رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: به زودی مردم اخبار خوبی در باره راه اندازی نیروگاه بوشهر خواهند شنید.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،دکتر علی اکبر صالحی صبح امروزدر برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما بخش عمده‌ تاخیر در راه اندازی این نیروگاه را مسائل فنی و تجهیزاتی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه البته برخی از آنها ریشه سیاسی نیز دارد،گفت : عمده مباحثی که در یک ماه اخیر در این باره رخ داد به مصاحبه چندی پیش وزیر انرژی روسیه برمی گردد که وی درباره احتمال تولید برق از نیروگاه بوشهر تا آخر سال میلادی یعنی تا دو هفته آینده گفته بود ، این اتفاق رخ نخواهد داد و البته از اول نیز قرار نبود تا دو هفته آینده برق از نیروگاه بوشهر تولید شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این مباحث باعث ایجاد جو بد بینی ایرانی ها علیه روسیه شد و متاسفانه رسانه‌های ما نیز به آن پرداختند و حتی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون انرژی هم معترض شدند در حالیکه در قضاوت‌ها باید منصفانه رفتارکرد.

صالحی گفت : حقیقت این است که ساخت هر نیروگاه هسته‌ای به طور متوسط هشت سال و نیم طول می کشد . بطور مثال در برزیل نیروگاهی 15 سال طول کشید ولی ما هنوز 13 - 14 سال است که درگیر ساخت این نیروگاه هستیم و این موضوع غیر عادی نسیت.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد : تست‌های مهم نیروگاه بوشهر تاکنون با موفقیت انجام شده است،اکنون تست کره فلزی در حال انجام است و یک تست دیگر نیز در ماه‌های آینده انجام می شود تا ما بتوانیم سوخت هسته‌ای را وارد چرخه نیروگاه کنیم .

صالحی بدون اشاره به زمان دقیق آغاز به کار نیروگاه بوشهر ، ابراز امیدواری کرد در ماه‌های آینده این کار صورت بگیرد.

وی هرگونه کار شکنی و مسامحه روس ها را رد کرد و گفت:کارها به خوبی پیش می رود و اکنون 2500 کارشناس روس در نیروگاه بوشهر در حال کار هستند و مردم به زودی اخبار خوبی در این باره خواهند شنید .

صالحی با اشاره به اینکه فعالیت هسته ای ایران و مدیریت سازمان انرژی اتمی در کشور ، همواره از جریان های حزبی و سیاسی دور بوده است، تصریح کرد: مدیریت سازمان انرژی اتمی موضوعی فنی ، حقوقی و سیاسی است و هیچکدام مجزا از دیگری نیست .

وی گفت: همه ملت ایران در همه جای جهان خواستار در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای هستند و این به حضور و فعالیت یک دولت خاص ارتباطی ندارد .

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاریخچه فعالیت های هسته ای در ایران و تولید برق هسته‌ای گفت:ما در گداخت هسته‌ای در آغاز راهیم و اکنون مشغول فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هستیم اما در شکافت هسته‌ای موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم و این راه همچنان ادامه دارد.

صالحی همچنین از انعقاد قرار داد همکاری سازمان انرژی اتمی با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور درزمینه گداخت هسته ای خبر داد .

نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی غرب از دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای را سیاسی توصیف کرد و گفت : مهم این است که ایران دانش لازم برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز را کسب کرده است هرچند غربی ها و بویژه آمریکا نگران این بودند که مبادا ملت ایران به این فناوری دست پیدا کند و تا حدی پیش رفتند که آقای بوش گفت چرا در دانشگاه های ایران درس هسته‌ای تدریس می شود .

صالحی تاکید کرد: ما در دستبابی به انواع فناوری محدودیتی نداریم و قصد داریم تمام فناوری ها را در اختیار بگیریم و در این زمینه هیچ مسامحه‌ای نخواهیم داشت .

به گزارش خبر انلاین، وی با اشاره به اینکه ایران قبل از انقلاب به معاهده ان پی تی پیوسته است، گفت: ایران علاقه‌مند است در چارچوب تعهدات بین‌المللی فعالیت کند چراکه به منافع ملت‌ها اعتقاد دارد و معاهده ان پی تی را در جهت مصالح ملی و جهانی می‌داند و هیچ گاه مانند کره شمالی قصد خروج از این معاهده را ندارد.

وی تصریح کرد: آنچه آمریکایی ها از آن به عنوان ابزاری برای فشار برای ملت ایران استفاده می کنند، بیشتر بهانه هسته‌ای است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =