نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه برخی فقط به تهدیدها نگاه می‌کنند، گفت: برای گام بزرگ باید توجه بیشتری به داشته‌های خود داشته باشیم. اگر از ظرفیت‌ها ارزیابی دقیق کنیم، خیلی از مجهولاتمان را می توانیم حل کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی در برنامه پاسخ به جوانان شبکه سوم سیما با اشاره به استفاده از لفظ ظرفیت در همه سخنرانی هایش، گفت:بحث‌هایی که من مطرح کردم و شاید هم خیلی تکرار شده و بعضی میگویند این چیست که مدام می گویی. من اگر شعار انتخاباتیم‌ را یک جمله بخواهم بگویم، آن "آزادکردن ظرفیت‌هاست"
وی با بیان اینکه ما در کشورمان توانمندی‌ها و فرصت‌ها و استعدادهای زیادی داریم که یکی از بزرگترین‌ آنها جوانان هستند، افزود:جوان انرژی بالایی دارد که اگر از آن استفاده شود، بهره‌های بسیاری می‌بریم. هنر دولت باید این باشد که توانمندی و استعداد جوانان را مدیریت کند تا نه تنها مشکلات را حل کند بلکه به شکل حداکثری از آن استفاده شود.هرجوانی باید حس کند بیشترین ظرفیتش در کشور شکوفا شده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، این پیشرفت به صورت فردی امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: در انتخابات معمولا دنبال قهرمان می‌گردند که یک نفر بیاید مسائل را حل کند. اگر این نگاه دقیق‌تر شود و این باور را داشته باشیم که برای حل مشکلات، همه باید پای کار بیایند و همه ناجی کشور باشند، این فکر میتواند کشور را به جلو ببرد. مگر یک فرد چقدر می‌تواند توان داشته باشد؟ باید آن فرد یک مجموعه و 70 میلیون ایرانی را فعال کند.
جلیلی تصریح کرد:اگر بخواهیم کشور رو به پیشرفت باشد، باید همه قوا و حتی فراتر از قوا و نهادهای عمومی و دستگاه های دیگر پای کار بیایند و با آهنگ واحد کار کنند.
جلیلی که می گفت سه قوه نقش بسیار مهمی در قانون اساسی برای حرکت به سمت پیشرفت کشور دارند، اظهار داشت: مجلس در حقیقت مصوباتش فصل الخطاب است و همه باید آن را انجام دهند.رئیس جمهور باید با قوای دیگر تعامل داشته باشد و قانون را اجرا کند. قانون با همه ضعف‌هایش اگر اجرا شود بسیار بهتر از این است که تعلل صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه در قانون اساسی برای همه قوا حدود و شرح وظایفی تعریف شده است، گفت:باید در همین چارچوب ها حرکت کرد.همکاری و محبت را با صرف قانون و بخشنامه نمی‌توان ایجاد کرد. در شورای عالی امنیت ملی هم که با دوستان دولت و مجلس بودیم، اکثر تصمیمات ما با اجماع بوده است و اکثراً همه توافق می‌کردند.
جلیلی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به پرسشی درباره نگاه دولت وی به ورزش قهرمانی، اظهار داشت:باید به ورزش قهرمانی بهای جدی داد. اما چند ملاحظه دارم که شاید متفاوت با روند موجود باشد. وقتی می گوییم ورزش قهرمانی، موضوع ورزش بیشتر جوانان هستند؛ همه جوانان باید شامل این موضوع شوند.
وی گفت:چرا قایقرانی را به جای اینکه در شهرهای شمالی و جنوبی تقویت کنیم، به جایش یک دریاچه مصنوعی در تهران ایجاد کنیم و به زور برخی را بخواهیم آموزش دهیم. البته نمی گویم کاری که در تهران شده بد است اما باید تمرکز بیشتر روی شهرهای شمالی و جنوبی کشور باشد که جوانان آنجا با قایق بزرگ شده‌اند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که برخی در دنیا با ما مقابله می کنند این است که میگویند چرا از ما کپی برداری نمی کنید و حرف خودتان را می زنید و کار خودتان را می‌کنید، گفت:ما در نظام آموزش و پرورش از همان دبستان باید این موضوع را به عنوان یک اصل بپردازیم که فرزندان ما با تفکر بیشتر از حفظ کردن مانوس شوند. این موضوع راهکارهای آموزشی دارد.
وی افزود:امتیاز و مزیت نسبی امروز ما فرهنگ ماست و باید از این امتیاز استفاده کرده و آن را به کشورهای دیگر منتقل کنیم. فرهنگ هرچه هنرمندانه‌تر منتقل شود برد و تاثیر و ارزشش بیشتر می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت هنر دربیان انتقال مفاهیم مورد نظر انقلاب اسلامی، به ساخت فیلم «تنهای‌تنهای‌تنها» که در جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت، اظهار داشت: این فیلم را یک جوان 25 ساله در بوشهر با کمک صداوسیما ساخته است و خیلی زیباتر از من از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کرده است. اگر ما به این ظرفیت‌های جوانان و همه ظرفیت‌ها به موقع و بخوبی بها بدهیم، شکوفایی‌هایی ایجاد می شود که نواقص را پوشش می‌دهد.
دبیر شورای عهالی امنیت ملی کشورمان ، افزود:از موضوع هسته‌ای فقط من نباید به طور دیپلماتیک دفاع کنم، بلکه باید هنرمندان ما با زبان هنر دفاع کنند. می‌خواستیم از این فیلم استفاده کرده و فیلم تنهای‌تنهای‌تنها را به خانم اشتون بدهیم که نگاه کند.
وی تاکید کرد:ترجیع‌بند همه برنامه‌های انتخاباتی من "آزادسازی ظرفیت‌هاست" دولت باید اولا مانع انفعال ظرفیت‌ها شود و ثانیا مانع انحراف آن گردد.
وی با بیان اینکه هرچه مفاهیم هنری به اسلام ناب نزدیک‌تر می‌شود، جاذبه‌های بیشتری ایجاد می‌کند، اظهار داشت: پرفروش‌ترین فیلم‌ها در منطقه سریال‌هایی است که مفاهیم بلند را مطرح کرده و در این زمینه می‌توان به فیلم‌هایی همچون مریم مقدس، حضرت یوسف و مختار اشاره کرد.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با اشاره به پرفروش بودن آژانس شیشه‌ای، ادامه داد: دولت نه تنها باید مانع نشود، بلکه باید در جهت تعالی هنر و بروز این ظرفیت‌نیز کمک کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی در رابطه با دانشگاه و صنعت و کاربردی کردن پژوهش‌های دانشگاه دارید، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی ما همین نکته است و ما در دانشگاه دو نوع سرمایه‌گذاری داریم؛ یکی در قالب تاسیس رشته و دانشکده و دانشگاه و سرمایه‌گذاری دیگر که بسیار مهم‌تر است، خود جوان دانشجوست که 4 سال از بهترین دوره زندگی‌اش را در دانشگاه سپری می‌کند از این رو اگر این‌ها منتهی به یک فرجام درست نشود، موجب تأسف است. در صورتی که باورم این است که برای تک تک آنها باید برنامه داشت.

جلیلی با اشاره به بخش صنعت آن را ملموس‌تر و عینی‌تر از بحث‌های علوم انسانی دانست و گفت: یکی از مبناهای برنامه‌ریزی برای دولت آینده باید این باشد که اقتصاد صرفا بر اساس ثروت دنبال نشود بلکه بر اساس دانش باشد. هرچند کسی که صرفا در سازوکار اقتصادی پول دارند را نفی نمی‌کنیم و می‌تواند به تولید ثروت کمک کند، اما حالت بهتر این است که جوانان بتواند با دانش خود تولید ثروت کند و آن موقع خود جوان نیز کارآفرین خواهد شد.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی کشورهای دنیا برای جوان ما که در دانشگاه‌های خوب تحصیل می‌کند برنامه‌ریزی کرده تا آنها را جذب کند، گفت: حالا ما چطور نمی‌توانیم برای جوان خود برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به بحث علوم انسانی تصریح کرد: فرهنگ ما عامل قدرت و افتخار ماست و از این رو دانشجویان رشته‌هایی همچون تاریخ و جامع‌شناسی بسیار ظرفیت دارند.

جلیلی ادامه داد: در بررسی‌های دقیق متوجه شده‌ایم که هزینه‌هایی که در بودجه هر سال برای پژوهش‌های علوم انسانی در نظر گرفته می شود چند صد میلیارد است درحالی که اگر همین را به فارغ‌التحصیلان علوم انسانی بدهیم با یک سازوکاری همچون تأسیس شرکت برای انجام کارهای مطالعاتی می‌تواند شکل مطلوبی پیدا کند و اینکه می‌گویند این ظرفیت‌ها چیست، در همین جا مشخص و ظرفیت‌ها آزاد می‌شود.

وی در خصوص نگاهش به موضوع زنان هم با بیان اینکه یکی از تمایزات انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام ناب و فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش و اهمیت بسزایی است که به جایگاه زنان داده می‌شود، گفت: در نظام غربی اگر مطالعه دقیق شود، نگاه آنها به زن چگونه است؟ آنها یک نگاه کاملا مبتنی بر نظام سرمایه‌داری دارند. به زنان به عنوان یک نیروی کار صرف استفاده می شود که باید از آن حداکثر استفاده را کرد تا چرخ سرمایه‌داری لنگ نشود اما ما علاوه بر اینکه به نقش حضور زن در جامعه اعتقاد داریم، یک نقش محوری برایش در مهمترین سلول جامعه یعنی خانواده قائل هستیم. زن خانه‌دار نباید دغدغه‌های اقتصادی و مالی داشته باشد.
وی گفت: اعتقادم این است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در جامعه داریم و باید نگاهمان به حل مساله عوض شود. ما باید به داشته‌ها توجه جدی کنیم. برخی فقط به تهدیدها نگاه می‌کنند. برای گام بزرگ باید توجه بیشتری به داشته‌های خود داشته باشیم. اگر از ظرفیت‌ها ارزیابی دقیق کنیم، خیلی از مجهولاتمان را می توانیم حل کنیم.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حقيقت گو A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    87 14
    ايشون ظاهرا به حواشي هم خيلي خوب مي پردازند!!! اميدوارم اگر رئيس جمهور شدند از اين خصلت خودشون دست بردارند!
    • رها IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
      4 3
      نمیشه
  • بی نام AU ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    81 7
    امیدوارم ظرفیت ها ترکونده نشه!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    41 7
    حرف های قشنگ قشنگ!!
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    17 3
    ظرفیت انتقاد داشته باشید عزیز!
  • فرناز IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    12 7
    ظرفیت ظرفیت حالمون بهم خورد