۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۱

محمود فاضلی

پارلمان اروپا در قطعنامه جدید خود خواستار آغاز مذاکرات الحاقی مقدونیه به اتحادیه اروپا شد. در این قطعنامه، حل فوری و بدون تاخیر الحاق این کشور مورد تاکید قرار گرفته است. این قطعنامه با 505 رای موافق در برابر 61 رای منفی به تصویب رسید. تحلیلگران بین‌المللی تصویب این قطعنامه را گام دیگر مقدونیه برای الحاقبه اتحادیه اروپا علی‌رغم مخالفت یونان در این خصوص می‌دانند. بی‌تردید نمایندگان یونانی پارلمان اروپا (24 نفر) و نمایندگان قبرس (6 نفر) از رای دهندگان منفی به این قطعنامه بوده‌اند.
مخالفت یونان با الحاق مقدونیه به اتحادیه اروپا در حالی است که رئیس جمهور مقدونیه معتقد استاسکوپیه برای تعیین تاریخی به منظور شروع مذاکرات الحاق این کشوربه اتحادیه اروپا شایستگی دارد چرا کهاقدامات لازم را انجام داده است و تنها کاری که اتحادیه باید انجام دهد این است که تاریخ الحاق را اعلام کند. با انجام این امر، اتحادیه اروپا اعتبار بیشتری به دست خواهد ‌آورد و استانداردها و اصول اروپایی نیز درخصوص شهروندان مقدونیه اعمال خواهد شد. اگر اتحادیه اروپا از گسترش خود خسته شده است مردم بالکان نیز از منتظر ماندن خسته شده‌اند و مقدونیه عملا در روند الحاق خود با باج خواهی مواجه شده است.
در یکسال اخیر بسیاری از مقامات کشورهای مختلف جهان و از جمله منطقه بالکان که به اسکوپیه سفر کرده‌اند حمایت خود را از الحاق این کشور به اتحادیه اروپا اعلام داشتند. بزعم این کشورها، مقدونیه علاوه بر انجام اصلاحات، تلاش بسیار خوبی در جهت تقویت روابط حسن همجواری داشته است و این کشور همه شرایط لازم برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را محقق ساخته است و مقدونیه و یونان باید بتوانند به راه حل مرضی الطرفین در خصوص مسئله نام دست یابند.
مقدونیه معتقد است انجام اصلاحات گسترده داخلی در همه زمینه‌ها، حمایت قوی عموم مردم و مشارکت رهبری کشور، از جمله مواردی است که بیانگر تداوم تعهد مقدونیه به تحقق اهداف استراتژیک کشور یعنی عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا است. از دیدگاه این کشور،مذاکرات با یونان زیر نظر سازمان ملل نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی قصد دارد مکانیزم بررسی فرایند سیاسی در مقدونیه را فعال نماید تا مشخص گردد آیا مقدونیه در خصوص محقق ساختن شرایط تعیین شده توسط شورای اروپا پیشرفت واقعی داشته است یا خیر.
در رابطه با بحران نام جمهوری مقدونیه و اختلاف با یونان، هر یک از بازیگران بین‌المللی و منطقه ای مواضع متفاوتی دارند. به گفته سخنگوی کمیسیونر گسترش اتحادیه اروپا حل مسئله نام، پروسه‌ای است که توسط میانجی سازمان ملل پیگیری می‌شود و اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا نیز از آن حمایت می‌کنند.مقدونیه در این مسیر بجز یونان با مخالفت‌هایی از سوی بلغارستان نیز روبرو است. صوفیهنیز زبان و ملتی با این نام را نمی‌پذیرد. مقدونیه در واکنش به مواضع بلغارستان معقتد است کشورهایی که در روند تحقق اهداف یورو- آتلانتیک، مقدونیه مانع ایجاد نمایند، خود صدمه خواهند دید و هیچ‌کس نباید اجازه دهد که گذشته‌ها مانعی در راه تحولات آینده ایجاد نماید.
آمریکا نیز از حل مسئله نام مقدونیه میان آتن و اسکوپیه و بویژه از ادامه فعالیت‌های میانجی سازمان ملل در مورد نام برایحلموضوعدرکوتاهمدتحمایتمی‌کندوامیدواراستازاینطریقموضوعموردمناقشهطرفیندرزمانیکوتاهحلشود. واشنگتن مدعی است رهبران مقدونیه و یونان باید بتوانند راه‌حل قابل قبولی برای این مسئله بیابند. هر زمان که از ما خواسته شده ما تلاش خود را کرده‌ایم و آمریکا همیشه حامی تلاش‌های نیمیچ بوده است. ما از آتن و اسکوپیه می‌خواهیم که راهی بسوی جلو بیابند و مسئله نام را حل نمایند. از تلاش‌های سازمان ملل و دبیر کل استقبال نموده و نظر دبیر کل در مورد ضرورت تقویت تلاش‌ها را تایید می‌کنیم».
روابط میان مقدونیه و یونان پس از نامه چندی پیش وزیر خارجه یونان به همتای مقدونی خود و پیشنهاد امضای یادداشت تفاهم میان یونان و مقدونیه که در آن چارچوب و پارامترهای اصلی راه حل مسئله نام و حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار گیرد، تحرک جدیدی نداشت. آتن نامه وزیر خارجه را در راستای تقویت ابتکارات فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در خصوص مسئله نام مقدونیه و نشانه اراده سیاسی قوی جهت حل مسئله می‌داند، اما وزیر خارجه مقدونیه مدعی است هر توافقی در خصوص نام باید مورد قبول همه از جمله 134 کشوری که قبلا کشور مقدونیه را بعنوان جمهوری مقدونیه به رسمیت شناخته‌اند، قرار گیرد.
به گفته آقای نیمیچ نماینده دبیرکل، علیرغم اینکه مسئله نام بین یونان و مقدونیه چندین سال مورد مذاکره بوده است ولی اگر دو طرف حسن نیت نشان دهند، برای این اختلاف راه حلی پیدا خواهد شد. به گفته وی اصولی برای الحاق به سازمان ناتو و اتحادیه اروپا وجود دارد که نیازمند تطبیق یافتن کشور متقاضی با شرایط این دو سازمان می‌باشد. علی رغم آنکه تاکنون ۱۳۳ کشور جهان «جمهوری مقدونیه» را به رسمیت شناخته و با این کشور روابط سیاسی برقرار کرده‌اند اما مقامات یونانی ضمن نادیده گرفتن روابط دیپلماتیک این کشور با سایر کشورها، پذیرش مقدونیه در اتحادیه اروپا و ناتو را مشروط به حل اختلافاتش با این کشور و اتخاذ مواضع سازنده از سوی اسکوپیه نموده است.
آتن بارها اعلام داشته است حسن همجواری بعنوان یکی از معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است. اسکوپیه حل بحران نام این جمهوری را موضوعی دوجانبه می‌داند که فقط باید از طریق گفتگوی طرفین حل وفصل شود و نباید به یک مساله بین‌المللی تبدیل شود. اسکوپیه همچنین استفاده از «نام مقدونیه» را ستون اصلی هویت و آبروی ملت می‌داند. مقامات مقدونیه در سال‌های اخیر ضمن تشریح اصلاحات و دستاوردهای کشور، آمادگی مقدونیه را برای مذاکرات فعال در راستای دستیابی به یک راه‌حل مرضی الطرفین با یونان و در غیر اینصورت ارجاع موضوع به دیوان دادگستری بین‌المللی و اجرای موافقتنامه 1995 با یونان ابراز داشته و بر تمرکز سیاست این کشور برراه حل تحت نظارت سازمان ملل تاکید نمودند. مقدونیه بارها اعلام کرده است این کشور علاقه‌مند به برقراری تماس مستقیم با یونان به منظور حل و فصل اختلافات و برداشتن موانع در جهت گسترش همکاریهای دو کشور است. اسکوپیه مدعی است در 21 سال اخیر روسای جمهور مقدونیه چهار بار از رئیس جمهور یونان برای سفر به این کشور دعوت رسمی کرده‌اند که پاسخ طرف یونانی همواره منفی بوده است. یونان مدعی است اسکوپیه باید به تبلیغات منفی خود که افکار عمومی را مسموم می‌کند و مانع دستیابی به راه حل می‌شود، پایان دهد.
در سال‌های اخیر از سوی نماینده دبیرکل سازمان ملل نام‌های متفاوتی از جمله «جمهوری دموکراتیک مقدونیه،جمهوری مستقل مقدونیه،جمهوری مقدونیه جدید، مقدونیه شمالی و جمهوری مقدونیه فاردار» به دو کشور پیشنهاد شده است که با مخالفت صریح طرفین روبرو بوده است.مقدونیه بیستمین سالی است که به عنوان یکصد و هشتاد و یکمین عضوسازمان ملل در آمده است و در این مدت توانسته است با 167 کشورجهان روابط سیاسی برقرار نماید و از میان آنها، 130 کشور نام مندرج در قانون اساسی این کشور یعنی جمهوری مقدونیه را به رسمیت شناخته‌اند که از جمله آنها سه عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، روسیه و چین می‌باشند.

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =