بررسی نمودار تورم 73 ساله در ایران نشان می دهد که در هیچ دوران تاریخ معاصر وضعیت تورم همانند سال های 1340 تا 1351 نبوده است.

محمد هیراد حاتمی:

اگرچه برخی کارشناسان اقتصادی همواره بر این تاکید دارند که باید میان « تورم » و « گرانی » تفاوت قائل شد اما حقیقت این است که ترکیب « تورم و گرانی » این روزها به طور عجیبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ترکیبی که به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های شهروندان این روزها دهان به دهان می چرخد و بسیاری از شهروندان گرانی را همان تورمی عنوان می کنند که رقم آن این روزها سختی هایی برای اقتصاد ایران رقم زده است. بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران تورم اردیبهشت۳۱ درصد اعلام شده و در گروه‌های کالایی مختلف به طور میانگین کالاهای اساسی تورم ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. این میزان « تورم » گلایه های پی در پی شهروندان از این شاخص اقتصادی را طبیعی جلوه می دهد. هرچند برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این میزان تورم به طور متوسط در نظر گرفته می شود و تورم واقعی رقمی بیش از آن چیزی است که مرکز آمار اعلام می کند. تورم در جامعه امروز در حالیکه دو رقمی است و از 30 درصد نیز فرا تر رفته که بررسی میزان تورم در تاریخ 73 سال گذشته ایران نشان می دهد این شاخص اقتصادی در میان سال های 1340 تا 135 بهترین وضعیت ممکن را داشته است. بررسی نمودار تورم 73 ساله در ایران نشان می دهد که در هیچ دوران تاریخ معاصر وضعیت تورم همانند سال های 1340 تا 1351 نبوده است.

متوسط تورم در شرایطی در میان سال های 1340 تا 1351 در سطح 2.3 درصد تعریف شده است که علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران در سال های 1341 تا 1348 در بخشی از کتاب خاطرات شفاهی خود روایت آن روزهای اقتصاد ایران را اینگونه مطرح کرده است: « در مرحله اول در ضمن اینکه هدف های کلی خودمان را می دانستیم اما برای اجرای آن می بایست کورمال کورمال راه می رفتیم. ایراد خیلی زیادی هم نداشت. به خاطر اینکه اگر کسی دنبال وضع ایده آل بخواهد بگردد و منتظر فرا رسیدن وضع آرمانی بشود، هیچ وقت هیچ کاری را به سامان نخواهد رساند، بهتر است که انسان یک کاری را هر چند ناقص، انجام بدهد تا اینکه به بهانه اینکه هنوز آمار ندارد و یا کارشناس به اندازه کافی ندارد دست به هیچ کاری نزند. خواه ناخواه، این رفتار کورمال ما همراه با اشتباهات و در حقیقت زیگزاگ هایی بود که به تدریج سعی می کردیم آنها را اصلاح کنیم. ولی درفرآیند توسعه به هر حال به فرض اینکه شما در یک مورد بتوانید اشتباهتان را تصحیح بکنید، خود پیشرفت برایتان مسائل تازه و اشتباهات تازه پیش می آورد، بنابریان می بایست همیشه این را به عنوان یکی از عامل های کارتان بپذیرد. نه اینتکه خوشحال باشید که اشتباه می کنید. منظورم این است که اگر کسی بگوید که از روز اول دقیق بوده و می دانسته چه کار می خواهد بکند و همه کارهایش را بدون هیچ عیب و نقص اجرا کرده یک مقداری تعارف است. »   

جدول تورم

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 1
    یه روز خوب میاد