۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴

.پاپاراتزی ها (1)،‌ خبرنگارنماهایی هستند که زاغ سیاه چهره های مشهور را چوب می زنند و معمولا از زوایای زندگی خصوصی آنان عکس و فیلم تهیه می کنند و به قیمت های گزاف به رسانه های زرد می فروشند.

اینها به عکس خبرنگاران که تابع اخلاق حرفه ای هستند و آیین نامه های اخلاقی حرفه ای سفت و سختی دارند، ترکیبی از کارآگاه،‌ جاسوس، خبرنگار و باج گیرند. خبرنگاران معتبر «ضبط بدون اجازه» را غیر اخلاقی می دانند، انتشار بدون توافق را نادرست می نامند، تحریف را غیر حرفه ای می شمارند و سوء استفاده از سوژه را برخلاف اصول اخلاقی و حرفه ای تلقی می کنند.

این روزها بعضی همکاران ما وقتی شخصیتی از مجلس ختمی بیرون می آید یا به جلسه ای وارد می شود یا با خانواده خود، ‌در ترافیک گیر کرده است، جلو می پرند و از او سوال می کنند. اگر حتی او با بله و خیر هم جواب بدهد، باز هم سوژه به دست این همکاران داده است . مثلا از یکی می پرسند « آیا آقای روحانی، برای معاون اولی با شما صحبت کرده است؟» و وفتی فرد جواب می دهد نه ،‌ تیتر می زنند : «روحانی با من در باره معاون اولی صحبتی نکرده است». اگرچه مضمون هر دو یکی است اما چنین تیتری القاء‌ منفی دارد و می تواند مصداق تحریف باشد . یک حرفه ای برای چنین مکالمه ای، تیترهایی از جنس زیر می زند :
- فلانی از پیشنهاد معاون اولی اظهار بی اطلاعی کرد
- روحانی پیشنهاد معاون اولی به فلانی نداده است

دوستان خوبم، همین کارها را کرده ایم که شخصیت های مشهور از ما فراری اند و روزنامه نگار جماعت را با شارلاتان ها یکی می گیرند . در جاهای درست درمان اولا"، مقامات مثل مقامات ما شهوت سخنرانی و مصاحبه و آنتن ندارند و لذا کمتر حرف می زنند. ثانیا"، رسانه های آْنها انباشته از فرمایشات وزیر و وکیل و فرمانده نیست و ثالثا، حتی همان مقامات هم در موقعیت های برنامه ریزی شده (‌مصاحبه اختصاصی، کنفرانس خبری، نطق و ...) اعلام موضع می کنند ، یعنی چیزی به نام غافلگیری وجود ندارد. اگر غافلگیری هم وجود داشته باشد «غافلگیری رضایتمندانه» است زیرا آن چهره می داند وقتی به یک سردبیر با تجربه روزنامه ای مهم وقت مصاحبه می دهد ، او در یک بازی مردانه ممکن است سوالاتی بپرسد که مصاحبه شونده را آچمز کند.

حتی بد نیست بدانیم برای فقره اخیر هم قاعده دارند . دفتر آن مقام چنانچه قبلا توافق کرده باشند می تواند از روزنامه یا شبکه تلویزیونی بخواهد فلان قسمت مصاحبه پخش نشود. رسانه نیز مطابق توافق می پذیرد اما اگر آن فراز را ناب و بفروش بداند می تواند اعلام کند که از انتشار کل مصاحبه منصرف شده است نه آن که قلدری کند و بگوید «فایل آن موجود است» یا زرنگ بازی در آورد و زیرتوافق خود بزند. آنها می دانند چنین زرنگ بازی هایی، یک بار مصرف است و سرمایه اعتماد و اعتبار حرفه ای آنها را برای همیشه مخدوش می کند .

اگر افرادی حرفه ای بر مصدر یک رسانه باشند، همکاران خود را از چنین خبرگیری و خبر نویسی هایی منع می کنند اما اگر افرادی سیاسی و البته مطیع رده های بالاتر، اداره یک رسانه را به عهده داشته باشند چنین رفتاری را ترویج می دهند و بدیهی است خبرنگاران چنین رسانه ای برای خوشامد نفرات ارشد، با یکدیگر مسابقه بگذارند. گیر اصلی کار همین جاست ، یعنی تبدیل این روش غیر حرفه ای وغیر اخلاقی به هنجار و مکتب و روش غالب.

چهره های سیاسی هوشمند در برابر چنین غافلگیری هایی راه های زیر را بر می گزینند :
1. بعضی اصلا مصاحبه نمی کنند . به عکس تصور رایج ، مصاحبه نکردن فی نفسه بد نیست بلکه پاسخگو نبودن ، بد است. یک وزیر می تواند مصاحبه نکند اما با ایجاد شفافیت، ‌سیستمی پاسخگو داشته باشد. یک چهره سیاسی که فاقد مسئولیت اجرایی است حتی موظف به پاسخگویی هم نیست ، اگرچه فرار همیشگی از سوالات رسانه ها و افکار عمومی توصیه نمی شود زیرا برای وجهه خود او خوب نیست.

2.
بعضی در مصاحبه های دوره ای یا موضوعی به شکل کنفرانس خبری یا مصاحبه اختصاصی، اطلاع رسانی یا تحلیل می کنند و البته به سوالات غافلگیرانه نیز پاسخ می دهند زیرا مصداق غافلگیری آگاهانه است .
هر دو گروه فوق از پریدن ناگهانی یک خبرنگار میکروفن به دست ، آسوده اند و نگران رو به روشدن با خبرنگاران نیستند زیرا فرض موضوع را منتفی کرده اند.

3. بعضی، وقتی خبرنگاری در شرایط غیر رضایتمندانه، آنها را به اصطلاح غافلگیر می کند جواب نمی دهند ، یا به او لبخند می زنند،‌ یا می گویند «در موقعیت مصاحبه نیستند» ، یا می گویند «اگر لازم باشد سخنگوی من اظهار نظر می کند» یا مثل آقای احمدی نژاد خودمان نارضایتی خود از چنین پرسش هایی را نشان می دهند و به خبرنگار پاسخ می دهند: ‌امروز هوا خوبه!

 

1-این واژه ایتالیایی،‌ خودش جمع است که مفرد آن «پاپاراتزو» برگرفته از نام خبرنگاری سمج در فیلم «زندگی شیرین» فلینی است، اما ما در فارسی باز هم جمع می بندیم !

 

کد خبر 299312

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا عبداللهی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    10 1
    می توان با خط سیاسی حسین انتظامی احتمالا مخالف بود، اما هرگز نمی توان از مطالعه مقالات تخصصی و حرفه ای به غایت هوشمندانه، کاربردی ، همه سونگر، تازه و پرحلاوت وی لذت نبرد. جای تاسف است, مدیری چنین توان مند و اندیشه مندی چنین خوش فکر آن طور که بایسته و شایسته است، قدر ندیده است، هرچند همکارانش از هر تبار سیاسی که باشند، در برابرش به احترام می ایستند. دولت تدبیر و امید رواست، " انتظامی " های اصول گرا و اصلاح طلب را از نظر دور ندارد؛ دست کم خود را از شنیدن نظرات صائب کارشناسی اینان محروم نکند, که بد جوری این سال ها " فرمان " اداره کشور دست شاگرد شوفرهای تازه تصدیق گرفته خواب الوده و پرخاشگر و پر ادعا و کم اطلاع بوده است. یا علی.
  • رسول A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    2 4
    ممنون استاد ولی احساس می‌کنم این قواعد در خبرآنلاین هم رعایت نمی‌شود
  • مختاباد ابوالحسن US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    5 0
    من هم با شما موافقم كه آقاي انتظامي در بومي سازي ادبيات رسانه و روزنامه نگاري در چند سال اخير و كاربردي و عملياتي كردن و به آزمون نهادن اين مبحث در حوزه اجرا از يك سو و پشتوانه سازي نظري باي آن تلاش هاي ارزنده اي صورت داد و ما كم مدير مطبوعاتي داريم كه اين گونه به مباحث و موضوعات حوزه خودش عشق بورزد و به آن عمق و غنا ببخشد اميدىكه اين كار همچنان تداوم داشته باشد
  • محمد A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    5 1
    به چه نكات ظريفي اشاره مي كنيد. من غيرمستقيم و از كساني كه از نزديك با شما همكاري كرده اند خيلي چيزها ياد گرفته ام. نگاه شما به رسانه با آن چيزي كه ما در خبرگزاري هاي خود به كار مي بنديم خيلي متفاوت است.پاينده باشيد
    • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      5 1
      با شما موافقم. آقای انتظامی یکی از نوادر رسانه ای است که تواضع زیادی نسبت به تواناییش در این زمینه دارد فقط مقایسه کنید با همتایانش در نشریات دوم خردادی که طرف با یک مقاله نوشتن خودش را عقل کل مطبوعات در این دنیا وآن دنیا می داند!