ایسنا نوشت:

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در مورد علت تدوین آیین‌نامه‌ای برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تفسیر اصل 115،نحوه بررس صلاحیت کاندیداها و... پاسخ داده است که در ادامه گزیده آن می آید؛

*فکر می‌کنم در بررسی صلاحیت‌ها، اعضای محترم شورا این بار نسبت به شرایط دقت بیشتری داشتند و اگر مشروح مذاکرات منتشر شود به ادبیات حقوقی ما نسبت به اصل 115 قانون اساسی کمک خواهد کرد. اگر روزی قرار شد در قانون اصلاحات ایجاد شود، از این مذاکرات می‌توان در جهت ارتقای اصلاحاتی که قرار است صورت گیرد، استفاده کرد.

*{در پاسخ به این سوال که آیا توجه به شرایط جسمانی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در این آیین‌نامه گنجانده شده است؟} در این آیین‌نامه تک تک شرایطی که در اصل 115 عنوان شده را به بحث گذاشتیم و هر کدام از آن‌ها تبیین شد.

*{با اشاره به شرط رجال سیاسی و مذهبی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری} آیا افرادی که صرفا عبادات یومیه را انجام می‌دهند و متدین هستند، رجل مذهبی محسوب می‌شوند؟ و در مورد رجل سیاسی آیا استاد علوم سیاسی دانشگاه به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شود؟ در نهایت در مورد شرط رجال مذهبی سیاسی، مطرح شد که رجال مذهبی یعنی شخصیت‌های برجسته‌ای که در امر مذهب نقش موثری داشتند و به همین دلیل نیز در بین مردم شناخته شده هستند و رجال سیاسی شخصیت‌های برجسته‌ای محسوب می‌شوند که در امور سیاسی کارهای موثری انجام داده‌اند و در بین مردم به همین نام شناخته می‌شوند. یک استادتمام علوم سیاسی دانشگاه ممکن است جزو رجال سیاسی نباشد؛ زیرا صرف تخصص ملاک نیست. آیا فردی که کاملا مذهبی بوده و همه واجبات و مستحبات را انجام می‌دهد و از حرام و مکروهات نیز پرهیز می‌کند اما هیچ کس وی را نمی‌شناسد، رجل مذهبی است؟ طبیعتا این افراد نمی‌توانند رجال سیاسی و مذهبی باشند.

*{در پاسخ به این سوال که آیا شرایط جسمی و سنی به طور دقیق در آیین‌نامه شورای نگهبان گنجانده شده است؟} شرط سنی به مفهوم این‌که سن خاصی مطرح باشد، خیر یا شرایط جسمانی به مفهوم آن‌چه در عبارت‌ها آمده وجود ندارد؛ ولی در مذاکراتی که صورت گرفت اشاره شد به این که وقتی می‌گوییم مدیر یعنی فردی که بتواند از جهت فکری مدیریت راهبردی کند و هم از نظر جسمی بتواند کاری را انجام دهد. طبیعتا اگر کسی مسن و بیمار است و نمی‌تواند فعالیت بدنی متعارفی را داشته باشد طبیعتا محل بحث خواهد بود.

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آقایان هاشمی‌رفسنجانی و مشایی که احراز صلاحیت نشدند پس از اعلام شورای نگهبان، اقداماتی از جهت این دو نفر انجام شد؟} این افراد در رسانه‌ها پیگیر هستند؛ در این مورد ما اخبار رسانه‌ها را می‌شنویم.


*اکنون یک تصور غلط در ذهن مردم وجود دارد مبنی بر این‌که هر فردی می‌تواند ثبت‌نام کند. در حقیقت این‌طور نیست و فقط رجال مذهبی و سیاسی باید ثبت‌نام کنند.

*در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شکایت در بررسی صلاحیت‌ها نداریم، زیرا شورای نگهبان هیچ ادعایی درباره افراد ندارد.

*این‌که قبل از بررسی صلاحیت‌ها، رایزنی‌هایی صورت گرفته شود همیشه بوده و افراد زیادی از خود نامزدها گرفته تا مقامات و مسوولان می‌آ‌یند و با آقایان اعضا صحبت می‌کنند و این امری طبیعی است. اما بعد از اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان هیچ بحثی نسبت به افراد نداشتیم.

بعد از اعلام نتیجه رسمی، رایزنی برای تایید صلاحیت افراد انجام نشد

*{در مورد اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه ما هنوز به حضور مشایی امیدواریم و این‌که آیا این اظهارات نشان دهنده رایزنی‌هایی در این رابطه با شورای نگهبان است؟‌} خیر، بعد از اعلام نتیجه رسمی هیچگونه رایزنی در مورد تایید صلاحیت افراد با ما نشده است.

*{در مورد انتشار خبری در رسانه‌ها مبنی بر بررسی مجدد صلاحیت حسن روحانی و رد این موضوع از سوی شورای نگهبان} با استناد به ماده 58 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان این صلاحیت را دارد که اگر مدارک و مستنداتی دریافت کرد، صلاحیت افرادی را که قبلا تایید شده، بررسی کند. گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد باید در جلسات شورا مطرح شود. به برخی از نامزدها نیز تذکر دادیم؛ زیرا اقدامات رصد می‌شود و گزارش‌هایی از نهادهای مختلف و همچنین مردم برای ما ارسال می‌شود. تخلفات را تذکر می‌دهیم برخی قبول می‌کنند و می‌گویند اشتباه شده و برخی می‌گویند این‌طور نبوده است.

تذکرات به کاندیداها به «بررسی مجدد صلاحیت» منجر نشد

*البته در رابطه با برخی از نامزدها مباحث مفصل‌تری هم داشتیم؛ اما به بررسی صلاحیت نرسیدیم.

*{در مورد حضور رییس‌جمهور در وزارت کشور هنگام ثبت‌نام اسفندیار رحیم‌مشایی و ارائه گزارش شورای نگهبان به قوه قضاییه} ما گزارشی را به قوه قضاییه ارسال کردیم و ادامه آن بر عهده قوه قضاییه است. با استناد به مواد 68 و 73 قانون انتخابات هیات مرکزی نظارت این مساله را تخلف تشخیص داد. ولی ممکن است قوه قضاییه آن را تخلف تشخیص ندهد.

*{در پاسخ به این سوال که آیا این امر در بررسی صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی تاثیرگذار بود؟} خیر.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    0 0
    نه بابا الانم نمیگفتی ما نمیفهمیدیم خوبه معنی سلامت جسمی بین کاندیداها فهمیدیم چیه!حیف بد کردین آقای کدخدایی میدونستن آقای هاشمی اول میشه بهونه کردین به کارش!یه سوال عجیب ذهنم مشغول کرده اینکه میگن رجل سیاسی باید شناخته شده باشه فکر نمیکنیم حتی برای خبرآنلاین هم آقای غرضی شناخته شده بود چه برسه به ما!!!آقای جلیلی هم که این اواخر در تلویزیون میدیدم رو مبل نشستن با خانم اشتون صحبت میکنن البته خوب شد تی وی نشون داد قبلا دیدیم وگرنه رجل سیاسی آفتاب مهتاب ندیده میشدن.....خبرجووووون فیلتر نکنیااااااااا آزادی مطبوعات و رسانه گفتن داریم