رجعت چیست؟ / آیت الله سبحانی پاسخ می دهد

بررسی مساله رجعت در سخنان علما و محدثان شیعه و آیات قرآن

مباحثی درباره مساله رجعت و نگاه علمای شیعه به آن در کتاب «سیمای عقائد شیعه» نوشته آیت‌ الله جعفر سبحانی مطرح شده است. خلاصه این مبحث را به انتخاب خبرآنلاین در جدول زیر می خوانید.

موضوع

شرح و مصادیق

رجعت در اصطلاح علما

  

رجعت به معناى بازگشت است. در اصطلاح، به بازگشت زندگى به مجموعه‏‌اى از مردگان پس از نهضت جهانى حضرت مهدى علیه‌السلام گفته مى‏‌شود.

این بازگشت، پیش از فرارسیدن روز قیامت است و بنابراین، سخن از بازگشت و رجعت، از نشانه‏‌هاى قیامت است.

سخنان بزرگان علما و محدثان شیعه در باره رجعت

شیخ مفید: خداوند، گروهى از امت محمد صلى الله علیه و آله را پس از مرگشان، قبل از روز قیامت بر مى‏‌انگیزد. این عقیده به آل ‏محمد صلى الله علیه و آله اختصاص دارد و قرآن هم گواه آن است.

سید مرتضى: عقیده شیعه امامیه این است که خداوند، هنگام ظهور امام زمان، گروهى از پیروان او را که پیشتر در گذشته‏‌اند بر مى‏‌گرداند، تا به ثواب یارى او و دیدار دولتش برسند. بعضى از دشمنانش هم بر مى‏‌گردند، تا از آنان انتقام گرفته شود. آنگاه پیروان آن حضرت از دیدن ظهور و غلبه حق‏ و برترى حق‌پرستان لذت مى‏‌برند.

شیخ حرّ عاملى: روایات مربوط به رجعت بیش از حدّ شمارش است و تواتر معنوى دارد.

علامه ‏مجلسى: رجعت‏ مخصوص کسانى ‏است که‏ مؤمن خالص ‏یا منافقِ محض از امت اسلام باشند، نه از امت‌‏هاى پیشین.

امکان رجعت‏

در امکان رجعت، امکان برانگیختن زندگى نو در قیامت کافى است، چرا که رجعت و معاد، دو پدیده همگون و از یک نوع‏‌اند، با این تفاوت که رجعت از نظر کیفیت و کمیت محدود است و پیش از قیامت رخ مى‏‌دهد، اما در معاد، همه مردم برانگیخته مى‏‌شوند تا زندگى ابدى خود را آغاز کنند.

پذیرش امکان حیات مجدد در قیامت، با اعتراف به امکان رجعت در زندگى دنیوى ما ملازم است و چون سخن ما با مسلمانانى است که ایمان به معاد را از اصول دین خود مى‏‌دانند، پس باید امکان رجعت را هم بپذیرند.

رجعت در امت‏هاى گذشته‏

در امت‏هاى پیشین، رجعت‏‌هاى بسیارى اتفاق افتاده که در آیات قرآن به آن اشاره شده است، همچون: احیاى گروهى از بنى‏‌اسرائیل «بقره/ 55 و 56»، احیاى کشته بنى‏‌اسرائیل «بقره/ 72 و 73»، مرگ هزاران نفر و زنده شدن دوباره آنان «بقره/ 243»، برانگیختگى عُزیر پس از گذشت صدسال از مرگ وى «بقره/ 259»، زنده شدن مردگان به دست حضرت عیسى علیه‌السلام «آل عمران/49»

بیان مساله رجعت در آیات قرآن

«وَإِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ اْلأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ» «نمل/82 و 83»؛ (و هنگامى که فرمان عذاب آنها رسد (در آستانه رستاخیز) جنبنده‌‏اى را از زمین براى آنان بر مى‏آوریم که با آنان تکلّم مى‏‌کند (و مى‏‌گوید) که مردم به آیات ما ایمان نمى‏‌آورند. روزى که ما از هر امتى گروهى را از کسانى که آیات ما را تکذیب مى‏‌کردند محشور مى‏‌کنیم و آنان را نگه مى‏‌داریم تا به یکدیگر ملحق شوند.)

«وَ یَوْمَ نُسیرُ الجِبَالَ وَ تَرَی الأَرْض بَارِزَةً وَ حَشرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً» «کهف/47»، (روزى است که کوه‏ها را جابه‏ جا مى‏‌کنیم و زمین را آشکار و مسطح مى‏‌بینى و همه آنان را بر مى‏‌انگیزیم و احدى از آنان را فروگذار نخواهیم کرد)

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضافاندر از چالوس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 0
    یاحق از در گویی و گزیده گویی متن مبوط به رجعت بسیارمتشکرم اهمیت مطا لب مربوط به رجغت آنگاه زیاد میشود که در بسیاری از مجامع غیرشیعه خصوصا وهـــــــــــــــــابیــــــــــها بر اعتقاد مابه چند مساله خیلی عیب میگیرند؛که از جمله آنها شفاعت،سجده بر مهر(تربت)،نکاح موقت (بگونه ای که راضی به زنا هستند،اما این نکاح را نمی پذیرند!!!!)تقیه و النهایه همین مساله رجعت است. بسیار استفاده کردم خداوند 2«آ»را حفظ کند :آیت الله سبحانی و خبرآنلاین
  • دوستدار شیعیان IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    2 0
    با سلام ممنونم از این لطف شما بحث خوبی بود و در محضر حضرت آیت الله سبحانی بودن از آن بهتر.