هادی معیری نژاد

مشکلات اجتماعی در کشور ما که برخی از آنها مانند ایدز ، اعتیاد ، دزدی و غیره ابعاد جدیدی پیدا کرده اند از منظر جامعه شناسی دارای خاستگاه های مشخصی هستند.
گرچه بسیاری از جرایم و پدیده های اجتماعی در نهایت به فقراقتصادی و بی کاری بر می گردد اما این تنها نظام اقتصادی جامعه نیست که می تواند معضلات اجتماعی را حل و فصل کند.
کما اینکه در ثروتمند ترین کشورهای جهان نیزگاه و بیگاه یک بحران بزرگ اجتماعی سر بر می آورد نظیر بحرانی که آندرس برویک قاتل نروژی در یکی از امن ترین و ثروتمند ترین کشورهای اروپا به وجود آورد و ریشه های آن هنوز در کشورهای اروپایی دیده می شود.
در واقع دولت آقای روحانی در بخش پدیده های اجتماعی علاوه بر به ارث بردن مشکلات اقتصادی که تاثیر مستقیم بر انحرافات اجتماعی دارد وارث یک سقوط و انحطاط اخلاقی در نسل جوان است که به دلایل خاص اجتماعی هیچ قاعده اخلاقی را بر نمی تابند.
این معضل به مراتب عمیق تر و ریشه دار تر مشکلات اقتصادی پیش روی دولت یازدهم است.
انبوه نظرات غیر کارشناسی ، سلیقه ای و عقیدتی در جایگاههای رسمی درباره جوانان نظیر اتهام شیطان پرستی و تاثیر ماهواره ها وغیره که به نوعی صورت مسئله و عوامل داخلی ایجاد این بحران در جوانان را پاک می کنند ،از مشکلات اصلی کسانی است که در دولت یازدهم متولی امور اجتماعی و فرهنگی مربوط به جوانان می شوند.
در سالیانی چند (نه تنها در دولت احمدی نژاد) با ایدز ،اعتیاد ، بد پوششی ، تفریح جوانان، موسیقی، الکلیسم و ... برخورد امنیتی وپلیسی فصل الخطاب بود و در برخورد با پدیده های مثل تجرد دختران و بالا رفتن سن ازدواج و کم فرزند آوری به شیوه های غیر علمی و با مشوق های غیر کارآمد سنتی برخورد شده است.
تمام اینها در عمل ناکارآمد و در نهایت باعث تشدید هر ساله آن معضل شده است. چرا که هنوز عوامل اصلی ایجاد عدم ثبات اخلاقی جوانان در جامعه ما ناشناخته و یا به عبارت بهتربه رسمیت شناخته نشده است.
انحطاط اخلاقی نسل جوان که از دل آن انواع مشکلات اجتماعی بیرون می آید ضعف و سستی در نظام هنجار سازی جامعه است وقتی نهادهای هنجار آفرین جامعه اعم از خانواده ،مدرسه ،دانشگاه ،دولت ، نهادهای مذهبی و غیره هر کدام به دلایل خاص خود نتوانند نسل جوان را برای حرکت در مسیر اخلاق توجیح کنند بی اخلاقی و انحراف اجتماعی توجیح پذیر می شود مخصوصا آن که جوان در گروه های مدعی و مرجع جامعه انواع بی اخلاقی ها را نیز شاهد باشد.
لذا دولت یازدهم اگر عزمی برای حل مشکلات اجتماعی جوانان دارد که باید داشته باشد پیش از همه نیازمند تحقیقات گسترده در مورد عوامل ایجاد ضعف اخلاقی در جوانان است . عوامل شناخته شده ای که مثل نقل و نبات در دهان کارشناس و غیر کارشناس می چرخد گرچه گوشه ای از حقیقت ولی تمام آن نیست.
این عزم معطوف به شناخت و لایه برداری از پیاز در هم پیچیدهمشکلات اجتماعی اگر توام با رشد اقتصاد و افزایش شرایط کاری در جامعه ما توام باشد می تواند در مسیر صحیح و با ثبات به کم کردن مشکلات اجتماعی در بلند مدت بیانجامد .

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    11 1
    شاید رنگ و لعاب این دولت خوش نشان تر باشد اما از لحاظ عملکرد هیچ تفاوتی با ماقبل خود نخواهد داشت. خواهش میکنم این کامنت را جهت ثبت در تاریخ تایید کنید
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    2 1
    مشکلات اجتماعی پیچیده ، متنوع و چند بعدی است. بطور مثال زنان تحصیلکره را در خانه نشاندن و تحقیر کردن، آنها را به دیدن ماهواره و استفاده از جاذبه های زنانه سوق می دهد. بارارهای سرمایه ای کاذب مردم را به سود جویی و عدم سرمایه گذاری در بخش تولید تشویق می کند. سیاه نمایی فرهنگ غرب در رسانه ملی و عدم به نمایش گذاشتن سخت کوشی، اخلاق و انضباط کاری در غرب، باعث تقلید جوانان صرفا از بعضی هنجارهای سرگرم کننده غرب می گردد که در ایران ناهنحار تلقی می شود. آقای روحانی تا چه حد توانایی بهبود مشکلات اجتماعی را دارد؟ شاید اگر وضع ازاین بدتر هم نشود جای تشکر داشته باشد.