هادی معیری نژاد

وزارت ورزش و جوانان ، جوانترین وزارت خانه کشور در آستانه تحول بزرگ در دولت نیازمند یک تحول بزرگ در زمینه نگرش به شرح وظایف خود است.
این وزارتخانه که از ترکیب سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شده است در همین مدت اندک فعالیت خود با سئوالی بزرگ مواجه است که در واقع از نقص در شرح عملکرد آن منبعث نشده بلکه از رویکرد شخص وزیر و منسوبان به وظایف آمده است چنانکه نمایندگان مجلس چندی پیش در سئوال از وزیر ورزش آقای عباسی آن را به عنوان نقص مطرح کرده اند ؛ این مسئله موضوعیت مسایل جوانان در ساختار این وزارتخانه است.

 

جوانی متولی ندارد

انفعال وزارت ورزش و جوانان در موضوعات مربوط به جوانان سئوالی بود که مجلس از وزیر پرسید اما فارغ از اینکه وزیر چه جوابی داد و مجلس قانع شد یا نه، مسئله ای که مطرح است این است که مقوله جوانی در جامعه ما با تمام مخاطرات و بیم و امید آن متولی مشخصی ندارد.
جوانان در جامعه ما امروزه علاوه بر رنج بردن از بی کاری ووضعیت بد اقتصادی از مخاطراتی رنج می برند که پیش از همه ریشه در ضعف هنجارهای اجتماعی و نهادهای عقیدتی، ارشادی و نظارتی دارد.
تعدد این نهادها ، اعمال سلیقه های شخصی و نبود سازمان دهی مناسب برای کانالیزه کردن مشکلات و تصمیم گیری درباره آنها از مشکلاتی است که این قشر مهم جامعه ما با آن مواجه است و هر از گاهی در عرصه های مختلف مربوط به این قشر از مد و لباس گرفته تا انحرافات اجتماعی هر کسی از ظن خود یار می شود و در نهایت حاکمیت به دلیل تنوع گیج کننده در سیاستهای مربوط به جوانان با این قشر دچار شکافی ناگزیر می شود.

 

وزارت ورزش و جوانان و درک مدرن از مشکلات روزآمد جوانان

در زمان نه چندان قدیم خانواده ها به دلیل آنکه پسر جوانشان منحرف نشود و به کارهای خلاف نپردازد یا او را خیلی زود اصطلاحا زن میدادند یا به باشگاه ورزشی می فرستادند که معتاد نشوند. اما بسیار ساده انگاری است که ما یک وزارتخانه را در راستای این دو نیازآن هم به شکل سنتی آن تعریف کنیم.
همانطور که مشخص است اولا در برنامه ریزی خانواده ها معمولا دختران نقشی نداشتند ثانیا نیازهای مدرن تری مثل نیاز به دوست ، چگونگی مواجهه با بلوغ جنسی ، افکار جدید و بالاخره محصولات تکنولوژیک دیده نشده بود
وزارت ورزش و جوانان در اولین سالهای حیات خود باید تکلیف خود را با این مسئله روشن کند که آیا همچنان می خواهد سر خود را با ورزش حرفه ای و مناقشات بی پایان آن گرم کند ویا اینکه مسایل مهم تری را در دستور کار خود قرار دهد؛ ورزش که تکلیفش معلوم است و ساز و کار خود را و متولیان خود را در وزارتخانه دارد اما امور مربوط به جوانان از تفریحات وسرگرمی ها گرفته تا ایده آلها و هدایت گری و راهنمایی در مقاطع حساس زندگی جوانی ، تاکنون از امور مغفول مانده و یا دیده شده با نگرش سنتی بوده است.
اگر بپذیریم ایده آلها و آرمان های جوانان و طبیعتا منش شخصیتی و کنش اجتماعی جوانان همگام با دنیای امروز متحول شده باید بپذیریم که خواسته های آنان نیز صورتبندی های جدیدی دارد گرچه ممکن است پایگاه روانی همه آنها کمال جویی و زیبا خواهی باشد
لذا از دولت جدید انتظار می رود همچنان که رای جوانان و زنان را پشتوانه سیاسی - اجتماعی خود می داند در شناخت و در مان مشکلات این قشر از طریق وزارتخانه ای که متولی این امر شده است به نحوی واقع گرایانه و عملگرایانه برخورد کند که اگر این امر محقق نشود انشقاق و بالاخره عدم موفقیت این وزارتخانه تازه تاسیس کاملا قابل پیش بینی است.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولی نژاد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    1 1
    با سلام از این به بعد اسم وزارت ورزش را به وزارت استقلال و پرسپولیس تغییر نام دهید
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      1 0
      این وزارتخونه متلاشی میشه ببینین من کی گفتم....