اخیراً وجود اسکناس‌های جعلی، فاقد گوشه و از رده خارج، مشتریان سیستم‌های خودپرداز بانک‌ها را به ستوه آورده است.

به گزارش جوان، این روزها تعطیلات که طولانی می‌شود علاوه بر گلایه‌های کلیشه شده هموطنان از شلوغی و ازدحام و ترافیک راه‌ها، مشکل دیگری هم به مشکلات افزوده شده است؛ خودپردازهای خودنپرداز! این سامانه‌های الکترونیک که قرار بود رؤیای دولت الکترونیک در عرصه بانکداری الکترونیکی را محقق کنند، با شروع تعطیلات به تعطیلات می‌روند و دست مسافر و شهروند و در راه مانده را در پوست گردو می‌گذارند! اما این روزها، خودپردازهای بانکی ظاهراً معایب جدیدی پیدا کرده‌اند.

طی روزهای اخیر، تماس‌های پرشماری از سوی هموطنان در مورد اسکناس‌‌های جعلی، معیوب، فاقد گوشه و شماره سریال با اصحاب رسانه انجام شده که مملو از گلایه‌ها، انتقادات و نگرانی‌های هموطنان در مورد اسکناس‌های جعلی یا مشکل‌داری است که خودپردازهای بانک‌های عمدتاً خصوصی در اختیار هموطنان قرار داده‌اند.

افشین - الف که کارمند یکی از دستگاه‌های دولتی است می‌گوید چندی پیش به دستگاه خودپرداز یکی از بانک‌های خصوصی مراجعه کرده و با وارد کردن کارت خود مبلغ مورد نظر را از دستگاه دریافت کرده است اما به علت اطمینان وجه را نشمرده اما بعد از مدتی که نیاز به پول پیدا کرده است در کمال حسرت متوجه شده که 50 هزار ریال کمتر از وجه خود دریافت کرده است
اما معضلات خودپردازها فقط به قطع بودن سرویس یا پرداخت کمتر از مبلغ مورد تقاضا ختم نمی‌شود بلکه اخیراً وجود اسکناس‌های جعلی، فاقد گوشه و از رده خارج، مشتریان سیستم‌های خودپرداز بانک‌ها را به ستوه آورده است.

ایمان احمدی - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی - یکی از همین مراجعان است. او می‌گوید چندی پیش مبلغ 2 میلیون ریال از یکی از خودپردازها دریافت کرده که بخشی از آن تراول ‌چک و یکصد هزار تومان نیز پول رایج بوده است اما زمانی که با همین اسکناس‌ها برای خرید به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه می‌کند در کمال ناباوری متوجه می‌شود که چند اسکناس 50 هزار ریالی جعلی توسط فروشنده کشف می‌شود! او معتقد است عدم رسیدگی سریع مسؤولان به این معضل علاوه بر افزایش نارضایتی مردم، ضربات جبران ناپذیری را به اعتبار نظام بانکی کشور وارد می‌کند.

بر این اساس، خبرنگار ما در راستای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی با دو تن از مسؤولان نظام بانکی کشور تماس گرفت که متأسفانه هیچ کدام پاسخ قانع‌کننده‌ای برای اقناع افکار عمومی ارائه نکردند.
در این رابطه، مهران شریفی، مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت‌های بانک مرکزی گفت: "گزارشی از اسکناس‌های جعلی در خودپردازها به دست ما نرسیده. ضمن آنکه در صورت وقوع هم این کار حتماً با خطای انسانی صورت گرفته. به این معنا که ممکن است تحویل‌دار بانک در دریافت اسکناس‌ها اشتباه کرده باشد.

" این مقام مسؤول در مورد سایر گلایه‌های هموطنان در مورد سیستم خودپرداز بانک‌ها هم گفت: "پرداخت قبوض از طریق خودپردازها کاملاً قانونی و مورد تأیید است و اقدام برخی دفاتر امور مشترکین تلفن همراه در نپذیرفتن قبض پرداخت الکترونیکی تلفن همراه (در زمان تعویض سیم‌کارت‌های سوخته به عنوان آخرین قبض پرداختی) کاملاً غیرقانونی است و آنها موظفند این فیش‌ها را بپذیرند ".

محمدابراهیم مقدم، رئیس مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش الکترونیک و عضو هیأت‌مدیره بانک تجارت هم وجود مشکل در سیستم خودپردازها را تکذیب کرد.

مقدم می‌گوید: "هر دستگاه خودپرداز مجهز به سیستم شناسه است که اگر احیاناً پولی گوشه نداشت و یا جعلی بود آن را از سیستم ارائه خدمات خارج ‌کند.

از سوی دیگر، هربانکی یک دستگاه دارد که هر پولی را دوبار شمارش می‌کند و پول‌های کهنه، فرسوده و جعلی را کنار می‌گذارد لذا در حین شمارش اگر به اشتباه یک اسکناس جعلی که احتمال آن یک در میلیارد است، به مشتری داده شود چیز عجیبی نیست ".

سخنان این دو مسؤول محترم در حالی است که طی روزهای اخیر، هموطنان بسیاری در تماس با روزنامه گلایه‌های متعددی از عملکرد خودپردازها دارند و این در شرایطی است که طی یکی دو سال اخیر کاربران سیستم‌های خودپرداز بانک‌ها افزایش چشمگیری داشته و به‌طور طبیعی این کاربران میلیونی، خود بهترین قضاوت را در مورد کیفیت این خودپردازها خواهند داشت.

کد خبر 29511

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین