الف در یادداشتی نوشت:

...هاشمی برخلاف توقع جامعه احراز صلاحیت نشد. زاکانی و برخی دیگر نیز حتماً به قرائت شورای نگهبان، رجل سیاسی تشخیص داده نشدند. غرضی نیز به عنوان چهره جدید انتخابات، پدیده خبری دیشب بود. اما همه در انتظار حوادث بعدی هستند. آیت الله هاشمی چه موضعی خواهد گرفت؟ تمکین می کند؟ بیانیه چهارم آیت الله با چه ادبیاتی است؟ احمدی نژاد چه واکنشی نشان می دهد؟ حسب اخبار پراکنده و محفلی هوادارانش استعفا می دهد یا نه؟ آیا رهبر انقلاب ورود می کند؟ ...
اما همه در انتظار واکنش آیت الله هستند. برخی ممکن است ردصلاحیت هاشمی را آغاز فتنه جدید ببینند. این دست افراد بعید نیست که قوای امنیتی و نظامی را هم توصیه به آرایش دفاع و مقابله کنند. برخی که منطقی تر اوضاع را رصد می کنند و از توانمندی ضدانقلاب هم اطلاع دارند و بیشتر هم منش آیت الله را می شناسند، ممکن است روزهای آینده را چون دسته اول، پر تنش نبینند، اما واکنش آیت الله را علیه انتخابات و شورای نگهبان تند و شتاب زده ارزیابی کنند.
واکنش به تصمیم شورای نگهبان را نباید فقط در خیابان و اعتراض و رفتارهای پر تنش دید. بلوغ جامعه سیاسی ایران چنین رفتارهای تند وپر تنشی را بر نمی تابد. واکنش به تصمیم شورای نگهبان می تواند به بدفهمی عمیق اجتماعی تبدیل شود. مردم در کنج خانه باشند اما با ما هم نباشند.
توصیه دلسوزانه و مشفقانه به اعضای محترم شورای نگهبان این است که این دوره خرق عادت کنند و به سوالات افکار عمومی پاسخ دهند. سوالاتی از این دست که:1- مهمترین دلیل برای ردصلاحیت آیت الله هاشمی چه بوده است؟ 2- نسبت تشخیص صلاحیت شورای نگهبان با تشخیص یک سال گذشته رهبری انقلاب برای انتخاب وی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ 3- معیار تایید صلاحیت فردی چون سعید جلیلی چیست؟
سوال رایج این روزها این است که آیا رهبری حکم حکومتی می دهند؟ آیا ممکن است شبیه سال 84 و تایید صلاحیت معین در این دوره نیز برای مشائی و آیت الله هاشمی از حق قانونی خود استفاده کنند؟
با این حال رهبری انقلاب در این دروه بیش از گذشته تاکید دارند که حتی شائبه حمایت ایشان از فرد خاصی نیز نباید ایجاد شود. از سوئی دیگر همواره تصریح کرده اند که همه چیز در مدار و فرآیند قانونی خودش پیش رود. بر این اساس همه شواهد و اخبار حاکی از عدم ورود رهبرانقلاب برای تغییر تصمیم شورای نگهبان است. البته درباره مشائی علیرغم فضاسازی که رئیس جمهور و خود مشائی و ستادهای وی ایجاد کردند، هیچ پیش بینی هم مبنی بر پادرمیانی رهبری و استفاده از حکم حکومتی وجود نداشت. اما برخی درباره آیت الله هاشمی انتظار دیگری دارند.
27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    مشایی بهترین گزینه جهت اداره کشور است
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    تست دموکراسی!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    78 3
    خدا عاقبت رو به خیر کند انشاالله.
  • محمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    تخریب جلیلی آغاز شد....
  • شجاع الدين IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    2 4
    آقاي هاشمي براي تاييد شدن نيامده بودند ،حضور ايشان براي رد صلاحيت شدن بود تابدينوسيله ساير رد صلاحيت شده ها شوكه نشوند ،وي هيچگاه با اصل ولايت فقيه وقانون اساسي زاويه دار نبودند حضور ايشان بعنوان كانديد با آگاهي از نتيجه آن و هزينه كردن از اعتبار فقط كار انسانهاي بزرگ وفرهيخته چون خود اوست . اكنون بد خواهان چون تير خود را به سنگ خورده مي بينند سعي دارند از محل ايشان هزينه كنند.دوم اينكه اي نابغه ،اگر بحث برسوابق است كه مي بايد چند سال ديگه اين كشور نه رييس جمهور داشته باشدو نه . . . از بدو خلقت تاكنون هيچ مادري رييس نزاييده است ،اگر شما چشم تنگتان را كمي بازكنيد ولنگيدن جليلي را ببينيد متوجه سابقه او مي شويد.نكند ارزو داشتيد او نيز شهيد مي شدودست شما بازتر براي رييس شدن.راي من جليلي جوان
  • محمد شفیعی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    3 2
    این خبرگزاری و امثال آن خودشان این حرف ها را می زنند و خودشان شروع می کنند به تخریب و فردا شروع می کنند به کارناوال خبری راه انداختن و گفتن از فتنه و اغتشاش و آشوب و سرانجام تمام کردن آن به نام اصلاح طلبان. این روش چنین رسانه هایی است که در رأس آن کیهان است و فقط به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. حالا می فهمم چرا ستاد هاشمی گفته به رد صلاحیت هاشمی اعتراض نمی کند. به خاطر جلوگیری از سوء استفاده ی چنین رسانه های بیمار است.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    شك نكنيد كه اقاي هاشمي واكنش خاصي نشان نخواهد داد و شك نكنيد جليلي رييس جمهور بعدي است ببينيد كي كفتم
    • ناشناس IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
      1 6
      ان شاءالله که همین طور باشه