رئیس پیشین تیم مذاکره کننده هسته​ای کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی تلویحا به انتقاد از مذاکرات اخیر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ویژه برنامه انتخاباتی «انتخاب ایرانی» شبکه جام جم گفت: همترین اقدام برای پیشبرد برنامه هستهای کشور مذاکره جدی است. مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم.
عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: مذاکره به این معناست که موضوع بحثی را مورد بررسی قرار دهیم و دو طرف وارد بحث شوند و در مذاکره بین نظرات دو طرف پل زده شود و برسیم به نقطه مشترک و در آن نقطه مسئله را حل و فصل کنیم.
گزیدهای از سخنان وی را بخوانید:
• قیمت کالاها در طول 8 سال اخیر 300درصد افزایش یافته است. یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است. یکی از مشکلات امروز ما این است که نقدینگی به خاطر عدم بهبود فضای کسب و کار به سوی دلالی رفته و گاهی به سمت خرید سکه و ارز و گاهی نیز به سمت زمین و مسکن حرکت کرده و هرکجا این سیل رفته، به دنبالش ویرانگی آمده است.
• امروز 5میلیون نفر در کشور ما فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که باید بتوانیم این بیمه را توسعه داده و همگانی کنیم. تمام مردم ایران باید از بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند و زیر پوشش بیمه قرار گیرند تا مخارج سنگین درمان تعادل یابد.
• بخشی از تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده که از دیرباز با آن آشنا بودیم و با آن خصوصاً در 8 سال دفاع مقدس مقابله کردیم. در سالهای اخیر دو مشکل به وجود آمده که یکی این بود که بحث تحریم در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد که موضوعی بی‌سابقه بوده است. مسئله دیگر این بود که همواره یک فاصله‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده بودیم که گاهی بسیار استراتژیک و گاهی تاکتیکی بود. در پرونده هسته‌ای هم ما بین اروپا و آمریکا فاصله انداختیم.
• این بسته به هنر دیپلماسی و هنر دولتمردان و همه مسئولان است که نگذارند اجماع علیه کشور شکل گیرد که البته مقصود از اجماع جهانی اجماع قدرت‌های بزرگ است والا بسیاری از کشورها بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد حامی ما هستند. امروز به خاطر اجماعی که بین اروپا و آمریکا و قدرت‌های بزرگ شکل گرفته، مشکل بیشتر شده و راه‌‌حل آن حرکت معکوس در جاده‌ای است که دشمن حرکت کرده است. باید با تلاش و فعالیت و مذاکره جدی بتوانیم این اجماع را بشکنیم و آن فاصله‌های لازم را بین آنها به وجود آوریم و فضای تنفس ایجاد کرده و گام به گام با تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های بین‌المللی مقابله کنیم. به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم معتقدم که این کار قطعا شدنی است؛ اگرچه یک شبه امکان‌پذیر نیست اما باید قدم به قدم پا را پیش بگذاریم و به سمت حل معضلات و ایجاد فاصله بین قدرت‌ها حرکت کنیم.
• موضوع تحریم در میان مدت قابل حل است اما نکته مهمتر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد.
• ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور علامت نوع رابطه ما با دنیاست. اگر روابط ما با آن کشورها صمیمی و در راستای ایجاد احترام باشد و بر مبنای احترام متقابل روابط گرمی با آنها داشته باشیم می‌توان به ارزش پاسپورت پی برد. نمی‌گویم روابط استراتژیک اگر روابطمان دوستانه هم باشد می‌توان جایگاه پاسپورت در خارج از کشور را مناسب دانست اما اگر خدای ناکرده برنامه دشمن برای ایران‌هراسی به نتیجه رسیده باشد که به اعتقاد من در یک قدم‌هایی به نتیجه رسیده است مشکلات در روابط خارجی وجود خواهد داشت.
• باید بدانیم رابطه از اعتماد آغاز می‌شود و اگر بین دو کشور اعتماد نباشد رابطه برقرار نخواهد شد و این منافع مشترک است که می‌تواند احترام متقابل بین کشورها را فراهم کند. اگر ما به سمت تئوری توهم برویم و فکر کنیم که جهان علیه ما متحد شده است و راهبرد مقابله و جنگ به معنای تقابل همه‌جانبه را در نظر بگیریم روابط ما مسیر خوبی را طی نخواهد کرد.
• در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد. هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط نمی‌تواند به توسعه برسد و در جهان امروز اصلا بدون ارتباط زندگی خوبی امکان پذیر نیست.
• نباید اجازه دهیم توطئه ایران هراسی دشمن عملی شود. برای این کار باید تدبیر و برنامه داشته باشیم. باید با 15 کشور همسایه روابط صمیمانه برقرار کنیم. با برخی کشورهای همسایه روابط مناسبی نداریم که باید با اتخاذ تدابیر روابط را بر اساس اولویت بهتر کنیم.
• ارتباط ایران با برخی کشورها به دلیل نوع تخاصم ایران با آمریکاست. چون روابط ما با آمریکا در حد تخاصم است باید با اتخاذ تدابیر رابطه را حداقل به تنش برسانیم. اکنون نمی‌توان گفت می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم چون ما در مرحله تخاصم و تهدید هستیم. 8 یا 10 سال پیش می‌توانستیم بگوییم تنش‌زدایی اما اکنون باید بگوییم باید روابط را به تنش‌زدایی برسانیم.
• موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانجشویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.
• برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم. ما باید به مردم ایران اعتماد کنیم زیرا آنها که قصد خیانت دارند تعدادشان اندک است.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    6 0
    عالی
  • مهدی IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    8 0
    درود بر روحانی
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    در کل تا به حال به غیر از آقایان روحانی ، عارف و ولایتی فرد دیگری حرف خاصی برای گفتن نداشته و تنها این 3 نفر در قد قواره یک رئیس جمهور بودند که ان هم ناشی از سطح سواد و هوش بالا و همچنین سابقه طولانی در پستهای اجرایی است که قبلا داشتند . در حال حاضر به نظر من تمرکز روی گزینه ای به غیر از این 3 نفر نتایج فاجعه باری خواهد داشت . در این بین 2 نفری که حرف از برنامه میزدند ( قالیباف و رضایی) طرز صحبت کردنشان حاکی از بی برنامگی شدید است آقای جلیلی هم که رسما برنامه ای ندارد . از نظر بنده ترکیب روحانی به عنوان رئیس جمهور ، عارف به عنوان معاون اول و ولایتی به عنوان وزیر امور خارجه میتواند به بسیاری از مشکلات کشور پایان دهد البته به شرطی که برخی بخواهند کشور به آرامش و ثبات برسد .
    • امیر A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      10 88
      البته دوست عزیز این نظر شماست و کاملاً قابل احترام. ولی باید بگویم که آقای روحانی که با همین خبری که زیرش کامنت گذاشتید ثابت کردند که فقط اهل شعار هستند و در عمل همانطور که مدتها دبیر شورای امنیت ملی بودند ما چیزی ندیدیم!! در مورد آقای عارف که سخنن ایده آل و قشنگی داشتند و من و شما خوب می دانیم که اینها شعار و غیر قایل اجراست. آقای ولایتی هم که البته بین این 3 نفر از بقیه واقعیت گراتر بودند که اگر بسته 100 روزه داشتند و نگفتند که خیانت کردند و خائن به مردم بودند. ضمن اینکه اقتصاد را نمی توان مهندسی کرد و این اقتصاد به هم ریخته را 100 روزه درست کرد!! ولیکن به شما پیشنهاد می کنم که قالیباف را تحلیل کنید که حداقل اگر سخنانش شعار گونه باشد در عمل و سابقه اش ثابت کرده که به شعارها جامه عمل می پوشاند و مردعمل است. این را ما در تهران که به وضوح دیدیم و مردم ایران هم در پلیس حداقل برای چند سال احترام به حقوق شهروندی را تجربه کردند و پلیس ما واقعاً پلیس شد!!
    • محسن IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      52 12
      برنامه هاي آقاي دكتررضايي ودكترعارف ازهمه راهگشاتر است ماالان به كسي نيازداريم كه اقتصادرادقيق بداند وراه حل مشكلات رادرواردكردن بخش خصوصي به اقتصادبداندوالبته براي اينكه فرصتهاي اقتصادي عادلانه دراختيارهمه قرارداده شودبايدتعاونيها رارونق دادتاهمه آحادملت بتوانندباسرمايه هاي اندك نيزواردفضاي كسب وكارشوندونقدينگي ها به سمت توليدجهت گيري كند. دراينصورت تورم وگراني مهارميشودوبارعملياتي ازدوش دولت برداشته ميشود. بنظرم آقاي قاليباف مثل آقاي احمدي نژادپركاراست ولي چون ميخواهدبه نيابت ازملت همه كارهاراخودش ودولت بكنند نتيجه اش وابستگي هرچه بيشترملت به دولت ميشودواقتصاددولتي ترميشودوبازمردم براي شغل به سازمانهاي دولتي مراجعه ميكنندواين دورباطل ومعيوب است.آقاي عارف ورضايي بعلت درك بالاي اقتصادي ميتوانندباراجرايي دولت راهرچه بيشترسبك كنندودرمقابل مسئوليتهاي اقتصادي واجرايي رابه عهده ملت بزرگواربگذارند.ازمسئولين خبرآنلاين انتظاردارم نظرم راانعكاس دهند.ممنون
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      6 0
      من صحبتهاي شما رو تا حدود زيادي تاييد ميكنم منتها حداقل به صورت تئوري صحبتها و برنامه هاي آقاي رضايي را تاييد ميكنم چون مشخصه كه برنامه هاشون كارشناسي شده است حالا اينكه در عمل چقدر بتونن كارايي داشته باشند نظري نميدم.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    2 2
    دست و پا زدن برای جمع کردن رای اصلا کار درستی نیست
  • سعید.ا IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    8 0
    "مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم." این برای هواداران جناب جلیلی که مذاکرات رو پشتوانه صلاحیت مدیریتی ایشون قلمداد می‌کنن! آقای جلیلی سابقه و تجربه مدیریتی نداره و از حرف‌هاش هم مشخصه از رو علم مدیریت حرف نمی‌زنه. خواهشا 8 سال پیش رو تکرار نکنین. رهبری هم بارها فرمودند اصلا به کاندیدای خاصی نظر ندارند و حتی هنوز انتخاب هم نکردند. پس الکی رهبر رو بهانه نکنید. به مدیر و مدبر بودن افراد رای بدین. رضایی و روحانی تا اینجا دید مدیریتی و اقتصادی قابل قبولی داشتند.
  • بی نام IN ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    12 0
    آقای روحانی!در این سالها ما اینقدر بدبخت شده ایم که کشوری مانند هند -که تنها نکته مثبتش داشتن دانشگاههای بسیار خوب و شناخته شده در سطح دنیاست- برای صدور یا تمدید یک ویزای ساده دانشجویی پوست بچه های ایرانی را میکند و بلایی به سرشان میاورد که همگی میگویند فقط زودتر درسمان را تمام کنیم و به ایران برگردیم! با این شرایط از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و امریکا و ...چگونه میتوان انتظار داشت ایرانیها را راحت تحویل بگیرند.جالب اینکه همین هندی ها که با ما اینگونه برخورد میکنند برای رفتن به امریکا و اروپا نیازی به اخذ ویزا از طریق سفارت ندارند.بلیط هواپیما را میگیرند و سوار میشوند و میروند هرجا دلشان خواست درست مثل 34 سال پیش ما!!!
  • مهدوی GB ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    1 9
    اگر به نظر روحانی مذاکره اعلام مواضع نسیت حتما اعطای یکی پس از دیکری امتیاز از طرف ملت ایران به غرب است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    71 23
    روحــــــاني رئيس جمهور-خاتمي معاون اول-عــارف وزير كشور-رضايي وزير اقتصاد-شمخاني وزير جنگ-ولايتي امور خارجه-پزشكيان وزير بهداشت-يونسي اطلاعات-و...
    • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      4 0
      خوبی دوست عزیز؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      33 5
      مگه داری تیم فوتبال میچینی؟!! خاتمی معاون اول؟!!!
    • محسن IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      9 1
      بانظرت موافقم آقاي نيكزاد وزيرراه وشهرسازي - آقاي فتاح وزيرنيرو- آقاي قاليباف همين شهردارتهران - ولي عارف براي وزيركشور مناسب نيست(معاون اولي براشون بهتره) - براي آقاي احمدي نژادهم وزيركشاورزي چون ماشاالله خيلي دونده وپركاراست وجواب ميگيرد (ياجاي ايشان رابانيكزادتعويض كنيد) - آقاي رضايي براي پست صنعت -معدن -تجارت هم خيلي مناسب هستند - خدايي اگراينهاتواين تركيب ميتونستندباهم كاركنن پيشرفتمون خيلي سريعتر ميشد.
  • محمدرضا IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    87 9
    روحانی رونالدو
  • بی نام CN ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    4 14
    وای به حال این مملکت با این برنامه های روحانی و عارف.تورو خدا فکر کن یکم بعد نظر بده.رضایی تنها کسی هست که از چهارسال پیش به این انتخابات فکر کرده و برنامه ریزی کرده مثل این آقایون تازه وارد که نیست یه روزه به فکر ریاست جمهوری افتادن و فقط حرف میزنن.متاسفم اینقد گول حرفارو میخورین.بهتره یه سر به ویکی رضایی بزنی تا ببینی برنامه یعنی چی و با حرف نمیشه اینکارا رو کرد.روحانی و امثال اینا تاحالا چیکار کردن واسه ایران که ازین به بعد میخان بکنن؟تا چند روز پیش کسی نمیشناختشون
  • رضا IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    2 14
    فقط قالیباف
  • حمید رضا کرمی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    2 19
    مذاکره این نیست که مواضع خودمان را بگوییم مذاکره این است که مواضع این وحشی های بی همه چیز رو قبول کنیم و به اونا باج بدیم و بهشون اجازه بدیم که هر غلطی دلشون خواست با ما بکنند شاید به ما اجازه بدند که یه سانترفیوژمون کار کنه اونم برای بحث های تحقیقاتیمون البته بگم شایدا ... به این میگن مذاکره آقای جلیلی لطفا یاد بگیرید.
  • فرزاد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    14 1
    با نظر روحانی رییس جمهور و عارف معاون اول و ولایتی وزیر امور خارجه کاملا موافقم چون به نظرم حداقل این سه نفر توان علمی و اطلاعات نشات گرفته از سوابق اجرایی قبلی خود را داشتند و در دو دوره سازندگی و اصلاحات تجربیات زیادی کسب کردند در صحبت های جلیلی اصلا بویی از برنامه دیده نمی شد قالیباف شعار می داد و رضایی سال 88 برنامه های بهتری داشت امسال فقط گفت از رهبر سوال می کنم پس رهبر برای چه رییس جمهور می خواهد وقسمتی از اختیارات را به دولت تفویض می کند وقتی صلاحیتی تایید می شود بی شک یکسری موارد مد نظر می باشد وبی شک در موارد خاص همه سلسله مراتب را رعایت می کنند