نظر معاون اول قوه قضائیه درباره نامزدهایی که پیش از اعلام نتایج خود را پیروز معرفی می کنند

حسینی بوشهری رئیس حوزه های علمیه کشور و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیسی معاون اول رئیس قوه قضاییه و حول محور حماسه سیاسی و انتخاب اصلح به گفت و گو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسینی بوشهری در برنامه «دیروز،امروز،فردا» در مورد فضای حوزه های علمیه در ایام تبلیغات انتخاباتی گفت:«از آنجایی که روحانیت نسبت به مسائل دینی و انقلاب اسلامی نقش مهمی دارد، هم حوزه و هم انقلاب حقی متقابل نسبت به هم دارند. مردم به خاطر اعتمادی که به روحانیت دارند، روحانیت را به عنوان مشاور امین خود به حساب می آورند. قطعاً موج تماس های مردم با روحانیت، موج گسترده ای بوده، این روزها هم خود ِ روحانیت احساس کرد باید اطلاع رسانی کند و ضرورت حضور گسترده مردم را به آن ها یادآوری کند. البته مردم ما نیازی به یادآوری ندارند و همیشه به جا و آگاهانه راه را تشخیص می دهند و حرکت می کنند.»

وی ادامه داد:«اختلاف سلیقه همیشه و در هر جامعه ای وجود دارد. در مجموع اختلاف سلیقه مایع رشد جامعه است و این مردم هستند که با توجه به شناخت خود و استدلال هایی که می شنوند، مسائل را مشخص می کنند. هرچه استدلال ها قوی تر باشد، طبیعتاً خریدار هم بیشتر است.»
رئیسی نیز در ابتدای برنامه اظهار داشت:« مساله توجه به قانون از سوی کاندیداها و طرفدارانشان موضوع قابل توجهی است. مردم از کسی که می خواهد دومین مقام رسمی کشور را کسب کند انتظار دارند که قانومند حرکت کند و به هیچ وجه قانون را نقض نکند. ما بیش از سی انتخابات در کشور برگزار کرده ایم. روند انتخابات چه از سوی نامزدها و چه از سوی مجریان و ناظران، روندی است مبتنی بر قانون.»
وی ادامه داد:« رهبری از ابتدا بر قانونگرایی و قانونمداری تاکید داشتند. ما در دستگاه قضایی ستادپیشگیری از تخلفات انتخاباتی تشکیل دادیم چون توجه به قانون به نفع همه است. در این جهت گزارشاتی که از دادستانی های مختلف کشور به ما رسیده نشان می دهد روند کلی کار خوب بوده و عموماً به این موضوع توجه داشته اند که باید از ابتدا تا انتهای انتخابات به قانون احترام بگذارند.»
رئیسی افزود:«خوشبختانه گزارشاتی که از سراسر کشور به دست ما رسیده نشان می دهد روند کلی کار رضایت بخش است. مشکلی با آن مواجه شدیم و تجربه ای که سال 88 کسب کردیم، قانون شکنی است که همه از آن خسارت دیدند. دشمن بر این موج سوار شد و سوء استفاده کرد. بدانیم و آگاه باشیم که پدیده این انتخابات، مساله توجه به قانون است»
حسینی بوشهری:«حضور مردم به عنوان تکلیف ملی و شرعی مطرح است. این ملت با دادن شهدای گرانقدر در مسیر پیروزی انقلاب و حماسه های دفاع مقدس، می خواستند نظام اسلامی استقلال پیدا کند. اگر اصل استقلال نظام اسلامی به عنوان یک ضرورت مطرح می شود، برای بقای این انقلاب نیاز است که هر کاری که لازمه آن است انجام شود. وظیفه شرعی اقتضاء می کند که مردم در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند چون هرچه حضور گسترده تر شود، در جهت ثبات نظام اسلامی تلاش کرده ایم.
وی افزود:«حضور مردم در عرصه انتخابات تاکیدی است بر حفظ استقلال و امنیت کشور. حتی کسانی که در چهارچوب های دینی نمی اندیشند و نگاه ملی به مسائل دارند،باید بدانند حضور مردم در عرصه انتخابات تامین کننده استقلال و امنیت کشور است.»
رئیس حوزه های علمیه کشور ادامه داد:«جهاد فقط در عرصه جنگ فیزیکی نیست که در مرزهای جغرافیای جلوی دشمن بایستیم. انتخابات امروز ما در عرصه بین المللی یک جهاد مقدس است. تمام خستگی ها و تلاش ها برای اینکه ما چهره جمهوری اسلامی را به عنوان الگو نشان دهیم، در نزد خدای متعال صاحب اجر است و عمل صالح به شمار می رود. انتخابات فردا، یک جهاد به تمام معناست. در این جهاد ملت ایران پیروز نهایی است.»
حجت الاسلام رئیسی در ادامه برنامه گفت:«مدلی از اداره زندگی انسان معاصر در نظام جمهوری اسلامی و به دست مبارک امام ارائه شده است که آن اداره زندگی انسان بر مبنای دین و دین مداری است. نام این مدل مردم سالاری دینی است. این مدل در جمهوری اسلامی ارائه داده شده و جوابگو هم بوده است. دردهه اول دشمنان تلاش کردند نظام جمهوری اسلامی تشکیل نشود اما نظام تاسیس شد. در دهه دوم تلاش کردند نظام تثبیت نشود اما این اتفاق نیفتاد و نظام تثبیت شد. تلاش کردند پیام انقلاب به مردم دنیا منتقل نشود اما این پیام توجه آزادگان را جلب کرد. در آغاز دهه چهارم انقلاب پیام انقلاب اسلامی به مردم مسلمان جهان ارائه شد و آن ها هویت خود را بازیافته اند.»
وی افزود:«این نظام مبتنی بر آرای مردم است و ما نشان دادیم همه ارکان نظام مبتنی بر آرای مردم است و به قول امام میزان رای ملت است. اساس نظام بر دین و آموزه های دینی است اما در شکل به آرای عمومی مراجعه می شود. این مبنای نظام و مردم سالاری دینی است. این مدل، مدل موفقی بوده است. دشمنان هم تلاش زیادی کردند که این نظام نباشد چون این پرچم نظام سلطه را نفی می کند. نظام ظلمی که می خواهد به همه دنیا بگوید شما نمی توانید و محکوم به پذیرش ما هستید. امروز نظام اسلامی می گوید شما می توانید زیر بار سلطه ابر قدرت ها نباشید. خواستگاه بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی است. دشمن می خواهد مردم را نسبت به نظام دلسرد کند.»
رئیسی ادامه داد:«مهم ترین مولفه قدرت در نظام ما، مردم متدین هستند که احساس مسولیت دارند. اندازه گیری پایگاه مردمی نظام روی انتخابات است و انتخابات در واقع سرمایه گذاری مردم برای حفظ نظام و انقلاب است. رهبری فرمودند هر کس رای دهد، به نظام جمهوری اسلامی رای داده است. لذا حضور مردم به عنوان شکل دادن مهم ترین مولفه نظام جمهوری اسلامی، مهم است. یا در جای دیگر فرمودند که هر کس کشور را دوست دارد اما از یکی از مسولین نظام دلگیر است، باید در انتخابات شرکت کند.»
وی افزود:«دلیل اینکه دشمن انتخابات را رصد می کند، این است که مردم می خواهند حماسه ای بسازند که در آن هم دشمن دیده می شود و هم آگاهی و بصیرت در آن هست. جهادگر در عرصه مجاهده سنگرهای دشمن را می بیند. دشمن نمی خواهد مردم حضور با بصیرت و با معنا و آگاهانه ای داشته باشد اما حضور آگاهانه مردم مجاهده است و انشالله شاهد یک حماسه عظیم از سوی مردم عزیز کشورمان خواهیم بود.»
حسینی بوشهری در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت:«در تعبیرات رهبری حس می شود که ایشان نسبت به اتفاقاتی که تاکنون افتاده، نسبتاً رضایت دارند. رهبری فرمودند که همان شوری که سال 88 وجود داشت، امروز هم وجود دارد با این تفاوت که آن اختلافات تلخ که می توانست رخ ندهد، در این انتخابات اتفاق نیفتاده است. من فکر می کنم این چهار سال فرصت خوبی بود که مردم ما به شکل معقولی انتخابات را مدیریت کنند. من معتقدم روزهای بعد از انتخابات شاهد قانون گرایی هستیم. انشالله هم مردم و هم نامزدها تسلیم قانون باشند. این موضوع است که کشور و انقلاب را در دنیا سربلند نگاه خواهد داشت. اگر سخنی خارج از قانون مطرح شود، تبعات آن بر عهده کسانی خواهد بود که اینگونه مسائل را بیان می کنند. البته مردم این آمادگی را دارند که این بار اجازه رخ دادن چنین اتفاقاتی را ندهند.»
رئیسی نیز در ادامه در مورد فضای تبلیغات انتخاباتی گفت:«در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش برای اینکه نامزدهای محترم خودشان را از طریق رسانه ملی معرفی کنند، تلاش خوبی بود. فرصت برای نامزدها فراهم بود تا مردم را با دیدگاه ها و برنامه های خود آشنا کنند. از این جهت جا دارد من به سهم خودم از صدا و سیما تشکر کنم تا زمینه عادلانه ای را برای مطرح کردن عقاید خود فراهم کرد.»
رئیس ادامه داد:«اینکه نامزدی بیاید و با آزادی و راحتی دیدگاه های خود را در مسائل مختلف بیان کند، نشان دهنده آزادی بیان است که باید آن را به رخ دنیا بکشیم. امروز در دنیای مدعی آزادی بیان، رسانه های مستقل ما را قطع می کنند اما در جمهوری اسلامی ما نمایش آزادی بیان داشتیم که همه نامزدها مباحث خود را مطرح کردند. این نکته ای است که قابل توجه است. رهبری نیز فرمودند که ما می توانیم این آزادی بیان را به رخ دنیا بکشیم.»
وی افزود:«هم وقت رسانه ملی برای نامزدها کافی بود و هم آن ها را از خرج های بیهوده تبلیغاتی بی نیاز کردم.»
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در بخش دیگری از برنامه گفت:«مرجعیت هم پاسخگوی نیازهای مذهبی مردم است و هم علاوه بر آن در متن مسائل انقلاب حضور جدی دارد. امروز مراجع ریزترین مسائل کشور را رصد می کنند. نامزدها در دیدار با مراجع اهداف و دیدگاه های خود را مطرح می کنند و هدفشان از طرح این مباحث، گرفتن رهنمود از مراجع است. مراجع تقلید در مقام خیرخواهی و نصیحت و تبیین سلسله مسائلی که تامین کننده نیازهای دنیایی و اخروی انسان هاست، مسائلی را بیان می کنند.»
وی ادامه داد:«مراجع بزرگوار ما نسبت به برخی مسائل دغدغه دارند. یکی از مسائل مهم موارد فرهنگی و ارزشی است. تاکیدی که مراجع ما دارند، مسائل ارزشی و فرهنگی است که می خواهد در کشور اتفاق بیفتد. ارتباطی که بین مرجعیت و مردم وجود دارد باعث می شود رفع مشکلات مردم نکته مهمی باشد که مورد تاکید مراجع باشد. مراجع بر این موضوع تاکید دارند که راهی پیدا شود که معیشت مردم بدون تحت شعاع قرار گرفتن عزت کشور در دنیا، مرتفع شود. مردم باید دلگرم در صحنه بمانند. دقت به ابعاد فرهنگی کشور و همچنین فعال کرد دیپلماسی کشور و هم وضعیت معیشت مردم، مهم ترین مسائلی است که مد نظر مراجه تقلید است که در دیدار با نامزدها مطرح کردند.»
رئیسی در ادامه برنامه در مورد روال قانونی روز بعد از انتخابات گفت:«بعد از انجام رای گیری و شمارش آرا، مسولین اجرایی و نظارتی نتیجه را اعلام می کنند. هر کدام از نامزدها تصور می کنند رئیس جمهور آینده خواهند بود و با این نگاه وارد عرصه شده اند. ما باید انتخابات را برعهده مردم بگذاریم و نتیجه آرا را از صندوق ها بگیریم. نامزدها و هوارداران آن ها، همه پیروز این عرصه هستند و شکست در این میان نصیب دشمن است. همه به وظیفه خود عمل کرده اند، چه نامزد مورد نظر او بیرون بیاید چه بیرون نیاید! پس همه باید منتظر باشند مجریان و ناظران انتخابات نتیجه را اعلام کنند و قضاوت قبلی روی نتیجه نداشته باشند.»
وی افزود:«بعد از انتخابات زمان تجمیع قدرت ملی کشور است و باید کسی که انتخاب می شود را رئیس جمهور بدانیم. او رئیس جمهور همه مردم خواهد بود و نگاه همه باید نسبت به او، نگاهی متناسب با تجمیع قدرت ملی کشور باشد. مساله توجه به قانون بعد از انتخابات خیلی مهم است.»
رئیس ادامه داد:«نامزدها و هواداران باید بدانند ما یک رئیس جمهور می خواهیم نه شش رئیس جمهور! طبق قانون کسی که بیشترین رای را بیاورد رئیس جمهور کشور است و همه با هر سلیقه ای که دارند باید به او کمک کنند. اگر پیش از پایان انتخابات یک نفر خودش را پیروز معرفی کند و یا کسی بیاید و در ساعات اولیه شمارش آرا بگوید به من خبر دادند تو پیروز انتخاباتی، کار اشتباهی است. همه ما باید ظرفیت لازم را داشته باشیم و منتظر باشیم تا مراجع اجرایی و نظارتی نتیجه انتخابات را اعلام کنند.»
او همچنین گفت:«قانون مداری تنها راهکار ادامه امور است. همه باید به سازوکار انتخابات اعتماد داشته باشیم. این سازوکار، اطمینان بخش است و انشالله همه خودشان را در چهارچوب قانون ببینند. که در این صورت حماسه سیاسی محقق خواهد شد.»
بوشهری در ادامه حرف های رئیسی گفت:«هم نامزدها و هم طرفداران آن ها باید به این نکته توجه داشته باشند که دشمن تا قبل از برگزاری انتخابات به جایی نرسیده اند. دشمن همیشه به دنبال دامن زدن به مسائلی هستند که در تراز انقلاب اسلامی ما نیست. همه نامزدها برای مردم ایران محترم هستند و همه باید صبر انقلابی را در همه عرصه ها حفظ کنند. حضور هر نامزدی به عنوان احساس تکلیف و وظیفه بوده! احساس تکلیف نیاز به داشتن لوازم تکلیف دارد که این لوازم تلیف همان التزام به قانون است.»
رئیسی گفت:« ما به دنبال جامعه مبتنی بر عدالت هستیم. سلایق سیاسی متفاوت است. گاهی مجریان از گرایش چپ بودند اما نامزد راست بیرون آمد و بالعکس! سازو کار انتخابات ما اطمینان بخش است. باید بعد از برگزاری انتخابات به قانون وقانونگرایی توجه داشته باشیم. عدالت جز از راه قانونمداری به دست نمی آید. همه سلایق سیاسی باید قانون مداری را محوریت قرار دهند.اگر اصل بر قانون گرایی باشد، همه به آرامش و اطمینان بیشتری می رسند.»
حسینی بوشهری در انتهای برنامه گفت:«من فکر می کنم باید به قانون بازگردیم. اگر مبنای کار ما قانون باشد، از اولین لحظه رای گیری، حضور متین، آرام و متناسب با جمهوری اسلامی ایران، به عنوان قدم اول در راه حماسه سیاسی برداشته می شود. هر کس زودتر پای صندوق آرا قرار بگیرد، در درگاه الهی، اجر بیشتری خواهند داشت. رهبری همیشه در ساعات اولیه حضور پیدا می کنند و این درسی برای ملت ایران است. »
وی افزود:«رئیس جمهور از نظر تشکیلات نظام ما، دومین فرد در جایگاه اجرایی است. باید کسی را انتخاب کرد که توانمندی بیشتری داشته باشد. شایستگی، امین بودن، دین مداری، مردم گرایی و... مجموع ویژگی هایی است که باید در فردی که می خواهیم انتخاب کنیم وجود داشته باشد. این ویژگی های یک فرد اصلح است. مردم ما باید بار سنگین ریاست جمهوری بگذارند که این توانمندی را در مقام عمل داشته باشد.»
رئیسی نیز در پایان برنامه گفت:«اگر بخواهیم در یک نقطه تفاهم داشته باشیم، جز قانون گرایی برای اداره کشور وجود ندارد. حتی قانون ضعیف بهتر از قانون شکنی است. مدار باید قانون باشد تا آرامش در کشور ایجاد شود. راه نا امید کردن دشمن، حضور با بصیرت مردم در صحنه است.»
وی افزود:«رئیس جمهور باید همه شاخصه های ملت ایران را داشته باشد و باید بداند می خواهد سکان دار کشوری شود که باید سازش پذیری و مجاهده ملت ایران را تداوم ببخشد و در کنار آن اجرای عدالت و پیشرفت، رسیدگی به وضع معیشت مردم و... را نیز با سرعت پیگیری نماید.»
او همچنین گفت:امروز مساله قانونمداری مساله بسیار مهمی است که همه باید نسبت به آن وفادار باشیم و بدانیم در این چهارچوب می توانیم کشور را به پیش ببریم. در مسائل اقتصادی، فرهنگی و... دیدگاهای مختلفی از سوی نامزدها دیده شد اما چیزی که باید مد نظر همه باشد این است که بتوانیم روابط را در عرصه های مختلف مبتنی بر قانون تنظیم کنیم.»

/27212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =