیست که هیچ دولتی بتواند آن را انجام دهد اما در دراز مدت باید تصمیم‌گیری شود.
تفکر هدفمندی یارانه‌ها از طرف آقای احمدی‌نژاد یک تفکر درست بود و برای اجرای آن کار عظیمی در کشور رخ داد، اما طبق قانون مجلس که قرار بود 30 درصد پول اضافه این درآمد را به بخش تولید بدهند عمل نشد و بخش تولید با این مشکلات مواجه شد. این صحبت‌ها در حالی انجام می‌شود که این روزها ایشان صحبت از دو تا پنج برابر کردن یارانه‌ها می‌کنند که به دلیل اثرات تورمی، نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند.


(سایت شخصی، ا دی 89)


/22231 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    1 0
    سعید آقا --جلیلی رو میگم-- از همون اول هم بدون برنامه وارد این میدان شد