محمد البرادعی که شب گذشته از سوی جنبش تمرد، اصلی ترین حزب مخالف اخوان المسلمین به عنوان نخست وزیر پیشنهاد شده، گفت اقدام ارتش در برکناری مرسی کودتا نبوده است.

به گزارش خبرآنلاین مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه قصد رئیس جمهور شدن در مصر را ندارد  اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی را کودتا ندانست و گفت این اقدام اصلاحی بوده است.

البرادعی که شب گذشته با شبکه تلویزیونی سی ان ان مصاحبه می کرد گفت متاسفانه مصر در وضع بد و غمباری قرار دارد که باید از آن عبور کند.

او انتخابات ریاست جمهوری گذشته مصر را  نسبتا آزاد و منصفانه توصیف کرد که به دست رئیس جمهور مرسی ویران شد.  او گفت مرسی همه چیز را به هم ریخت به شکلی که در نهایت خود را با بیست میلیون نفر روبرو دید که کناره گیری فوری وی را خواستار شدند.
البرادعی گفت اوضاع بدی است؛ تصمیمی دشوار گرفته شد، اینکه ادامه دهیم و خطر جنگ داخلی را به جان بخریم یا اینکه اقداماتی استثنایی برای اصلاح خیزش 2011 صورت دهیم.
در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر  البرادعی درباره واکنش کشورهای غربی، ابراز نگرانی آمریکا و آلمان گفت من نیز می گویم که ما هم به شدت نگران هستیم ولی باید بگویم که این اقدامی برای اعاده مردمسالاری است و در واقع نوعی ری ست  در اقداماتی است که باید انجام دهیم تا در مسیر درست قرار گیریم. ما دولتی می خواهیم که بتواند اقتصاد و امنیت را که چندان خوب نیستند، درست کند. ما نیز بسیار نگرانیم و امیدواریم بتوانیم این بار درست عمل کنیم.
البرادعی گفت من دیشب گفتگوی مفصلی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشتم. من به عنوان یک وکیل، همواره مایل هستم که در قالب قانونی قرار گیرم ولی ما در وضع بسیار دشواری قرار داشتیم و داریم که باید خطر جنگ داخلی را که چند مورد آن را در اطراف خود می بینیم، به جان می خریدیم یا اقدامی فراقانونی انجام می دادیم تا اطمینان یابیم کشور یکپارچه باقی می ماند.
وی درباره اینکه آیا مرسی می تواند بار دیگر در انتخابات شرکت کند یا نه گفت باور ندارم که بتواند این کار را بکند.
البرادعی درباره اینکه چگونه می خواهند مردمسالاری چند حزبی در مصر ایجاد کنند گفت ما به دنبال وابستگی های حزبی نیستیم بلکه به دنبال دولتی هستیم که بتواند نظم و قانون را تضمین کند، تضمین کند که اقتصاد به روند عادی خود باز می گردد و شکلی از عدالت اجتماعی برقرار می شود و مردم احساس کنند رویداد مثبتی رخ داده است.
وی ادامه داد امیدوارم افرادی مناسب از اخوان المسلمین یا سلفی ها بتوانند در دولت جدید حضور یابند. ما به همه نیاز داریم تا در فرایند سیاسی حضور داشته باشند. ما نیاز به جامعه ای منسجم داریم که روا مدار باشد و به تفاوت ها با احترام نگاه کند.
وی گفت امیدوارم من نیز بتوانم در منسجم کردن و آشتی ملی نقش آفرین باشم. نزدیک پنجاه درصد از مردم ما زیر خط فقر هستند و از آموزش لازم بی بهره اند. من نیز هر کاری که می توانم انجام می دهم.
البرادعی درباره اینکه آیا می خواهد رئیس جمهور باشد یا نه گفت نه؛ خانواده من حتی با طرح این مسئله نیز مخالف است.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    29 55
    از دید شما بله . شخصیت دوگانه شما رو در زمانی که رئیس آژانس انرژی اتمی بودید دیده ایم
    • ایرانی IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      21 7
      سلام؛ چقدر خوب بود وقتی آقای مرسی با این حجم دامنه‌دار از اعتراضات روبرو شد به تصمیم خود از قدرت کنار می‌رفت و انتخابات زود هنگام برگزار می‌شد. اونوقت خودش یا نماینده‌ی دیگری از اخوان‌المسلمین دوباره در برابر انتخاب ملت قرار می‌گرفتند. ولی به هر حال این چنین کنار زدن رئیس‌جمهور واقعا نگران کننده است و راه برطرف کردن نگرانی‌ها در ادامه کار است. یعنی برگزاری یه انتخابات واقعا آزاد حتی با حضور آقای شفیق (که از ترس افراط از کشورش خارج شد) است تا مردم سرنوشت خودشان را انتخاب کنند. تا آن زمان چهره آزادی از مصر در اذعان نیست...
  • علی اصغر A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    37 14
    تو خوبی تو ماهی دشمن شب سیاهی !! عزیزی عزیزی چقده اطوار میریزی !!
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    35 13
    این آقای مرسی هم واقعا داشت بنیه دایکتاتوری رومیریخت یادم نمی ره که وقتی با هزار اما و اگر اومد ایران برای اجلاس سران اولا خیلی زود ایران رو ترک کرد و موقع سخنرانیش چقدر کلفت حرف می زد به نظر من مرسی منافع ایران رو نمی تونست تا حدود زیادی تضمین کنه و منافع زیادی هم برای ایرن نداشت
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    16 34
    اي شياد!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    40 4
    اما اگر خود جناب البرادعی رییس جمهور بود حتما کودتا بود. واقعا انتظار دارند یه ارتش جهان سومی که شصت سال سر کار بوده به همین راحتی رضایت بده و قدرت رو تحویل ایشون بده؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    10 2
    شما اول باید خودتان به نظرم و قانون پایبند باشید تا بتوانید به اصل آن دست یابید. وقتیکه ارتش شما اعلام کرد که قانون اساسی شما معلق است، این کمال بی‌قانونی و البته مصداق کودتا و دخالت نیروی نظامی در سیاست است.
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      7 1
      دوست عزیز! این قانون اساسی که شما از آن صحبت می کنید، در کمیته ای تدوین شد که در آن تنها اسلامگرایان حضور داشتند و متأسفانه از آنجایی که اسلامگرایان قوانین خودشان را قوانین خدا می دانند قادر به گفتگو و مصالحه با سایر گروه ها نیستند. حتی دستگاه قضایی مصر، ابتدا پارلمان را منحل کرد سپس کمیته تدوین قانون اساسی را به دلیل سیطره عقاید اخوانی بر آن فاقد مشروعیت دانست اما آقای مرسی در پاسخ، دادستان را برکنار و اختیارات خود را افزایش داد، قانون اساسی به رأی گذاشته شد، انتخابات توسط مخالفین تحریم شد.
  • سعید A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    1 0
    این هم حرفهای خودمون را میزنه انگار که خودش خیلی مترقی و ادا و اطوار مدره میزنه. فکر کنم با هم یک جا مدرسه میرفته اند!
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    11 2
    دموکراسی که بخواد از کانال ارتش تأمین بشه چی میشه.
  • مسعود IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    10 4
    این کودتا مایه شرم و ننگ جهانی بود و جالبه که مردم مصر ازش حمایت کردند. اندک امیدی هم که به دموکراسی در مصر بود از بین رفت. واقعا جغرافیای جهان اسلام هنوز در قرون وسطی سیر می کنه
  • من A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    5 4
    حرف های اشنا جمله معروف کودتا برای مبارزه با فساد و رفاه مردم به راستی این گرگ پیر سال هاست به این گله اشناست شکم های بر امده و عقل های تهی به فتنه گران مجال رقاصی می دهد و حماقت فتنه گران جای پای چکمه پوشان را باز می کند و چکمه پوشان میخ استعمار را بر بدن خسته مردم می کوبند اگراین اقای کودتا چی نگران رفاه مردم است به جای توپ و تفنگ از اقتصاد دانان کمک بگیرد و با همین دولت امور مردم را اصلاح کند نصر من الله و فتح قریب ننگ بر این حیله مردم فریب
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    16 1
    کودتا چیست: زمانی که نیروهای نظامی با استفاده و فرمان زور، دولت قانونی برآمده از آرای مردم را سرنگون کند، به آن پدیده کودتا می گویند. حالا قضاوت با خودتان
  • گلی A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    7 0
    اگه کودتا نست پس چیه؟!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    4 11
    بدون شک کودتاست...اقدام ارتش مستند به کدوم ماده قانونیه؟ تا حالا هیچکدوم از طرفدارای ارتش مستند قانونی نیاوردن...همین الان یکی از اعضای دادگاه قانون اساسی با پرس تی وی صحبت می کرد...تمام استدلالش این بود که مرسی و اخوان جوونا رو شستشوی مغزی دادن ما می خوایم جلوگیری کنیم...همین! این روزهای مصر برای ایرانی ها درس های مهمی داره تجربه اول انقلاب ایران افتخاریه که در هیچ کشوری تکرار نشده اردوکشی خیابونی اگر در ایران باب می شد امسال هم خیلی ها بابت نتیجه انتخابات نمی تونستن خوشحالی کنند
  • reza RS ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    1 2
    دموکراسی این بود که اقای البرادعی کاندید میشد رای میاورد.تو یه سال با اون فساد به جای مانده از حسنی مبارک و حکومت نظامی نیاز به معجزه داشت
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    4 2
    کودتا نبود انقلاب مخملین بود