رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که در عرصه‌ی علم و فن‌آوری و تولید دانش به نقطه‌ای برسیم که برای رفع نیازهای اساسی و پایه‌مان به دیگران محتاج نباشیم و همه آن را خودمان تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح سه طرح کلان ملی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در پارک علمی فن‌آوری پردیس برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع تعدادی از متخصصان و دانشمندان کشور گفت: امروز چندین دستاورد مهم مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تقدیم ملت ایران شد و خوشحال هستم که توفیق یافتم که این مجموعه را از نزدیک ببینم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که یکی از عرصه‌هایی که علم و دانش آن بسیار مهم است موضوع سلامت است، تصریح کرد: جامعه‌ای که از لحاظ جسمی سالم نباشد، زندگی برای آن بی‌معنا است؛ چرا که همه‌ی زیبایی‌های زندگی بعد از سلامت است . یعنی سلامت پایه و اساس است.

وی با اعتقاد بر این که بیماری‌ها و نقض‌ها حاصل عملکرد انسان است؛ چراکه خداوند متعال بیماری و نقص نخواسته است، گفت: خداوند کمال، سلامتی، قدرت و عزت برای تمام انسان‌ها را خواسته است. و هر چه ضعف بیماری و اشکال است به خاطر عملکرد ما به وجود آمده است و اگر عوامل بیماری زا را مدیریت کنیم، سلامتی برقرار می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان این که برای کنترل عوامل بیماری‌زا و درمان‌ بیماری‌ها نیازمند کمال دانش هستیم، یادآورشد : دانش که وارد زندگی انسان شود، بیماری را کنترل و درمان می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بیماری ایجاد شود.

رییس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه کسب دانش و فناوری گفت‌: ما به لحاظ دانش و فهم مساله و همچنین به لحاظ ساخت تجهیزات وهمچنین به لحاظ بازار دراین زمینه جزء کشورهای پیشرفته هستیم، اما در گذشته علی رغم این که ما در زمینه‌ی دانش، تجهیزات و بازار تلاش می‌کردیم، ولی هم افزایی و ارتباط بین بخش دانشگاه و صنعت چندان وجود نداشت و در واقع نهادینه نشده بود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با این هدف ایجاد شد که بین این دو نهاد یعنی دانشگاه و صنعت هم افزایی بیشتری ایجاد کند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در طول 6 - 7 سال اخیر در عرصه‌ی دانش و کسب فناوری تلاش‌های زیادی شده است ،گفت: ما یک کشور عظیمی هستیم، نیازهای زیادی داریم و برای رفع آنها باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم.

رییس جمهور با اشاره به راه‌اندازی خط تولید واکسن آنفولانزای فصلی در کشور، گفت: من معتقدم که اگر مراقبت کنیم کسی آنفولانزا نمی‌گیرد، ولی خوب به هر حال ما شاهد این هستیم که هر ساله با آغاز فصل پاییز تعدادی از هم وطنان آنفولانزا می‌گیرند و این واکسن بدن را در برابر آمفولانزا قوی و مقاوم می‌کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که تعداد محدودی از کشورها به این فن‌آوری دست پیدا کردند و آن را با قیمت بالا صادر می‌کنند، گفت: ما باید در مورد تمام فن آوری تولید واکسن آمفولانزای فصلی در کشور به خود کفایی برسیم. اکنون ویروس ضعیف شده که در این واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیرون از کشور وارد می‌شود و ما باید تلاش کنیم که تمام فن آوری لازم تولید این واکسن را در کشور تولید کنیم.

وی با بیان این‌که در مورد نظام بهداشت جهانی، شبکه‌های تولید دارو و واکسن‌ها حرف زیاد است و بعضا مسائل سیاسی ، تجاری و بعضا بی‌اخلاقی پشت آن است.

رییس جمهور گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که برای تولید واکسن آنفولانزا نیازی به واردات نداشته باشیم و همه موارد مرتبط به آن را د رداخل تولید کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به کسب دانش فنی و تولید 12 ماده موثره‌ی داروهای وارداتی در کشور توسط متخصصین مان با اشاره به کاربرد برخی از این داروها در مبارزه با سرطان، گفت: داروهای ضد سرطان، خیلی گران هستند و هر چه قدر بیمه هم حمایت کند، کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد و اگر خدای نکرده در خانواده‌ای فرد دچار این بیماری شود خانواده با مشکل روبرو می‌شود و ما ان شاء الله در کشور به سمتی برویم که این داروها تولید شده و با قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد و این خدمتی عظیمی خواهد بود.

رییس جمهور با بیان این‌که با کسب این دانش برخی از نیازهای وارداتی ما در حوزه‌ی دارو تامین می‌شود به بهره‌برداری از دستاوردهای تجهیزات پزشکی، در این مراسم اشاره کرد و گفت: از تعدادی لیزر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. تاکنون جزیی از توانمندی‌های لیزر برای ما آشکار شده است و لیزر از جمله امکاناتی است که در زمینه‌های گوناگون زندگی انسان کاربرد دارد.

احمدی‌نژاد با تشکر از همه‌ی دانشمندان، سرمایه‌گذاران و دلسوزان دخیل در این طرح‌ها و پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز ملت ایران معرف این اندیشه است که زندگی زیبا در سایه‌ی تلاش برای زیباکردن زندگی دیگران است.

رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این‌که ان شاء الله هر روز شاهد معرفی دستاوردهای جدیدی در زمینه‌ی علم و فن‌آوری و تجهیزات پزشکی در کشور باشیم گفت: انشاء‌الله در عرصه‌ی علم و فن‌آوری و تولید دانش به نقطه‌ای برسیم که برای رفع نیازهای اساسی و پایه‌ مان به دیگران محتاج نباشیم و همه آن را خودمان تولید کنیم.

456301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    8 2
    تکبیر !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    12 1
    آره! اول وارداتش رو ممنوع کنین، بعد شروع کنین برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه برای شروع پژوهش در باب این که ساختمونی که قراره مجمع مدیران ارشد انتخاب‌کننده‌ی پژوهش‌گرهای اولیه رو انتخاب کنن تو کدوم منطقه‌ی تهران باشه و حقوق پایه‌شون چقدر!
  • بی نام RS ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    14 2
    پارسال هم به لطف شما در بازار واکسنی نبود
  • nam IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    11 1
    من میترسم کیفیت لازم رو نداشته باشه مثل تولید تاید وشامپو و ... که کف نمیکنه
  • بی نام EU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 1
    در گندم هم به خودکفایی رسیدیم یادتونه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    2 1
    ایشوپزشک بودن ما خبر نداشتیم . همینجوری که وضع مردم این قدر سخت شده . از این همه مشکل که مسببش دولته خسته شدیم .