۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰

بیت‌الله ستاریان

سمیه فتحی: رکود طولانی در بازار مسکن تنها علتی است که کارشناسان بخش مسکن معتقدند سبب کاهش قیمت خانه شده است اما این روند قیمت را پایدار نمی دانند زیرا با رونق اقتصادی و تزریق نقدینگی به بازار بازهم پول ها از بخش مسکن سردر می آورد و به افزایش قیمت ها دامن می زند.

 این در حالی است مسوولان با افتخار از این کاهش قیمت سخن می گویند و آن را مرهون اقدامات خود در این بخش می دانند. از طرفی افزایش غیرمنطقی در نرخ مسکن آنقدر زیاد بوده است که با این روند کاهش نیز هنوز عده بسیاری از مردم توانایی خرید خانه را ندارند. اینکه چرا نباید چندان به این کاهش قیمت خانه تکیه کرد و آن را ملاک قرار داد، موضوعی است که بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با آن توضیح می دهد : " به طور طبیعی وقتی بازار کالایی به رکود می رود عده ای که نیاز به فروش داشته باشند، قیمت ها را پایین می آورند. وقتی اعلام می شود، قیمت مسکن 30 تا 40 درصد کاهش یافته سخنی عوامانه است. "

وی افزود : " در شرایط فعلی بازار در رکود رفته و معامله چندانی صورت نمی گیرد که بخواهیم عنوان کنیم قیمت مسکن روند کاهشی دارد. ارزیابی ای که در حال حاضر مسوولان امر از قیمت مسکن انجام می دهند غلط است. کاهش قیمت در شرایط فعلی از بازار رکود رفته نشات گرفته است. با تزریق کوچکترین نقدینگی بازهم قیمت مسکن افزایش می یابد. "

 ستاریان گفته های خود را به این شکل ادامه می دهد: " قیمت مسکن دو شکل باطنی و ظاهری دارد. قیمت باطنی ناشی از تقاضای مطلق در بازار مسکن و قیمت ظاهری تقاضای موثر در بازار است و نمی توان قیمت مسکن را براساس آن سنجید. مسکن نیز جزو کالاهایی بوده که باید براساس تقاضای مطلق قیمت آن تعیین شود و نباید فریب تقاضای موثر را خورد."

 وی ادامه داد: " وقتی کالایی را برمبنای تقاضای موثر می سنجیم از سال های قبل انباشت تقاضا وجود ندارد. به طورمثال اگر یک سال به علت سرمازدگی، نتوان به تقاضای مردم برای محصولی مانند پرتقال پاسخ داد در سال بعد این تقاضا انباشته نمی شود. در بخش مسکن این تقاضا انباشته می شود تا افرادی که خانه ندارند مسکن دار نشوند.علاوه بر آن نیز تقاضای جدید به بازار اضافه می شود."

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اعتقاد دارد که مسکن این قابلیت را دارد که به تقاضای موثر تبدیل شود: " با توجه به اینکه مسکن از کالاهای حیاتی به شمار می آید و هر لحظه تقاضا رو به رشد است این قابلیت را دارد به تقاضای موثر تبدیل شود. از طرفی، در شرایط فعلی رکود در بازار مسکن ومتوقف شدن معاملات، در ظاهر ثابت شدن قیمت ها و یا کاهش جزیی را در پی داشته است اما در باطن اینگونه نیست اگر در هر بخش جامعه نقدینگی تزریق شود تاثیر خود را در بخش مسکن نشان می دهد و فاصله افت قیمت در دوران رکود را جبران می کند و به سمت افزایش می رود. "

 وی ادامه داد: " اگر در شرایط فعلی تنها به این کاهش قیمت ظاهری تکیه کنیم 100 در صد به بیراهه رفته ایم. دولت تا چه زمانی می تواند تزریق نقدینگی را به بازار کنترل کند و اقتصاد کشور همچنان راکد بماند. " ستاریان با بیان اینکه هر چقدر پول به بازار تزریق شود به طور طبیعی از بخش مسکن سر در می آورد و قیمت مسکن را بالا می برد گفت: " زمانی می توان گفت قیمت مسکن کاهش یافته است که مردم توان خرید مسکن دارند اما به انجام این کار تمایل ندارند. "

عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد نمی توان پیش بینی کرد که ثبات قیمت ها سال آینده ادامه داشته باشد: " برای سال آینده نیز نمی توان پیش بینی کرد؛ این روند ثبات قیمت ها ادامه داشته باشد. این موضوع به شرایط اقتصاد کشور برمی گردد. اگر بحران اقتصادی همچنان ادامه داشته باشد به طبع بر بازار مسکن تاثیرگذار است. اما نمی توان این کاهش قیمت را از دستاوردهای مسوولان امر قلمداد داد کرد. چراکه هنوز مشکلات بخش مسکن سرجایش باقی مانده و با کوچکترین افزایش نقدینگی دوباره بازار مسکن به حالت قبل بازمی گردد. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۰۹
    0 0
    انصافاً واقعي ترين تحليلي بود كه تا كنون در رابطه با بازار مسكن نوشته است.