به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی خبری شبکه دو درباره فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان و موضوع بررسی توان جسمی نامزدها، گفت: ممکن است برخی افراد سوابق مهمی داشته باشند، اما ما بررسی کردیم که وی توانایی بار سنگین ریاست جمهوری را در حال حاضر ندارد؛ بنابراین شرایط سنی هم به عنوان یک شرط مدیریتی در نظر گرفته شد.
کدخدایی ادامه داد: گاهی فردی جوان است و تجربه ندارد ولی گاهی فردی سابقه دارد ولی به لحاظ سنی شرایط کار سنگین ریاست جمهوری را ندارد و همه این موارد در کنار هم سنجیده می شوند و چرا که پست ریاست جمهوری با دیگر پست ها متفاوت است.
فهرست نامزدهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان را[ ایـــنـــجــــا] ببینید.
اعتراض به نظر شورای نگهبان معنا ندارد
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص شکایت نامزدها هم اظهار داشت: طبق قانون اعتراض به نظر شورای نگهبان معنا ندارد و رای این شورا نهایی است.
وی در پاسخ به این پرسش که مصلحت سنجی تا چه میزان در نظر شورای نگهبان تاثیر گذار است، گفت: اگر مصلحتاندیشی به این معنا باشد که خدای ناکرده معیارهای قانونی را مدنظر قرار ندهیم و سراغ این برویم که این فرد از چه گروه و جناحی است، خیر. شورای نگهبان در چارچوب مصالح عالی نظام حرکت میکند و در این چارچوب به وظایف خود عمل میکند.
وی گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها تابع قانون اساسی، قانون عادی و مصالح عالی نظام است.
کدخدایی همچنین تاکید کرد: وقتی اسامی عرضه میشود، افراد با معیارهای قانونی تطبیق داده میشوند و هرکدام از اعضا رای مستقل خود را میدهند. البته شناخت اعضا نسبت به افراد ثبتنامکننده مهم است. مثلا ممکن است کسی اکنون جزو مقامات باشد، سابقه اجرایی نیز قبلا داشته باشد و گزارش خلافی در مورد عملکرد وی داده نشده باشد و دارای ویژگیهای قانونی نیز باشد؛ بنابراین توان مدیریت این فرد در ذهن اعضا شکل میگیرد و اعضا به این نتیجه میرسند که بر اساس معیارهای قانونی این فرد شرایط لازم را برای ریاستجمهوری دارد.
درباره انتخابات ریاستجمهوری آنچه ملاک بوده و هست قانون اساسی و قانون انتخابات ریاستجمهوری است
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ممکن است فرد دیگری نیز باشد که اکنون مقامی دارد و اخیرا سمت کسب کرده و ما در مورد آن تحقیق میکنیم که آیا او میتواند بار سنگین ریاستجمهوری را بر عهده بگیرد و با توجه به وظایفی که بر عهده دارد و وظایف یک رییسجمهور، ممکن است در بررسیها در ارتباط با توان مدیریتی او تردید حاصل کنیم و رای ندهیم.
کدخدایی درباره معیارها برای احراز صلاحیت ثبتنامکنندگان برای انتخابات ریاستجمهوری نیز گفت: درباره انتخابات ریاستجمهوری آنچه ملاک بوده و هست قانون اساسی و قانون انتخابات ریاستجمهوری است و ما به چیزی فراتر از آن نمیتوانیم ورود کنیم. طبیعتا اعضای شورای نگهبان با فضای سیاسی مختلف آشنا هستند و در مورد مباحث گوناگون در جریانند و از اخبار مطلعند. ما معیارها را تبیین کردیم و به عنوان آییننامه داخلی در شورا مقرر شد به صورت دقیقتری درباره مصداقها این ملاکها و معیارها تطبیق داده شود.
برخی ملاک های احراز صلاحیت ریاست جمهوری: ایرانیالاصل بودن، توان مدیریتی و اعتقاد و ایمان به موازین جمهوری اسلامی
کدخدایی ادامه داد: بر اساس معیارها به افراد رای داده میشد. ملاکها و معیارها شامل مسائلی چون ایرانیالاصل بودن، توان مدیریتی و اعتقاد و ایمان به موازین جمهوری اسلامی بود که باید با مصادیق تطبیق داده میشد و در صورت انطباق این ملاکها با افراد رای مثبت به آنان داده میشد و اگر مجموع آرای مثبت حد نصاب لازم را داشت فرد واجد شرایط شناخته میشد.
دیگر اظهارات سخنگوی شورای نگهبان به شرح زیر است:
*جلسات و بحثهای مختلفی درباره توانایی، سوابق، رفتار و گفتار هریک از افراد ثبتنام کننده انجام میشود و هر یک از اعضا درباره افراد نظری دارند که نهایتا درباره آنها رایگیری میشود. البته اینطور نیست که در یک زمان کوتاه افراد به این نتیجه برسند بلکه در مورد برخی از ثبتنامکنندگان چندین جلسه و ساعتها بحث میکردیم و اختلافنظرهایی وجود داشت.
* معیارهای قانونی به عنوان ملاک اصلی ماست که باید بر اساس آنها افراد ثبتنامکننده را با این معیارها تطبیق دهیم تا واجدین شرایط مشخص شوند و با رایگیری نهایی نسبت به افراد اظهارنظر میشود کما اینکه امشب شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور نیز آن را منتشر کرد. کسانی که رای لازم را نداشته باشند به عنوان واجد شرایط انتخاب نمیشوند.
بند 115 قانون اساسی
* این بند ویژگیهایی را برای کاندیداهای ریاستجمهوری ذکر کرده است. گرچه قانونگذار منع صریحی را نسبت به سایر افراد نگذاشته، ولی با توجه به بند 115 قانون اساسی کسانی که در این عرصه ثبتنام میکنند باید دارای ویژگیهایی باشند از جمله اینکه رجل سیاسی و مذهبی باشند و در بین مردم به این امر شناخته شده باشند. کسانی که دارای این ویژگی هستند میتوانند ثبتنام کنند؛ البته در کنار این شرط، ویژگیهای دیگری نیز عنوان شده و باید کسانی که احراز صلاحیت میشوند دارای این ویژگیها نیز باشند.
* کسی که میخواهد سکاندار اداره کشور باشد باید از توان مدیریت بسیار گستردهای برخوردار باشد تا بتواند کشور را در عرصه داخلی و بینالمللی مدیریت کند. در این ارتباط در شورای نگهبان سوابق افراد و برنامههای آنها سنجیده میشود و ممکن است حتی در این موارد مذاکراتی با افراد صورت گیرد تا بتوانیم تواناییهای آنها را در این زمینه احراز کنیم.
برخی از کاندیداها نیز بعد از ثبتنام برنامههای خود را برای شورای نگهبان ارسال کردند
*برخی از افراد را که کاندیدا میشوند، اعضای شورای نگهبان به طور کامل میشناسند، سوابق آنها مشخص است اما در مورد برخی از افراد ممکن است تردیدهایی وجود داشته باشد. این افراد دعوت میشوند، برنامه ارائه میکنند و گاهی برنامههای آنها در شورا مطرح میشود؛ چنانچه برخی از کاندیداها نیز بعد از ثبتنام برنامههای خود را برای شورای نگهبان ارسال کردند.
*کاندیداها باید معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و آنچه که در قانون اساسی در این زمینه ذکر شده است، باشند. در قانون اساسی مبانی ترسیم شده و اگر کسی قانون اساسی را قبول نداشته باشد و مثلا به برخی از اصول آن معتقد نباشد، این انتظار نباید وجود داشته باشد که در شورای نگهبان مورد پذیرش قرار گیرد.
در شورای نگهبان هر فرد به صورت مستقل در مورد هر کاندیدا رای خود را میدهد
* در قانون انتخابات نیز شروطی که در اصل 115 قانون اساسی ذکر شده، تکرار شده است و اعضای شورای نگهبان با این معیارها کاندیداها را مورد ارزیابی قرار میدهند و به سوابق افراد نیز توجه میشود. در شورای نگهبان هر فرد به صورت مستقل در مورد هر کاندیدا رای خود را میدهد و اگر به حد نصاب رسید، آن فرد واجد شرایط شناخته میشود.
/27212
نظر شما