این ها قید «مادرانه»، «خروس» و «دودکش» را زده‌اند تا بعد از افطار به اینجا برسند

تشنگی در گرما و هُرم آفتاب، بیش از هر وقت دیگری طاقت آدم را طاق می‌کند.

رضا فضل اله نژاد -  تشنگی در گرما و هُرم آفتاب، بیش از هر وقت دیگری طاقت آدم را طاق می‌کند. روزه‌داران تهرانی در حالی به استقبال شب‌های قدر رفته‌اند که گرمای پایتخت به رکورد 60 ساله خود نزدیک شده و روزه‌داران قریب به 16 ساعت را از سحر تا غروب سر می‌کنند تا برای مهمانی شبانه‌ای آماده شوند که خان رحمت و عنایت خداوند در آن گشوده است.
کوچه‌ی نه چندان فراخ و عریض شهید کاوه زهره‌کرمانی در خیابان وحدت اسلامی تهران و حسینیه‌ای که در آن واقع شده، پذیرای روزه‌دارانی‌ست که در ماه مهمانی خدا، دل را به روضه‌ها و توسل‌های شبانه بسته‌اند تا از این طریق خود را به رود جاری بخشش الهی بپیوندند. این رسم بیست و چندساله‌ی هیأتی‌ست که بیش از 74 ماه رمضان را پشت سر گذاشته و تمام شب‌های این ماه با توسل به سقای کربلا سحر می‌کند.
"هیأت مکتب تشیع تهران" قدمتی طولانی دارد؛ بیش از 120 سال از زمان تاسیس آن در تبریز می‌گذرد. زمانی که "حاج‌قلی علی‌خان‌لو"؛ موسس مکتب، به واسطه شرایط شغلی خود ناگذیر از مهاجرت به تهران می‌شود، مکتب تشیع تهران را پایه‌گذاری می‌کند تا این هیأت در دوره خفقان و دین‌ستیزی حکومت رضاخانی، عَلَم مذهب شیعه را در دست بگیرد و در بازار تهران به اقامه‌ی عزا بپردازد. بعد از گذشت بیش از هفت دهه از برگزاری جلسات روضه مخفی، هیأت مکتب تشیع همچنان توانسته با مراسم و برنامه‌های ویژه، افراد مختلف از طیف‌های گوناگون را به خود جذب کند. در شب‌های رمضان؛ پیر و جوان، زن و مرد در "حسینیه مکتب تشیع" گرد هم می‌آیند تا شب‌های میهمانی الهی را در بزمی معنوی سپری کنند.
هیآتی برای نسل امروز

هیئت مکت تشیع
«بر اساس رسمی چند ساله مکتب تشیع در تمام شب‌های ماه مبارک برنامه دارد. در طول این سی شب تلاش می‌کنیم تا به تمام سلیقه‌ها توجه داشته باشیم؛ جلسه قرائت قرآن، بیان احکام شرعی، سخنرانی، شعرخوانی، مداحی و روضه‌خوانی. حتا در خصوص انتخاب افرادی که قرار است در این شب‌ها به ارائه احکام و سخنرانی بپردازند وسواس خاصی داریم به‌طوری که به غیر از روحانی، یکی - دو نفر از اساتید دانشگاه را نیز برای ارائه مباحث مرتبط با این ایام دعوت می‌کنیم تا به این ترتیب شاهد جذب افراد مختلف و حضورشان در محافل مذهبی باشیم.» اینها گفته‌های حاج‌کاظم غفاری‌افضل؛ ذاکر و مداح هیأت مکتب تشیع است.
غفاری‌افضل ادامه می‌دهد: «نسل جوان، دنیای خاص خودشان را دارند و شیوه‌های قدیمی هیأت‌گردانی جواب‌گوی نیازهای آنها نیست. آنها یک‌نواختی را دوست ندارند بنابراین در برنامه‌های ویژه ماه مبارک، تلاش کرده‌ایم تا برای جذب مخاطب جوان هدف‌گذاری مشخصی داشته باشیم.»

هیأت یک کانون مردانه نیست
«هیأت صرفا یک کانون مردانه نیست. هرچند در طول تاریخ، وجه مردانه هیأت‌های مذهبی پررنگ‌تر بوده اما نباید فراموش کنیم که موسس اولین هیأت، حضرت زینب (س) است و به همین دلیل باید به نقش زنان در برگزاری مجالس مذهبی توجه ویژه‌ای داشت.» غفاری‌افضل با تاکید بر حضور خانواده‌ها در مکتب تشیع، این هیأت را کانونی برای خانواده‌ها توصیف می‌کند: «در اینجا خانواده‌ها حضوری فعال و جدی دارند چراکه معتقدیم تمام فعالیت‌های فرهنگی با حضور خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی شکل می‌گیرد و می‌تواند موفق باشد. در واقع ما به دنبال یک سبک زندگی معنوی هستیم. نوعی زندگی مبتنی بر باورهای شیعی که به تمام مسائل و امکانات روز دنیا هم توجه دارد.»
توجه به مسائل روز را می‌توان از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای انتشار نشریه و ایجاد یک سایت اینترنتی برای هیأت مکتب تشیع دریافت. غفاری‌افضل توضیح می‌دهد: «پیش از این در یک وبلاگ، برنامه‌های مکتب را ارائه می‌کردیم اما در این برهه از زمان وبلاگ پاسخ‌گوی نیازهای کاربران نیست. بسیاری از افراد در شهرستان‌ها و حتا خارج از ایران از طریق سایت‌هایی که تصاویر مجالس مکتب تشیع را به اشتراک می‌گذارند با ما ارتباط برقرار کرده‌اند. در ماه محرم سال گذشته چندین مهمان از خارج کشور داشتیم. فردی از کانادا به ایران آمده بود و در برنامه‌های بازار هم شرکت کرد. همین موارد ضرورت توجه به فضای مجازی را بیشتر می‌کند.»
شب‌های عاشقی
خیلی‌ها قید "مادرانه" و "خروس" و "دودکش" را زده‌اند تا بعد از افطار به جای تماشای رسانه ملی، ساعاتی را در مکتب تشیع بگذرانند. جلسه آموزش قرآن آغازگر برنامه‌هاست. تقریبا همه حضار با نظارت معلم قرآن، چند آیه‌ای قرائت کرده‌اند که ساعت، یازده و نیم شب را نشان می‌دهد. پیرمردی خوش‌رو، بر پله اول منبر می‌نشیند و مشغول بیان احکام شرعی می‌شود. بعد از او نوبت به روحانی جوانی می‌رسد که بر بالای منبر جا گرفته و دفترچه یادداشتش را باز می‌کند تا آنچه را سرفصل صحبت‌هایش هست مرور کند. منبر روحانی جوان به "اخلاق" و "معنویات" اختصاص دارد. نه از حاشیه‌های ژورنالیستی خبری هست و نه از سیاست و مسائل روزمره.
برنامه نهایی، خواندن جوشن کبیر است و گرفتن قرآن به سر. پس از آن روضه و توسل به قمر بنی‌هاشم (ع) که شورانگیزترین قسمت برنامه شبانه مکتب تشیع است. کمی مانده به سحر از مهمانان پذیرایی می‌شود تا شب‌زنده‌داران، یک روز دیگر را روزه‌دار باشند.

/4962

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    همچینم سریال های مالی نیستن که دل کندن و زدن قیدشون!!کار سختی باشه!
    • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      8 31
      نه شما مالی
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    نه اینکه این فیلمها تحفه ان
    • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      12 24
      انصافا سریالهای خوبی هستند. حالا شما دوست داری بری شبکه های آنچنانی ببینی به خودت مربوطه اما توی سر مال نزن.
    • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      11 17
      نه شما تحفه ای
  • حاجی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    دمشووووووون گررررم خدا قبول کنه
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    دمشان گرم........
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      20 38
      من نفهمیدم این نظر برای چی باید 38 تا منفی بگیره. بعضی ها واقعا بیمار هستند
  • اكبر A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    14 4
    آفرين و احسنتم و تبارك الله. سريالهاي خسته كننده تلويزيون رمق ماه مبارك را گرفتههه. نه متن خوب و نه بازيهاي خوب و نه تيترترژاهاي خوب ونه موزيكهاي خوب. پس همام نبهتر كه به معنوية بپردازيم.
  • بی نام EU ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    40 7
    بعضیها چه چیزا میگن والا اولا این سریالها تکرار داره . دوما در این روزها که پخش نمیشه.سوما هر سه سریال چرت و پرته.اگه میگفت قید ماهواره رو زدن بهتر بود
    • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      6 11
      شما اگه نمی بینی از کجا می دونی چرت و پرتن؟بعد مطمونی ماهواره چرت و پرت نیست؟
  • امــــــــــــــــــیر IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    14 1
    عزیز ، تو این شبها این سریال ها رو نشون نمیده ، تو نوشتن مقاله بیشتر دقت کنید ... من الله التوفیق
  • سعید A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 4
    هرچیزی جای خودش رو داره هرکس هم عقیده خودش رو، تماشای این فیلم های جذاب بهتر از دیدن ماهواره است.شاید عده ی خاصی اهل هیئت باشن ولی عموم مردم اینگونه نیستند
  • جلیل RU ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 5
    معمولا اکثر فیلمهای ایرانی دختر وپسری عاشق هم میشند سی قسمت طول میدند بعدش یا به هم میرسند و یا منصرف میشند تو این فیلم هم یه مردی عاشق زن سابقش میشه و زن سابقش هم به این مرد علاقه منده حالا چند روز تا پایان رمضان کشش میدند ونصحیتهای تکراری بعدشم این زن ومرد به هم می رسند البته ما داریم میبینیم که این مرد از کارهای گذشته خودش پشیمون شده وظاهرا در حال توبه هست واین پیام اخلاقی صدا وسیما هست البته به نظر می آید که اون پسره لات هم که علاقه ای به دختره نداره تا آخر فیلم اصلاح میشه و دست از دختره بر میداره البته سالهای قبل هم یه پسری بیهوش میشه و تبدیل به روح میشه وبا روح دختری دوست میشه وبه سینما و دانشگاه میرند وبعدش به معشوق خودش بعد از سی قسمت میرسه
  • محمود ورامینی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    24 8
    فقط برای وقت گذرانی مناسب هستند
  • سایه IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    19 5
    چه ربطی داشت!!!
  • رضا-ک A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 4
    نه اینکه خیلیم سریالهای توپین باز حریم سلطانو میگفتی یک چیزی بیست روزه پارازیت انداختن کلا تلوزیونو جمع کردیم
  • ali IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 4
    2روز تهرانتون گرم شد زمین وزمانو بهم ریختید اگه زابل ایرانشهر زاهدان... ویا شهرهای استان خوزستان بودید چی کار میکردید.شما2روز 42درجه داشتید این شهرها ماه ها هوایی نزدیک به 50 دارند مخصوصا زابل.
  • مش قنبر A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 3
    ما که تو گرمای خوزستانیم چیکا رکنیم؟الان ما باید چی بگیم خب؟خو ثواب کردن که دیگه بوق و کرنا نمیخواد...عبادت به جز خدمت خلق نیست...چاپ نکنی منصف نیستی..یا حق
  • بی نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 0
    همچین می گه قید سریال ها رو بزنن ادم جیگرش کباب میشه کی نگا می کنه اینا رو
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 1
    خدا کنه این دوستمون خودش متوجه شده باشه ما که نفهمیدیم خواست بگه سریال ها ضعیفه وانتقاد کنه از صداو سیما یا خواست بگه .......چی یه حل المسائل برا یادداشتش باید چاپ کنه
  • amitis IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    9 1
    خروس از همه افتضاح تره