مباحثی درباره مساله رجعت و نگاه علمای شیعه به آن در کتاب «سیمای عقائد شیعه» نوشته آیت الله جعفر سبحانی مطرح شده است. خلاصه این مبحث را به انتخاب خبرآنلاین در جدول زیر می خوانید.
موضوع |
شرح و مصادیق |
رجعت در اصطلاح علما
|
رجعت به معناى بازگشت است. در اصطلاح، به بازگشت زندگى به مجموعهاى از مردگان پس از نهضت جهانى حضرت مهدى علیهالسلام گفته مىشود. |
این بازگشت، پیش از فرارسیدن روز قیامت است و بنابراین، سخن از بازگشت و رجعت، از نشانههاى قیامت است. |
|
سخنان بزرگان علما و محدثان شیعه در باره رجعت |
شیخ مفید: خداوند، گروهى از امت محمد صلى الله علیه و آله را پس از مرگشان، قبل از روز قیامت بر مىانگیزد. این عقیده به آل محمد صلى الله علیه و آله اختصاص دارد و قرآن هم گواه آن است. |
سید مرتضى: عقیده شیعه امامیه این است که خداوند، هنگام ظهور امام زمان، گروهى از پیروان او را که پیشتر در گذشتهاند بر مىگرداند، تا به ثواب یارى او و دیدار دولتش برسند. بعضى از دشمنانش هم بر مىگردند، تا از آنان انتقام گرفته شود. آنگاه پیروان آن حضرت از دیدن ظهور و غلبه حق و برترى حقپرستان لذت مىبرند. |
|
شیخ حرّ عاملى: روایات مربوط به رجعت بیش از حدّ شمارش است و تواتر معنوى دارد. |
|
علامه مجلسى: رجعت مخصوص کسانى است که مؤمن خالص یا منافقِ محض از امت اسلام باشند، نه از امتهاى پیشین. |
|
امکان رجعت |
در امکان رجعت، امکان برانگیختن زندگى نو در قیامت کافى است، چرا که رجعت و معاد، دو پدیده همگون و از یک نوعاند، با این تفاوت که رجعت از نظر کیفیت و کمیت محدود است و پیش از قیامت رخ مىدهد، اما در معاد، همه مردم برانگیخته مىشوند تا زندگى ابدى خود را آغاز کنند. |
پذیرش امکان حیات مجدد در قیامت، با اعتراف به امکان رجعت در زندگى دنیوى ما ملازم است و چون سخن ما با مسلمانانى است که ایمان به معاد را از اصول دین خود مىدانند، پس باید امکان رجعت را هم بپذیرند. |
|
رجعت در امتهاى گذشته |
در امتهاى پیشین، رجعتهاى بسیارى اتفاق افتاده که در آیات قرآن به آن اشاره شده است، همچون: احیاى گروهى از بنىاسرائیل «بقره/ 55 و 56»، احیاى کشته بنىاسرائیل «بقره/ 72 و 73»، مرگ هزاران نفر و زنده شدن دوباره آنان «بقره/ 243»، برانگیختگى عُزیر پس از گذشت صدسال از مرگ وى «بقره/ 259»، زنده شدن مردگان به دست حضرت عیسى علیهالسلام «آل عمران/49» |
بیان مساله رجعت در آیات قرآن |
«وَإِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ اْلأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ» «نمل/82 و 83»؛ (و هنگامى که فرمان عذاب آنها رسد (در آستانه رستاخیز) جنبندهاى را از زمین براى آنان بر مىآوریم که با آنان تکلّم مىکند (و مىگوید) که مردم به آیات ما ایمان نمىآورند. روزى که ما از هر امتى گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مىکردند محشور مىکنیم و آنان را نگه مىداریم تا به یکدیگر ملحق شوند.) |
«وَ یَوْمَ نُسیرُ الجِبَالَ وَ تَرَی الأَرْض بَارِزَةً وَ حَشرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً» «کهف/47»، (روزى است که کوهها را جابه جا مىکنیم و زمین را آشکار و مسطح مىبینى و همه آنان را بر مىانگیزیم و احدى از آنان را فروگذار نخواهیم کرد) |
/6262
نظر شما