۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
متخلفان اوپک روزانه جایزه می گیرند

10 میلیون دلار مازاد درآمد روزانه عاید متخلفین اوپک می شود.

صد و شصت و سومین نشست اوپک هم نتوانست اعضای این سازمان را متقاعد به پایبندی به سهمیه ای کند که در کنارهم به آن رای داده بودند.

در جلسه اخیر وزرای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، تولید اوپک بر رقم 30 میلیون بشکه تثبیت شد اما آخرین گزارش این سازمان نشان از عدم پایبندی اعضا به توافق مشترک دارد تا جاییکه خبرها حکایت از افزایش 89 هزار بشکه ای تولید بیش از رقم تثبیت شده، دارد.

این درحالی است که آمارهای گذشته از تخلف 75 هزار بشکه ای اعضای اوپک حکایت داشت اما به نظر می رسد اعضای این سازمان پس از برگزاری نشست اخیر اوپک تولید را افزایش داده اند اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند دلیل افزایش تولید برخی از اعضای اوپک کاهش تولید نیجریه بوده است.

تولید این کشور،  ماه می به دلیل سرقت های نفتی و خرابکاری خطوط لوله به 1.96 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.  

براین اساس برخی از اعضای اوپک با افزایش 89 هزار بشکه ای تولید روزانه حدود 10 میلیون دلار سود عاید کشور خود می کنند. دراین بین به نظر می رسد عربستان و کویت در صدر کشورهای متخلف قرار گرفته اند.

سالهاست که یکی از مشکلات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عدم پایبندی کامل اعضا به سهمیه مصوب است و تنها در شرایطی که بحران قیمت به حد نگران کننده جدی می شود و عملا سطح درآمدها به شدت پایین می آید، رعایت سهمیه ها جدی تر می شود.

در هر اجلاس یکی از شاخص های ارایه شده شاخص «میزان پایبندی اعضا به سهمیه ها» است اما با اینحال سازوکار اجرایی خاصی برای الزام اعضا به رعایت تعهدات وجود ندارد.

نکته جالب آنکه در حالی که در گزارش «کمیته وزارتی نظارت بر بازار» که به اجلاس اوپک ارایه می شود معمولا یکی ازشاخصهای مهم، میزان پایبندی اعضای این سازمان به سهمیه هاست ولی اعضا سعی می کنند که از کناراین موضوع با سیاست سکوت عبور کنند.

اما سوال این است که چرا اعضای سازمان حاضرند ریسک افت شدید قیمت را بپذیرند؟

واقعیت بازار نشان دهنده آن است که بسیاری از کشورهای عضو اوپک به دلایل مختلف در این شرایط خواهان افزایش تولید هستند و ادعای منابع ثانویه آماری آن است که کشوری مثل ایران نیز در صورت عدم رعایت سهمیه از سوی سایر اعضا کمتر تلاش می کند که به تنهایی قانون را رعایت کند. اوپکی ها سهم بیشتری از بازار و افزایش تقاضا طلب می کنند.

این درحالی است که طی سالهای گذشته ایران یکی از کشورهایی بوده که مکررا این عدم پایبندی را به اعضا گوشزد کرده است اما به دلیل نبود قوانین مشخص در جهت پایبندی به توافقات صورت گرفته در پشت درهای بسته نشست های این سازمان، برخی از کشورها چون عربستان و کویت همواره سعی بر عدم رعایت تعهداتی دارند که روزی خود آن را در پشت میز مذاکره امضاء کرده اند.

برخی از کارشناسان معتفدند: با توجه به تک محصولی بودن اکثر اعضای سازمان، وابستگی به درآمدهای نفتی زیاد است و در شرایطی که متغیرهای غیرقابل کنترل از سوی کشورها تعیین کننده مجموع درآمد نفتی آنهاست و شرایط بازار به گونه ای است که سیاست عرضه هماهنگ وجود ندارد و کشورها تصور می کنند که عدم افزایش عرضه و استفاده نکردن از موقعیت قیمت طلایی به زیان آنهاست، باعث می شود که کشورها از این فرصت حداکثر استفاده کنند.

درکنار آن عدم توافق در مورد قیمت ها در اوپک جدی است.  برخلاف تصور بسیاری افراد، کشورهایی در اوپک هستند که از بالا بودن سطح قیمت ها چندان راضی نیستند که دلایل خاص خود را دارند.

این شرایط نشان دهنده آن است که آنچه که ایران به عنوان رییس اوپک تلاش می کند در بازار رخ ندهد، یکی از مشخصه های ذاتی بازار نفت است. بازاری که تابع متغیرهای گوناگون است و عرضه کنندگان به این تجربه رسیده اند که نباید به امید تثبیت بازار، درآمد خوب کنونی را از دست داد.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای)، به دنبال رشد تولید نفت خام ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، کل تولید نفت خام اعضای اوپک ماه گذشته میلادی (مه)  به بیشترین رقم طی هفت ماه گذشته رسید.

همچنین کل تولید روزانه نفت ١٢ عضو اوپک از 30.75 میلیون بشکه در ماه آوریل به 30.89 میلیون بشکه در ماه مه افزایش یافت که این رقم از هدف تثبیت سهمیه تولیدی ٣٠ میلیون بشکه ای این سازمان در ماه می فراتر بوده است.

بنا براعلام این آژانس، افزایش تولید برخی از تولیدکنندگان اوپک تاحدودی افت عرضه نفت عراق، لیبی و نیجریه را جبران کرده است.

 اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی برای تقاضای جهانی نفت خام در نیمه دوم سال ٢٠١٣ را نسبت به برآورد پیشین خود روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش داد.

آی یی ای گزارش داد، عربستان سعودی ماه می گذشته 9.56 میلیون بشکه در روز تولید داشته است که این رقم نسبت به ماه پیش ازآن ٢٢٠ هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد.

تولید نفت عربستان ماه می 9.34 میلیون بشکه در روز بوده است.

/31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =